Päivänsilmä, Heliopsis helianthoides

(Perennat - Isopäivänsilmä eli päivänsilmä, Heliopsis helianthoides )

Päivänsilmät kukkivat paahteessa, nämäkin ovat mukavia perennoja, pysyvät tukematta pystyssä kun varsi on tarpeeksi tanakka.

Päivänsilmiä - tavallisia ja kerrottuja

Näihin ihastun aina vain enemmän - pitkä kuknta-aika ja ovat tukematta kestäneet kaikki nämä sateet pystyssä. Kun kasvi on vielä muutenkin kaunis, mitä muuta voi vaatia

Tosi kauniita teidän päivänsilmänne. Minulta meinasi viime talvi hävittää ne mutta onneksi jotain jäi jäljelle, kukkivat parastaikaa. Tykkään kovasti.

Mielestäni päivänsilmä on niita kauniimpia perennoja, kuinka voi olla mahdollista ettei tästä ihanasta kasvista juurikaan keskustella. Minä kylvin p.silmää joskus kymmennisen vuotta sitten tilaamistani siemenistä ja onnistuin hyvin. Monta, monta vuottan se menestyi oikeinhyvin, mutta viime talvi taisi olla sille liikaa, Sain kun sainkin yhden pienen alun etsittyä keväällä muiden joukosta ja nyt se on kukassa.

Hei,

Minulla oli n 5 vuotta sitten parvekkeella Heliopsis "Goldgrünherz" jonka syksyllä nakkasin menemään. Nyt minulla on mökki ja puutarha. Pidin kasvista todella paljon, mutten ole sitä mistään löytänyt aktiivisesta metsästyksestä huolimatta. Osaako kukaan sanoa saako sitä ostettua mistään Suomesta taimenena tai siemeniä? Esim. Englannista taimen voisi tilata, mutta tulee aika kalliiksi. Ja sitten minua kiinnostaa onko kellään kokemusta sen talvenkestävyydestä, koska sitä ei tunnu olevan saatavilla, voisi syy olla sekin, ettei se talvehdi täällä.

T: yksi hurahtanut

Yksihurahtanut, onko sinulla kuvaa laittaa siitä tarkoittamastasi päivänsilmästä? Mainitsit että Englannista voisi taimen tilata, entäs siemenien tilaaminen? Varmasti halvempaa, ja luulisi että niitä olisi saatavilla. Esim. Thompson & Morgan on yksi brittiläinen siemenfirma josta siemeniä voi tilata, ja onhan niitä muitakin.

Ikävä kyllä kuvaa ei minulla ole, mutta esim. puutarha kukkii-kirjasta (Gummerrus) löytyy kuva sivulta 143. En ole kovin hyvä internetin käyttäjä, mutta kiitos siementen tilaus vinkistä

Kaunis, kerrottu ja vihertävä keskustainen näytti kirjan kuvassa olevan Heliopsis helianthoides ''Goldgrünherz''. En tiedä, mistä olisi satavissa.

Tämän Heliopsis ''Lorraine Sunshinen'' olen kylvänyt siemenistä ja lähes kaikista taimista tuli noita kirjavalehtisiä, kuten pitikin. Muutama taimi oli taysin vihreälehtinen, mutta se ei haitannut yhtään, koska niillekin löytyi sopiva paikka. Tämä nousee aika myöhään keväällä maasta, mutta on tukevavartinen ja pitkään kukkiva perenna. Sateisen kesän vuoksi ei ehtinyt kypsyttää siemeniä viime syksynä.

Wau, mikä rehevä kasvi Peukaloisella, omani on vasta pieni alku, pitää se muuttaa aurinkoisempaan paikkaan, kun ei ole kasvanut paljoakaan.

Ihastuin kertakaikkiaan tuohon Peukaloisen '‘Lorraine Sunshineen’. Mistähän moisen siemeniä saa?

Myskimalva! Kuuluvatko kuvassa näkyvät punaiset lehdet päivänsilmälle? Jos kuuluvat, niin ehdottaisin pientä vaihtokauppaa…

kuva

Kovin oli Lorraine Sunshine pienenpieni tullessaan mutta nyt näyttää tältä.

Huhuu Enita ! Kamalasti Kiitos !

Samasta kottoo on Raya meiän Lorrainet. :slight_smile:

Minäkin sain hankittua tämän ihanan Lorraine Sunshinen! Että on kaunis lehti!

Onpas teillä ihana variegatalehtinen päivänsilmä…  :)   Voi - tuon minäkin haluan…
Mistäpäin Maariankello on hankkinut omansa?  Mehän ollaan vähän samasta “suunnasta”…  Kannattaisko käydä Kauppilassa?

Laitan kuvan omasta tavallisesta…  (harjoituksen vuoksi…!)  Tämä on kova lisääntymään…  siementaimia joka puolella… mutta helppoja siirtää tai repiä pois…

Päivänsilmä kiinnostaa, mistähän saisi:Whistling:

Päivänsilmä, uusi tuttavuus. Lapussa lukee korkea. Omat makaa pitkin pituuttaan maassa:slight_smile:.

Mulla tuo Lorraine Sunshine on tänä kesänä tehnyt osasta hieman vihreämpiä lehtiä. Onkos se taantumassa vihreäksi vai mikä juttu tää on? Noi pystykuvat menee aina maate, sorry!

Tähän olen tykästynyt tänä kesänä, vaikka lojuukin välillä vähän minne sattuu… Kaunis kukka.