Voisiko onnistua samalla tavalla kun huonekasvien lisääminen… raaputtaa kuorta ja sit pussipäälle. Näkee kun juuria alkaa muodostua… Tai sitten sen varttaa tavalliseen raitaan ensivuonna. Kait Pajuillakin toi varttaminen onnistuu yhtähyvin kuten hedelmäpuilla.
Minä toivoisin juuri sitä tavallista raitaa pihan ötököille ruuaksi, joten voisin kai koittaa varttaa varmaa hedeyksilöä metsästä johonkin jo juuret omaavaan yksilöön.
Kyllä raitakin voi lähteä pistokkaasta, jos ne pistetään huolella jo varhain keväällä ruukkuihin taiteen sääntöjen mukaan. Tai veteen, sitäkin voi kokeilla vaikka kokeilis varttamistakin, jos on paljon oksia mitä käyttää.
Mutta olen huomannut että mm. teiden vierillä, missä on kallioleikkauksia, niin niissä kallionkoloissa kasvaa joskus siirtämiskokoisia raitoja joissa jo pienenä hedekissat. Mulla on yks kytiksessä, harmi vaan että se ehdittiin pari viikkoa sitten leikata poikki vesakonraivaajan toimesta. Suunnitelmanani oli nostaa se joskus sateen jälkeen kolostaan ja tuoda pihaan. Mulla on 4-5 raitaa jotkut jo kolme metrisiä, mutta kun eivät tee minkäänlaista kissaa niin ei tiedä onko yksikään hedepuu.Olen ne pieninä siementaimina siirtänyt, ja luultavasti emipuut saavat lähdön kun paljastuvat, tilanpuutteen takia, muuten nekin saisivat olla.
Mille ötököille sä sitä ruuaksi, monet perhoset syö Raitaa, Häiveperhonen, ym.
Aiemminkin pajuja lisänneenä uskalsin ottaa tänä keväänä ihan uuden tuttavuuden kokeiltavaksi. Löysin suomalaiseksi nimeksi musta tuhkapaju Salix melanostachys,tuli n 30 cm sormenpaksuisia pötkylöitä joissa jo pienet juuret näkyvissä. Onko kellään parempaa tietoa tai kokemusta viihtyykö meillä miten? Löysin tietoa että kasvaa ja voi hyvin illinoisissa jossa maksimi pakkaset n -20 asteen luokkaa Saksassa ja Bulgariassa kanssa voi hyvin, meinaan omat kasvit kuitenkin ensimmäisiksi talviksi kiikuttaa kellariin sitten kunhan saan omista lisättyä voin jollain kokeilla säilyykö meillä ulkona talvia jollei jollain jo ole kokemusta?
Osaako viisaammat kertoa lähtisikö paju kasvamaan happamassa maassa? Tontilla on siis havumetsää pieni alue ja rajalle kaipaisin näkösuojaa. Alue on hyvinkin kosteaa joten paju tuntuisi luontevalta vaihtoehdolta. Koripajua ajattelin. Mietityttää vaan tuo maaperän happamuus. Onko kokemuksia asiasta?
Kiitos vastauksesta!
Terijoensalavasta näkee täällä Etelä-Suomessa sen verran paljon varoittavia esimerkkejä että siitä osaan pysyä kaukana.
Tuota koripajua minulla kasvaa toisaalla ja siihen sen hieman “bambumainen” olemus sopii mainiosti. Tuo pölyttäjä-aspekti on kuitenkin hyvä huomio. Toisaalla tontilla on jotain luonnonpajua missä näkyi taas keväällä olevan runsaasti pajunkissoja aikaisille kimalaisille. Taidankin pölyttäjiä ajatellen siirtää sitä tuohon rajalle!