hoidetun pihan ja kostean metsikön välille jaa pajukon ja horsmien vaivaama "ei-kenenkään-maa", pinta-alaltaan ainakin 100 m2. Se olisi mukava saada vähän siistimmäksi edullisesti ja siten, että jatkossakaan hoitoa ei ylenmäärin tarvittaisi. Osa on omaa tonttia, osa kunnan maata, ja kunnalta on lupa hoitaa aluetta kuin omaansa, mutta mitään pysyvää sinne ei saa laittaa.
Olen miettinyt, että jos raivaan pajukon pois raivaussahan avulla ja heitän rounduppia päälle, niin josko horsmat kaikkoaisivat? ´Vai pitääkö päälle levitellä täksi kesäksi vielä pressu? Pajujen väleissä kasvaa muuten myös koivuja, jotka täytynee säästää.
Olen ymmärtänyt, että niittykukayt tarvitsevat aika laihaa maata. Onkohan tuo minun savinen pälänttini, joka rajoittuu vielä metsäiseen ojaan, liian ravinteikasta?
Mitä muita ideoita teillä penttiläisillä olisi tämmöiselle alueelle?
Siellä Temskukka toteaa mm. että “Niitty on usein hapanta, hiekansekaistakin ja ravinneköyhää maata. Siina kasvavat kaikki niittykukat. On myös luonnonkasveja, jotka tykkäävät ravinteista, ja ne ovat nokkonen, vuohenputki, juolavehnä, savikka ja muut rikkakasvi”
Mielummin haluaisin muuta kun savikkaaa… Mitenkä nopeasti lupiini esmes pitäisi niittää kukinnan jälkeen, ettei sitä leviäisi koko pihaan? Tuolla toisessa keskustelussa kun oli upea kuva lupiinipellosta.
no jos sinne ei saa mitään pysyvää laittaa niin lupiini on kyllä vihoviimenen kasvi mitä sinne kannattaa istuttaa. Eihän se sitäpaitsi mikään luonnonkasvi ole eikä siten kuulu niitylle.
Minulla on tuommonen vajaan puolen hehtaarin kokoinen peltosarka. Käytännössä se on ollut järvenpohjan läjitysmaa, joka nyttemmin kasvaa pajukkoa, nuorta koivua, raitaa, haapaa, horsmaa, mesimarjaa, rantaheiniä ym. Rakennettiin lampola, ja pässit tasoitti maan, ja harvensi pajukon. Mahtavia otuksia Nyt pitäisi löytää heinä/niittykasveja/maanparannuskasveja niitylle. Muutenkin pajukon kadottua, pellon pohja on aika kalju… Maa on erittäin ravinnerikasta, paikoitellen savea, paikoitellen taas lahoavia puun juurakoita ym. Toki sinne ajan mukaan levittäytyy luonnonkasvit, mutta ajattelin vähän jouduttaa luontoäitiä. Ainakin apilaa ja wandorfinraiheinää pistän pässeille, mutta mitä muuta? Pitäisi pässien temmellystä kestää, ei mielellään myrkyllistä ja jos vielä maatakin parantaisi. Ajattelin maahumalaakin sinne tänne tuiskauttaa. Se ainakin viihtyy apilan kanssa vallan mainiosti Jos joku haluaa hyvät naurut, niin tunnustan repineeni pitkin kesää jotain kummallista "mutanttihorsmaa" lampaille, joka osottautuikin rantakukaksi… Ei sitä kaikkea aina hokase.