N. pari kk sitten otetut pistokkaat ovat nyt esittäneet ensimmäiset juurtumisen merkkinsä. Elikkäs maljakossa seisoneet pari lehteä ovat nyt juurtuneet n. muutamaia senttejä ja odottelen suurempaa juuristoa, jotta voin ne multaan tökätä. Lehtiä oli n. 10 maljakossa, joten juurtumisprosentti jäänee tähän 20een jos tuo viimeinen ei mädäntynyt lehti vielä joskus keksii juurtua, sinnikäs kaveri on.
Multaan tökätyt ovat nyt n. puolet kuihtuneet/kellastuneet pois, ei ole löytynýt vielä mitään kasvatettuja mukuloita, joten katsellaan...
Iloisia uutisia on myös lisää, sillä mullanvaihdosta ja kuivuudesta innostuneena yksi pieni zamio on päästänyt uuden alkusen, odotellaan muissa samanlaista toimintaa. =)
Eli kärsivällisyys palkitaan ja varsinkin sellainen kun unohtaa noiden kasvien olemassaolon ja keskittyy kesäkukkasiin parvekkeella, joita näin helteillä saakin sitten kastella päivittäin )
Miten usein kastelette ja lannoitatte zamioitanne? Siskoni - krooninen kasvien ja kukkien ylikastelija - hankki itselleen zamion pari viikkoa sitten. Kysyn neuvoja hänen puolestaan. Itselläni zamiota ei... vielä... ole.
Ehkä kerran kuussa tai sitten kun yhtäkkiä muistan, että en muistakaan koska olisin viimeksi kastellut joka tapauksessa piiiitkiä kuivia kausia. Miten pitäisi oikeesti tehdä niin sitäpä en tiedäkään mutta himokastelijan kasvi ei kyllä ole.
Huomasin äsken kastelukierroksella, että palmuvehkastani otettu pistokas on hyvässä kuosissa mullassaan. Sieltä puskee mullan seasta pienen pieni varren tynkä! Monesti olen jo meinannut tuon heittää menemään, kun se on lehtiäänkin kellastuttanut. Hihii!
Huomasin juuri, että lähes kaikissa säilyneissä lehtipistokkaissa on lehden mullassa olleeseen päähän ilmestyneet pienet "pallerot" eli juurimukulat tekevät kovasti työtä kasvaakseen. On muuten aika hassun näköisiä nuo pallopäät, jopa yksi "lehtioksa" on tälläisen tehnyt ja maljakossa olevat ovat nyt kaikki juuria kasvattaneet kuten eilen kirjoitin.
Huomautuksena tuohon on nyt se, että en näitä pistokkaita ja uudelleen ylikasteltuja kasveja ole muistanut ollenkaan kastella, silloin tällöin parin vkon välein olen lehtipistokkaille lorauttaunut vettä ja isoille kasveille sitäkin harvemmin. Eli taitaa olla että korkeintaan kerran viikossa näin kesällä ja talvella vieläkin harvemmin..
En tiedä onko sillä väliä onko palmuvehkasi muovi- vai saviruukussa. Tärkeempää on varmaan se, ettei zamiosi juuret kärsi märkyydestä? Omani on viihtynyt jo vuosia isossa keramiikkaruukussa jossa tietenkin on reikä pohjassa, josta pääsee liika kasteluvesi pois. Pohjalla minulla on vielä reilu kerros lecasoraa. Minä kastelen palmuvehkaani todella harvakseltaan ja lantaa annan silloin tällöin kasteluveden mukana. Keväällä lehtien keskelle ilmestyi kukkavarsi josta taitaa ketjun alkupäässä olla kuvakin. Se on palkinto huolimattomasta hoidosta
Minulla on kaksi palmuvehkaa, ensimmäinen on vetelä surkimus joka kellastuttaa varren toisensa jälkeen. Toinen on tuuhea ja vehreä, työntää tarmokkaasti uusia versoja.
Se ensimmäinen on täällä kotona.Se toinen on ollut kakkosasunnossa missä käymme n. kerran kuukaudessa. Viimeksi venyi paussi melkein 2 kuukaudeksi, joten toin upean palmuvehkani pois. Toivottavasti en nyt turmele sitä...
Jos kerran on noin kovin hidas pistokkaasta kasvamaan....niin kovasti haluaisin nyt heti laittaa pistokkaan juurtumaan. Saisin äidiltäni sellaisia lehtiä/oksia muutaman.
Siis jos annan hiukan lisävaloa niin voiko niitä nyt tökätä multaan vai pitääkö odottaa kevättä?Ja jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin pienemmässä ruukussa alkaa kasvua näkyä nopeammin, vai?
Minä laitoin viime marraskuussa kolme lehteä juurtumaan, kaksi kuolla kupsahti mutta yksi jäi jököttämään ruukkuun. Mitään ei tapahtunut ja ajattelin heittää sen roskiin, mutta kas kummaa, siellähän oli tapahtunut ihme mullan alla, sillä oli sellainen mukula ja juuret. Nyt se sitten nököttää omassa ruukussaan keittiön ikkunalla lisävalon alla. Toivottavasti alkaa pian näkyä jotain muutakin kuin se yksi lehti mullan yläpuolella.
Kuinka pimeässä palmuvehka loppujen lopuksi oikein kasvaa? Ikkunaton wc taitaa sentään olla liian pimeä, jos kasvi saisi valoa tavallisesta hehkulampusta vain vessareissujen aikana? Entäs jos silloin tällöin nostaisi kasvin ikkunalle ja taas veisi pimeään, taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus? Hitsin vitsi kun tekisi mieleni jokin oikea kasvi saada viihdykkeeksi wc-tiloihin :-/
Mun tyttären huoneessa palmuvehka menestyy jostakin kummallisesta syystä. Hällä on verhot aina kiinni, valot poissa suurimman osan päivää, kastelee kerran kahdessa kuukaudessa (jos muistan muistuttaa). Ja lisäksi kasvi on lattialla patterin vieressä (ihan kiinni siinä). Jos vaikka verhot auki olisikin, niin kasvi on sitten kumminkin ikkunanreunan alapuolella, ettei siitä mitään valoa tule.
Minä siirsin sen sinne pois olkkarista, kun olkkarissa meinasi kuolla.
Mulla on kaksi noita palmuvehkoja, toinen vielä ihan pikkuinen. Vessaremontti pitäisi tehdä loppuun, kun nyt saisin tuon inspiraation ja taidan sen jälkeen koittaa mitä kasvi tykkäisi wc elämästä. Eihän tuossa loppujen lopuksi ole menetettävissä kuin yhden palmuvehkan elämä ja tuskin sitäkään, koska siirtäisin sen toisaalle jos suuria kitumisen merkkejä havaitsisin
Mikset belgi laittaisi veskiisi 4 watin energiansäästölamppua ja antaisi palaa vaikka koko päivän? Ei sillä ihan akkaria lue mutta tulee kuunvaloa terhakkaampi paperinrypistysvalo. Siinä sivussa voisi säilyä palmuvehkakin hengissä.
Minä tiedän muutaman ystäväni kasvattaneen ja kasvattavan palmuvehkaansa veskissä, eikä ne siitä tunnu pahemmin kärsivän. Edes silloin, kun valot ei välttämättä ole päällä kaiken päivää(kään). Mutta tässä lienee jo oppinut senkin, että jokainen kasvikin on yksilö..:)
Jostain olen lukenut, että palmuvehka viihtyy wc:ssä/kylppärissä, jos kerran viikossa jättää valon 8h päälle. Ja tosiaan voi kokeilla sen energiansäästölampun kanssa, niin ei se 8h tunnu sähkölaskussakaan niin pahasti.
Jahas, kun tuolla veskissä ei ole kuin yksi valopaikka, niin siinä tietenkin on pidettävä ihan riittävää valotehoa oleva lamppu. Lamppu sinänsä on kyllä menossa vaihtoon, en vielä tiedä millainen sinne tulee. Energiansäästölamppu sinänsä voisi olla vaihtoehto, tai sitten loistelamppu, no näkee sitten. Kokeilen kuitenkin palmuvehkaa sinne, kunhan joskus ensin saan sen remontin tehtyä loppuun :[