Päivänlilja, Hemerocallis

Kuinka tiheässä muuten on liian tiheässä? Jos istuttaa kovin tiheään, jääkö kukkimatta?

Eikös ne periaatteessa oman leveytensä verran tarvitse etäisyyttä seuraavaan? Puolisen metriä? Minusta se kyllä on vähän reilusti ainakin kaikille minun päivänliljoilleni, mutta eivätpä ne vielä montaa vuotta täällä olekaan rehevöityneet.

no mä en ostanut kuin kaksi tai kolme…ja tuonne tekemääni penkkiin löin maahan…ne oli sipuleita vai juurakoita…en muista. No jos ei tänä kesänä kuki niin mahtaako ensi kesänä…? jos nyt edes selviää sinne asti…toivottavasti edes nousisi jotain!

Tänään ostin kaksi vaaleanpunaista tarhapäivänliljaa Pink Damask. Mulla onkin ollut vain niitä tavallisia keltapäivänliljoja.

Minulla taisi siis tulla liian tiheä istutus. Täytyy sitten laajentaa penkkiä ja siirtää puolet päivänliljoista, jotta saa ne harvempaan. :frowning:

Kovasti täällä on nuppuja tavallisimmis päivänliljoissa, eli niiden kukinto on ainakin taattua, jos vain yökylmät eivät palelluta nuppuja. Nämä kasvaa tietenkin siinä kohtaa tonttia, missä hallanvaaraa oikeastaan vain esiintyy.

Merkurius, katsopa kuva sivulla 49, minulla ne vasta tiheässä onkin ja

silti lähes joka lajike kukki. Sitten kun kasvavat umpeen (toivottavasti sen tekevät) niin pitää harventaa.

Kiitos, Kalliosalmi. Tyydyn siis siirtämään vain aivan lähekkäin olevat. Laitatko niille tuhkaa? Täytyypä käydä kuikuilemasta löytyiskö sopivaa höhhöä jostain. Kompostia meillä ei ole, ainakaan virallisesti.

Ja kiitos rohkaisusta ElluK. Jospa ne nyt kukkisivat kaikki kun koetan antaa hyvät olot.

Kyllä mulla joka kesä on suurin osa päivänliljoista kukkinut, mutta vähän harvakseltaan. Jokunen on juronut siirron jälkeen yhden kesän. Jospa silloin ei tykännyt uuden paikan mullasta tms?

Merkurius, laitan niille hevenpeetä keväällä, vaativat ravintoa. Ja aika kosteaa pitäisi olla näin

keväällä niin jaksavat tehdä kukkavarsia, loppukesän pärjäävät kuivempanakin. Toki sortista

riippuen jotkut kukkivat vasta elo-syyskuussa.

Ruohosilppua juurelle sitä mukaa kun entiset ruskistuvat, hemerot rakastavat tuota ja lisäksi se estää kosteuden haihtumisen kastelun tai sateen jälkeen.

Kiitos vinkistä Lumikko. Halpaa lannoitusta.

Nämä päivänliljat ovat uskollisia kasveja vuodesta toiseen, heti keväällä kasvu on ihanan vihreää ja voimakasta. Tavallista keltaista on tämä puska.
keltapäivänlilja
Tänään kaupasta lähti mukaan keltaiselle kaveriksi rusopäivänlilja. (katsokaa mitkä monsterijuuret!)
rusopäivänlilja

monsterijuuri
Piti leikata varovasti tuo purkki pieninä palasina juurista irti. Jos tämä ei lähde kasvuun, niin ei mikään.

Et sinä saa muutoinkaan rosopäivänliljaa hengiltä, on se sen verran sitkeä sissi. Mulla on sitä enemmän kuin tarpeeksi, mutta jos vielä kukkisikin niin hyvä olisi.

No joo, on niin valossa kuin varjoisassa pihassa voi vain olla, vaatisi paljon enemmän. Kukkii se joskus jollakin varrella, mutta ei häävisti. Pahukset upeat lehdet sillä kuitenkin on, joten on edes jotakin iloa :slight_smile:

Ai eikö se olekaan innokas kukkija? Keltapäivänlilja kukkii ihan kivasti minun mieleen, joten ajattelin että rusoversiokin olisi samanlainen. Noo kai sen näkee aikanaan.

Onpas hassua, maasta nousee selvästi päivänlilja, mutta sellaista siinä ei ole ennen näkynyt, vaikka tosin lappukin on: Childrens festival siinä lukee. Lappu on vuodelta, öö, ehkä -08 tai 7. Pelkkä juurakko on tähän silloin haudattu. Voiko olla, että sieltä nyt oikesti tulee tuon lapun mukainen kasvi, vai olenko vaan unohtanut laittaneeni keltapäivänliljaa siihen? Ei se kyllä näytä ihan samalta.

Kai se voi, jos se on mököttänyt muutaman vuoden?

Kävin vertailemassa keltapäivänliljaa ja childen’s festivalia ja festivalin lehdet ovat leveämmät ja kasvu vielä hitaanpaa, kuin keltapäivänliljalla.

Olisko apua kreeta-eulaalialle tästä.

Tjaa, leveyttä en nyt heti lähde mittaamaan, kun en tarkkaan muista, voivat ollakin leveämmät, ainakin ne ovat siistimmässä järjetyksessä. Saattavat olla hiukan eri värisetkin, sinertävämmät. Hidas ainakin on, ainakin puolet keltapäivänliljaa pienempi vielä. On joutunut kyllä raukka vähän varjoon, joten pitänee siirtää, jos aikoo saada tietää millaisia kukkia siihen tulee. Mutta jos se tosiaan on Hienompi päivänlilja, niin onpa tosiaan pitkään murjottanut.

Pitkään aikaan  en olekaan tänne palstalle kirjoitellut . Kovasti päivänliljat kiinostavat .  Minä asun Savonlinnan kauniissa saaristossa ja pohjoisrinteeseen olen puutarhani perustanut jo 3-4 vuotta sitten . Erittäin hankalat ja kallioiset perustat olivat ja ollaankin tehty kaikista  kukkapenkeistä koho -tai rinnepenkkejä . Kaikki maa on pitänyt ajaa paikanpäälle , sillä perusta on kangasmetsää , jota sittemmin raivattu .Maa on vanhaa peltomultaa ( kauheasti tullut rikkakasveja mukana , kitkeminen työllistää)ja vesilaitoksen mustaa kompostoitu multaa ja hevostallilta tuotu montakuormallista kompostoitua lantamultaa.
Päivänliljat ( ne tavallisimmmat keltaiset) 8 kpl olen saanut komeiksi puskiksi ja pohjana onkin peltomulta ja karjanlanta peruspohjana . Ovat olleet jo alusta 3 vuotta siinä ja upeita ovat ,mutta ne eivät kuki !! Mikähän ihme nillä oikein on !? Valoa ne saavat aamusta pitlkälle iltapäivään ja illallaakaan eivät ole täysin varjossa .
Kaikki muuta kasvit juuri tuossa massiivisessa 20x6m penklssä voi vallan hyvin ja kukkivat upeasti ja tilaa vierellä on vielä vaikka kuinka paljon , kasveilla on hyvät kasvuvälit vielä toistaiseksi . Lannoitan kevät lannoitteen ja annan kyllä keväällä kalkkia lannoitteen mukana , mutta muuten saavat olla rauhassa eikä tuo
tuhoton  lannoitus taida perennoille edes sopia .Nytkään ei vielä yhtään kukkavartta tai nuppua näy . Tosin minun pihani on aina myöhäisesssä muihin nähden , koska olen järven rannalla ja pohjoinen ilmansuuntakin hidastaa kesän tuloa .
Toisesta penkistä ruskopäivänliljat ( ne kauniin oranssin ja rosaan vivahtavat kuolivat tyystin pois .
Onkohan nyt liljojen perusasioissa vikaa . Pionit loistavat samassa penkissä , mutta nämä toimivat vain viherkasveina.Tuntuisi hullulta , että noin nuorina pitäisi jakaa ???
Apua saisi tulla toivoo Kivikko