"Hieno luonnonlaji, joka kukkii vaaleankeltaisin, kellomaisin kukin kesäkuussa. Se sopii erityisesti luonnonläheisiin puutarhoihin, kiipeilemään pensaiden ja puiden oksille. Kukinta on varsin viehättävää ja hyvässä kasvupaikassa köynnös voi kukkia toistamiseen loppukesällä.
Taimet istutetaan matalaan kuten perennat. Kukkii pääosin
edellisen vuoden versoista eli kasvusto leikataan tarvitaessa vasta kukinnan jälkeen."
Kauppila
Clematis on the Web
Onko kenelläkään kokemusta pagodikärhöstä (Clematis chiisanensis)? Lienee samaa sukua kiinankärhön kanssa…
Laitoin helmikuulla itämään näitä ja kiinankärhöä("Helios"), joista kiinankärhöt kuolivat muuton yhteydessä mutta pagodikärhön taimet voivat hyvin. Suunnitteilla on laittaa nämä parvekkeelle ruukkuun kasvamaan josko selviäisivät lasitetulla parvekkeella eteläisen Suomen talvesta…
Love Child
Onpas kivan värinen kukka, vihertävä, ellei kuva vääristä. Mulla on nyt näistä pagodikärhöistä ‘Monika’, tämän kevään hankintoja. Kukintaa odotellessa.
On siinä tuollainen vihertävä sävy Ja tän kukan terälehdet on aika kovat, esim. verraten alppi- ja siperiankärhön kukkien terälehtiin.
Mulla ei vielä kukkia, liekö nuppuja… Yllätykseksi säilyi hengissä kolmannen kerroksen lasitetulla parvekkeella ilman mitään talvisuojausta. Jospa tänä kesänä ehtisi kukkimaan…
Mun pagodikärhö muutti viikonloppuna tyttären navetan seinustalle kasvamaan, toivottavasti ei pahastu muutosta.
Ei pahastunut kärhö muutosta. Nyt se kukkii ja en kuulemma saa sitä takaisin kun sen kerta sinne “unohdin”.
Pagodi kasvanut hyvin tyttärellä.