Heippa! Kasteletteko santun lehtipistokkaita päältä vai alta? Ennen tämä kävi jotenkin niin helposti, nyt on tullut epäilys, kun moni lehti on heittänyt henkensä… Joku kokenut santun lisääjä voisi tänne nyt antaa patenttivarmat ohjeet lehtilisäyksen onnistumisesta. Kiitos!
Minä olen kastellut pistokkaita aina päältä, kun pienet juuret eivät ylety ruukun pohjalle asti vettä hakemaan. Lehdille olen kuitenkin varonut vettä roiskimasta, tuntuu että siihen ne viimeistään mätänevät. Jos oikein idioottivarman tuloksen haluaa, voi pistokkaille laittaa hupun päähän kosteutta pidättämään, eli vaikka läpinäkyvän muovipussin. Itse olen kyllä onnistunut ilmankin.
Juurrutan santun lehdet aina vesilasissa, kun on niin helppoa. Pingotan kyllä vedellä täytetyn (~sentti vajaa) lasin päälle tuorekelmun ja siihen saksenkärjellä sisään työntämällä pieniä reikiä, joista saa mahtumaan lehden varren sisään. Vettäkään ei tarvitse lisätä juurrutuksen aikana ja aika monta lehteä voi kerralla laittaa juurtumaan.
Multaan voi istuttaa heti, kun juuri/juuria on tullut (eikä tarvitse pussia päälle laittaa). Kastelu päältäpäin varovasti ja useammin kuin kuin muita santtuja, kunnes on tullut pieniä lehdenalkuja pari-kolme.
Missä vaiheessa kasvua olette yleensä emolehden ottanut pois? Loppukesällä saadut santun lehdet juurtui (pitkän ja hartaan odottelun jälkeen). Vauvat ovat 4-6 lehden kokoiset ja eilen nappasin emolehden pois suurimmista. Pienimmästä en vielä uskaltanut poistaa sitä.
Entä mitä tekisin tapaukselle, noin vuoden vanha kasvatus, emolehden nappasin pois samaan tapaan kuin edellisissä, mutta nyt vauva on kasvanut monen ruusukkeen kokoiseksi. Pitäisikö ruusukkeet erottaa toisistaan vai antaa niiden kasvaa yhdessä? Vai pitäisikö niistä suurimmat jättää kasvamaan ja napsia pienemmät tilaa viemästä?
Olen katkaissut emolehden, kun alut ovat suunnilleen saman kokoisia kuin taimesi, 4-6 lehteä. Emolehden muuten voi yrittää juurruttaa uudelleen. Ruusukkeet voi antaa kasvaa yhdessä tai erotella. Jos ruukku on kovin ahdas taimista, kannattaa varmaan erotella taimet. Itse olen yleensä antanut pikkutaimien kasvaa yhdessä seuraavaan mullanvaihtoon asti, ja silloin erotellut ne.
Ensimmäistä kertaa ja aivan sattumalta, pistin kädestäni yhden ison katkenneen santun lehden sellaiseen pieneen (nättiin, tummanvihreään) pulloon veteen seisomaan vähän aikaa sitten ja nyt siinä on oikein tuuhea juuristo! Pullon suu on niin pieni, että vain varsi mahtuu pulloon.
Aiemmin olen aina painanut lehden multaan suoraan.
Sain synnttäriksi paljon ruusuja, jotka oli siinä muovisessa putkessa. Laitoin sinne vettä ja siihen muoviseen kanteen reijän ja siitä tökkäsin santun lehden veteen juurtumaan. Laitoin ne tötsät juomalasiin pystyyn ja nyt odottelen juuria Olipas ihme selostus , ymmärsiköhän sitä kukaan ;(
Hitsi, tuohan on nerokas ajatus. Multakin löytyy pienikaulaisia astioita ja noita leikkokukkien muovi putkia. Mulla on nyt 3/10 lehtipistokkaassa pienet lehden alut. Aika jännää, että molemman istutussatsin lehdet näyttävät lähtevän kasvuun samoihin aikoihin vaikka eka istutussarja on laitettu multaan n 1,5 kk aikaisemmin toista sarjaa. Ja sekin oli ovela juttu, että ne ruukut joissa on kaksi saman lajin lehteä lähtivät ekana kasvuun. Sattumaa varmaankin.
Platon, ei varmaankaan sattumaa, sillä mitä nopeammin juuret täyttävät ruukun, sitä nopeammin tulee poikaset. Elikkäs pieni ruukku on hyväksi santun juurrutuksessa. Ja kahdesta lehdestä toki tulee enemmän juuria kuin yhdestä.
Olen ihan ekakertalainen santtujen kanssa ja nyt haluaisin tietää miksi emolehti pitää ottaa pois ja millainen kasvualusta olisi santulle paras. Muistaisin joskus kuulleeni että santtu tykkää melko hiekkaisesta maasta, olenko ihan hakoteillä?
Santtujen kanssa on yhtä monta tapaa kuin on kasvattajaakin. En ota koskaan emolehteä pois ennen kuin se alkaa näyttää ränsistyneeltä tai on jotenkin uusien tiellä. Multana käytän ihan tavallista kaupan kukkamultaa ilman sen kummempia kommervenkkejä. Aikuisille kukille niukka kastelu, niin hyvin menee.
Minullakin on pienen pieniä lehden alkuja siinä lehdessä, jonka juurrutin pikkuisessa pullossa vedessä. Juuristo on tuuhea hajajuuristo. Jos vielä pitkään vetkuttelen, ei se tule pullonsuusta pois.
Oletteko leikanneet istutuksen jälkeen sen juurrutuksen "alkulehden" pois? Istutin sen pikkupullossa juurtuneen viime hetkellä, sillä pullonsuu oli siis tosi pieni. Iso emolehti on vielä paikallaan.