Pakurikääpä

Lisään tämän aiheen koska koivussa yleistä pakuria ei juuri tunneta eikä sen vaarallisuutta.Hain googlesta tällä otsikolla tietoa ja melkein kaikki kertoivat sen käytöstä lääkeaineena. Englanniksii hakusana Inonotus obliquus oli samanlaista, siellä oli mm yrityksiä jotka haluavat ostaa sitä.

Metsäntutkimuslaitos ja muut kotimaiset tiedostotkin kertovat että se saa alkunsa kuoren viottumasta, mitä se sitten on. Aivan äsken katselin erään laitoksen istutuksia ja kadun varressa oli tuplarivit koivuja. Niitä oli "leikattu" ,poistettu alaoksia ammattitaidottomasti jättäen tappeja, työn teki isännöitsijän tilauksesta huoltoyhtiö joka lähinnä hoitaa nurmikot ja lakaisut ja siten näillä ei ole ammattitaitoa oikeaoppiseen leikkaukseen.

Liian pitkäksi jätetty oksantappi on myös kuoren vioittuma, kestää kauan ennenkuin tappi lahoaa ja siihen tulee pakurikääpä väistämättä ja silloin ei enää ole mitään tehtävissä. Oikean leikkauskohdan oppii jokainen muutaman minuutin koulutuksella varsinkin jos on näyttää malleja puun rakenteesta.

En liitä kuvaa , uskon että monella lukijalla on niitä.Pakuri on salakavalan vaarallinen pihoissa ym vaikka siinä on vain yksi hiilenmusta möykky, kaadon jälkeen huomataan kuinka laho koivun runko on.

Arpo, liitä vain kuvakin, jos sinulla on.

Tosiaankin tuolla pakurikäävästä saatavalla mustalla "möyhällä" sanotaan olevan lääkinnällisiä ominaisuuksia lähinnä syöpäkasvaimiin. Silloin kun kääpä on havaittavissa on puu jo menetetty surullinen. Itse en muista edes nähneeni moista kääpää. Mielestäni olisi tärkeää, että puiden leikkaamiset annettaisiin sellaisille, jotka asiansa osaavat. Vai onko tässä muka hyvä paikka säästää?

Melko hyvä kuva on kotisivulllanikin, www.puutarhaneuvonta.com.Joitain on diakuvina, jotka pitäisi muokata. Pakurisivuilla kuukkelista löytyy kuva, ei aivan alussa.

kuva

Pakuria. Olen muutaman vuoden yrittänyt löytää metsästä pakurikääpää. Nyt kuluneella viikolla muutamassa päivässä löysin reilun 10 kg. Tässä on kyllä yli oman tarpeeni, annettavaksikin. Myymään en rupea. Kuvassa olevissa koreissa nuo kerätyt odottelemassa vientiä pyykinkuivaajaan sellaisella matalla lämmöllä alkuun. Sitten jääkaapin /pakastimen päälle muutamaksi viikoksi.

kuva

On sinulla EMus isot metsät kun sieltä noin paljon löytyy! Me myytiin joku vuosi sitten metsät pois eikä huomattu moisia edes etsiä sieltä, silloin ne ei olleet vielä suosionsa huipulla. Nyt näin korvasieniä katsellessa pari pakurikääpää mutta kun niiden ottaminen ilman lupaa on kielletty. Täälläpäin on jonkin verran riistakameroita eikä oikein huvittaisi joutua paikallislehteen kuvassa jossa kapuaa veitsi hampaissa puuhun.

Kastehelminen, vastaukseni, Ei noihin tarvinnut kuin 4 koivua. Suurin osa omista metsistä, joita vaatimattomat 5 ha. Sitten suuremmat metsät luvan kanssa niiltä suurmetsän omistajilta. Saaremme pinta-ala noin 160 ha, josta noin puoleen olen saanut luvat. Mutta harvassa on paikat, joista olen löytänyt. Nyt vain lykästi. Pari koivua jätin valvontaan, jos vaikka lähivuosin tulisi taas tuoretta kasvusto, kunnes ne puut lopullisesti kuolevat. Saattohoitohan niillä on menossa. Polttohautaus lopuksi takkauunissa.

Terveyttä ja pitkää ikää! :smiling_face: Minä olen ottanut joka ilta ginsengin lehden iltateehen ja sitten hörpännyt sen kurkusta alas. Terveyttä haetaan varmaan molemmilla.:sunglasses:

Nyt nyt viime kevään / kesän pakurisaaliit on kuivattu ja jauhettu. Menihän niistä melkoinen osa ystävillekin jauhamattomina muhkuroina.
Noista saa nyt sitten tovin valmistaa teetä ja voihan ripotella sopivasti lisukkeeksi muuallekin ruokavalmisteisiin.

Tänään kävin jälleen metsästä pakurikääpiä, joita yhdestä koivusta kuivaamattomina on noin 5 kg. Jos jotakuta kiinnostaa niin pane viestiä. Materiaali on minulla kotona Kuopiossa. Voi panna myös yksityisviestinäkin tai sähköpostilla eelis.mustonen@outlook.com .