Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Niinkö? Ne vaikuttavat niin meheviltä, ikäänkuin ahkeraliisatkin. Eli multa saa olla ihan kuivaakin?

Niin ja saapi. Kuivuuteen santtu ei niinkään kuole mut märkyyteen kyllä

Kyllä niiden pitää kuivahtaa aina ihan kunnolla. Itse kastelen jopa harvemmin kuin kerran viikossa. Kokeilen aina että ovatko lehdet jäntevät, kastelen vasta sitten kun lehdet tuntuvat sormiin hieman lerpuilta eli nestejäntevyys ei ole täydellinen.

Tai voi kokeilla tuntuuko ruukku kevyeltä.

Ok, mutta ruukku tuntuu aina kevyeltä kun on muovinen ja multa kuivaa. Mutta kiitos tiedosta, tarkkailen nyt enemmänkin niitä lehtiä kuin multaa.

Mulla on vähän samoja kasteluongelmia tällä hetkellä. On niin saakelin pimeää. Santut on lasittamattomissa saviruukuissa ja kastelen alta noin viikon välein. Lehdet tuntuu veltoilta ja liian pehmeiltä. Viikon kuluttua kastelusta alimmat lehdet alkaa lerputtaa ja kastelen, mutta koko kasvin yleisilme ei parane missään vaiheessa. Kastelen varmaan liikaa siltikin, vaikka olen huomaavinani ruukkujen kevenevän myös. Lisäksi joidenkin santtujen lehdillä on valkoista pulveria, eli härmää, arvelen. Selvä liiallisen kosteuden merkki. Miten tästä yhtäkkiä tuli tälläistä salatiedettä, vaikka ikäni olen näitä hoitanut! Höh.

Nyt kun valoa on vähemmän niin lämpötilan täytyy olla samassa suhteessa, eli ei kuumia pattereita lähistöllä. Sitten vaan vähemmällä määrälläkin kastellaan -ei tarv. lojauttaa lautasta kerralla täyteen. Ainakin jotkut soilikit kärsivät jos kastelee saman määrän kerralla kuin kesällä vaikka kastelisikin harvemmin.

Vaikka onkin pimein aika niin pari santtuloista aloittelee ensimmäistä kukintaansa

Onkin jännä kukintyo tuossa ylimmässä. Mikä on nimi kaunokaisella?

Kei-Yoki

Tiiätkös ton toisenkin?

Oisko Tipped Honey?

Jo vain.

Buckeye Blushing aloittelee.

Eilen kaupungilla käydessä piti ostaa tämmöinen kun joulukukatkin jo alkaa hiipua.En kyllä ole ollenkaan varma onko tämä väri ok.Omat santut nukkuu vielä talviunta.

Huomasiko kukaan, että Dibleysillä ei ollut Kaarinaa enää myynnissä. Harmi juttu.

No voi harmi. Mistäs sen Kaarinan nyt saa hankittua?

Kävin Dibleysin sivuilla ja siellähän on vielä kovin vähän lajikkeita tarjolla. Kyllä se Kaarinakin varmaan sinne ilmestyy kunhan oottelette.

No sitä minäkin toivon että tulisi lisää. Valikoima oli aika olematon.

Niin ja tänään tuli nettikirje Dibleysiltä; heikko valikoima siinäkin vielä.

Onko santuille mahdollista laittaa provadoa? Epäilen, että yhdessä santussa olisi jotain ötöjä, mutta en ole varma, niin voinko tehdä ennalta -ehkäisevän hoidon provadolla? Suihku ei varmaan onnistu?