Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Aivan ihanat santut kastehelmisellä! Mistä olet ne hankkinut? Onko niillä nimiä? Mun Crinkle Blue taantui sinisestä vähän tuon alemmassa kuvassa näkyvän santun väriseksi…tosin sen lisäksi on myös myöhemmin tuo kerrannaisuus häipynyt aika pitkälti.

Ostin ne Perniöstä (?) joltain kivalta puutarhalta joka vaan osui kohdalle kun ajeltiin Kemiön myllylle. Ne on nimettömiä ja niitä oli siellä paljon. Voisin lähettää niistä lehden jos haluat.

kuvaGemengd

Tuo Gemengd ei tarkota ton nimeä :slight_smile: Se on hollantia ja on suomeks sekoitus

Ok,mulle kyllä kukkakauppias sano tuon nimeksi :frowning:

Käy sano sille että se puhu kepeliä

Kukkakauppiaat puhuu mitä sattuu. Ne ei edes ole kiinnostuneita kasvien nimistä.

Empä viitti Ivaloon asti lähtiä tirskuttamaan asiasta.

Ongippa Jade mulle tuon nimi :wink:

Näijen kans mennee muutama tunti ku nimilaputki on vielä kirijottamatta, mut onhan mulla aikaa smiley

kuva

Yksi kukkakauppias ei ollut edes kuullut, että santulla voi olla nimi!

No sehän onFool

Tämä kukka on kukkinut jo kaksi kuukautta jatkuvasti,mitä näille ostokukille oikein syötetään kun näin kauan kestää kukinta!kuva

Jaa-a, senku tietäs :slight_smile:

vanha RitvaL puhkesi kukaan

kuva

Lamb`s Ear Trail on kasvanu hyvän kokoseksi vajaassa vuojessa

kuva

Kuinkas nopeasti noitten kirjavalehtisien taimista näkee, minkälaiset lehdet niillä on aikuisena? LE-Belaja Kamelija on tehnyt vähän montaa sorttia, osalla taimista lehdet on kokonaan vihreitä ja osalla taas melkein kokonaan valkoisia. Yksi jopa muistuttaa emokasvia aika läheisesti.

Eli: vinttaanko heti pikkuisina (muutama lehti) väärän väriset pois, vai kannattaako niitä säästellä?

Säästäisin, koska ne vihreät voivat alkaa pykäämään myös kirjavia lehtiä

Kiitos vastauksesta, lähdenpä purkittamaan ne!

Kirjavalehtisistä santusta kannattaa sit aina valita juurrutettavaksi lehti jossa on mahollisimman vähän valakosta. Tämmösen asian olen huomannu tässä vuosien varrella.

Karvari, se sun santtu on Botanika