Pajutyöt

Meillä kaadettiin pajukko viime kesänä ja siinä on tulossa hyvää vauhti punontapajua. Tarkoitus on parturoida se vuosittain, niin että pysyy näköala hyvänä. Olen lukenut eri alaa käsitteleviä kirjoja ja niissä tuntuu olevan hieman eri käsityksiä asiasta. Siin koska pajut kannattaa kerätä. Eräässä kirjassa oli että syksyllä, toisella keväällä ja joissain että koska tahansa kasvukauden ulkopuolella. Kuivatuspaikka on tiedossa ja muut pajun kuivattamiseen ja punomiseen liittyvät asiat, mutta tämä on hieman epäselvä. Tässä on viime maanantaina tehty minun ensimmäinen pajutyöni.

Alkuperäinen kirjoittaja: MikaH

Minä olen kerännyt lähes aina syksyisin, joskus myös keväisin. Luulen ettei sillä ole merkitystä ellet halua kerätä kuorittavaa pajua joka on poimittava keväällä. (On olemassa joku tarkempikin ajanjakso, muistaakseni touko-kesäkuun vaihteessa). Luulen, että talvellakin voi kerätä mutta täälläpäin on hidasteena paksu lumipeite.

Pajuja voi kerätä kun lehdet on tippuneet ja taas ennen kuin tulevat hiirenkorvalle eli käytännössä koko talvikauden kun paju on lepotilassa. Keväällä pajun ydin alkaa kasvaa ja pajun punontaominaisuus alkaa heiketä. Jos punot tuoreesta pajusta olisi pajut hyvä kerätä viikkoa ennen jotta ns "sitkistyy".

Voisittekos taitajat suositella jotain hyvää pajutyökirjaa talvi-iltojen lukemistoksi? Kirjassa voisi olla myös viljelyohjeita...

Käytän itse monia kirjoja ja haen sieltä tarvittavan punonnan... mutta jos kyseessä aloittelija niin ihan hyvät perusteet löytää Suomalainen pajutyökirja (Koskinen-Savolainen) mm alunen ja tarjoilumalja joista kannattaa aloittaa. Kun hallitsee perusteet niin Pajunpunonta (Mortensen) on hyvä jatkaa. Kummassakin on ohjeet viljelyyn sekä pajun keräykseen ja käsittelyyn, riippuen siitä kuinka tarkasti haluaa tietää... jos haluaa edetä vähän nopeammin kuin itseopiskellen niin suosittelen kurssia jossa saa perusteet punontaan (ei tarvitse hakata päätänsä seinään (lue; pajuun))naurua

Jos innostuu perin viljelemään niin Pajut puutarhassa on mielenkiintoista luettavaa. Nyt viime viikonloppuna näin uuden kirjan messuilla jossa oli pajuista esittely (taisi olla uusi kirja jossa käytiin läpi suomen puut...? Nyt jälkikäteen on harmittanut etten sitä ostanut kun sen näinvihainen)

Lainaa kirjastosta ja lue kirjat läpi niin ei tule hutiostosta.... Toisaalta, kun innostuu niin kaikista kirjoista saa vinkkejä...kieli ulkoa

Kiitos, Kermesina. Täysin ummikko-aloittelija olen, joten Suomalainen pajutyökirja meni het hankintaan

Jos vallan perin innostut Hyrinä pajuista niin sitten tarvitset ohileikkaavat sekatöörit/oksasakset, terävät sellaiset millä ei muuta leikellä kuin pajua. Kirjoissa myös mainitaan styroksi mutta sen tilalla voit käyttää pahvia, toisaalta myös sitä saa kivemmin ja siitä pääsee paremmin eroonnaurua .

Hyvä, kiitos vinkeistä!

Pajunpunonta on tosi kiva harrastus… Olen saanut oppini vuonna 2002 Anelma Savolasien kurssilla ja häneltä on ilmestynyt jo monta punontakirjaa… Myös Ylen sivuilla (Opinportti) kannattaa katsoa muutama video -klippi, jolla Anna-Maria Väätäinen (toinen kijan kirjoittajista) opastaa helppoihin töihin… Onnea kaikille ja punokaa paljon nyt… Jouluksi on kiva viedä vaikka amppeli?

mä kans kävin kevääl anopin kans pari päiväsen pajutyökurssin ja ihastuin kovasti niihin! nyt talvel en varmaankaa mitää tee, mut keväällä taas suurella innolla! valmiita suunnitelmiakin jo on :D Sain myös lahjaks tuon suomalaisen pajutyökirjan(nimen omaa anopilta) ja tykkäsin!!

Tosi kivan näköinen sun profiilissa toi astia, jossa krokukset? Onko työ pajua, ei saa oikein selvää??

sinulta hukkuun joutunut on nyt täällä...

Olen täällä aivan aloittelija mutta pajun punonta on nyt muotia…? Uusia vinkkejä kaipaisin näin joulun alla kun sinne Koiramäen pajutallille on liian pitkä matka???

kiitos annimanninen toisen kerran. - ja pakko todeta, etteivät käy tasan onnenlahjat: koiramäen pajutalli on melkein mökkinaapurini.

sinä taas näyt asustavan siellä, mistä apatiittia saisi:_)

Näin se vaan menee… Mutta pajua taitaa kasvaa meillä niinkuin teilläkin, ettei vaan käsityötaidot pääse unohtumaan:) Täällä vaan ei pajutaitiajia taida paljon liikuskella…?

Annimanninen: tuossa on jotai juurta tuossa korissa. Ostin valmiina pari vuotta takaperin. Keväällä pitää pajusta punoa kehikon ympärille uutta :) Alkaa tuo juuri hajoamaan jo.

Kiitti… Upea on silti, ja tuo muoto, wau!

ehkä ei juuri nyt. - oletko jo ehtinyt katsoa vanhan puolen pajunpujonta ja muut aiheesta käydyt keskustelut?
vanhalle puolelle pääsee keskustelujen etusivun alareunan oikeanpuoleisesta linkistä. sieltä sitten hakusana *pajunpunonta*, *pajutyö* (uskoisin semmoisiakin olevan) tai pelkkä *paju*. silloin saat myös elävästä pajusta tehtyjä juttuja esiin. valitse valikosta kohta keskustelunaiheet.

Pajupalloa voi käyttää näinkin kuten 3,5 vee poikani.....

työnsi ensin molemmat jalkansa pallon sisään, kun ei päässyt itse sinne, tunki lelunsa raoista ja veti pajulelukoria perässänsä ympäri huushollia....

(eipäs kuvat tarttuneetkaan mukaan?)