Pallerokaktus, Gymnocalycium

Nyt syksyn tullen kauppoihin on jälleen tullut myyntiin mix-kaktuksia. Löysin sieltä pallerokaktuksen, joka on pitkään kukkiva ja helppo kasvatettava. Kukat ovat näyttäviä n. 3-5 cm leveitä. Tässä punakukkainen Gymnocalycium baldianum -lajike.

Gymnocalycium baldianum pun

Alkuperäinen kirjoittaja: Piikkisormi

kaunis kukka ja todella hyvä kuva!

Minulla on g.schickendantzii, joka tekee valkoisia kukkia. Mogasin kukinnan tälle kaudelle, koska otin kasvin sisälle liian aikaisin. Se suuttui siirrosta niin paljon, että meni ja kuivatti lupaavan alun. Pidän kaktukseni ulkona paahteessa kesän ja arvelin, että nyt jo ilmojen kylmettyä kasvin olisi parempi kukkia sisällä lämpimässä-oli sitten eri mieltä .

Luulin pari vuotta sitten selvittäneeni nimen tälle palleroiselle, joka on viikon ajan kukkinut ensimmäisellä kukallaan.
Kun viikko sitten kävin Joensuun Botaniassa, oli siellä samanlainen kukkivana ja nimenä oli Gymnocalycium saglionis. Itse olin päätellyt kasvin olevan eri lähteistä olevien kuvien perusteella G.pflanzii. Kukinta-aika on molemmilla sama, piikit samanlaiset väriltään ja lukumäärältään. Kuvastani joku kaktusexpertti saisi varmasti määriteltyä lajin paremmin.

Osaako kukaan sanoa, onko kyseessä Gymnocalycium?

Minun vanhassa ruotsalaisessa kaktuskirjassa tuo vaaleanpunainen kulkee nimellä Gymnocalycium mihanovichii var. friedrichii Werd, joten tiedä häntä onko sekään oikea.

Moi! Minulla on pallokaktus tieteelliseltä nimeltä “Gymnocalucium mihanovichii”, jonka ostin S-marketista keskiviikkona. En sitten ole perehtynyt hoito-ohjeisiin muuten,kuin sen että ne tykkäävät lämpimästä,mutteivat hirveän märästä. Niin että kysyisin hoito-ohjeita ja talvehtimisesta,sitä että tykkäävätkö viileästä siihen vuodenaikaan?

Gymnocalysium ei ole pallokaktus, vaan pallerokaktus, ja sille on oma palstansa. Löytyisiköhän sieltä tarkempia ohjeita? Jos ei, niin voin laittaa sinne jotain myöhemmin.

Useimmat ohjeet kirjallisuudessa sanovat, että Gymnocalycium mihanovichii pitää kesällä tasaisesta kosteudesta ja osittaisesta varjosta. Talvella se vaatii enemmän lämpöä kuin useimmat muut aavikkokaktukset, ja minimilämpötilan tulisi olla +10 astetta (mielellään hieman enemmänkin). Aurinkoisina talvipäivinä suositellaan pientä kastelua. Toisaalta löytyy myös ohjeita, joiden mukaan sitä hoidetaan kuten muitakin aavikkokaktuksia, ja sen väitetään kestävän talvella tilapäisesti jopa -5 asteen pakkasta. Itse noudattaisin varmuuden vuoksi ensin mainittua ohjeistusta eli ei täyttä auringonpaahdetta kesällä ja talvella yli +10 astetta. Mitä korkeampi lämpötila talvella, sitä enemmän täytyy kastella, mutta talvella kastelun on oltava joka tapauksessa vähäistä.

Onhan kyseessä vihreä ja omajuurinen kasvi? Tämän lajin punaiset ja keltaiset värimuunnokset (ns. mansikkakaktus ja banaanikaktus) on vartettu toisen lajin runkoon, koska niiltä puuttuu kokonaan lehtivihreä eivätkä ne siksi kykene lainkaan yhteyttämään. Tällaiset muunnokset ovat vihreää perustyyppiä herkempiä, eivätkä ne välttämättä kestä ollenkaan suoraa auringonpaistetta kesälläkään.

Kiitos neuvoista,Meritähti. Lapussa taisi lukea myös “mansikkakaktus” ja luin netistä,että tälläiset kaktukset ovat vartettu toisen kasvin vihreään,yms…