Palmuvehkan lisääminen

Sain tuossa ystävältäni nipsiä pari lehteä palmuvehkasta.

Olen kuullut, että on mahdollista saada palmuvehka kasvamaan ihan vaan tökkäämällä irtileikattu lehti multaan, toivottavasti tämä ei ole mitään hölynpölyäno-jaa.

Kannattaisiko lehtiä juurruttaa vesilasissa vai annanki niiden vain mullassa möllötellä?

Nyt vain onnistumista odotellen sydän

Alkuperäinen kirjoittaja: Roach

Kyllä lehtikin juurtuu, ottaa aan oman aikansanaurua, mikä tuolla puutarha.netin vanhalla puolella on todistettu.

No, piti lukea, että vaan eikä aan.

Voi, hittolainen. Onko se niinkun useampi kuukaus, vai hurahdetaanko jo vuosien puolellepuhetta. Mohan kerkeen päästää sen päiviltään, jos niikseen ottaa.

Mitä siinä matkanvarrella tapahtuu, ilmeisesti itte lehti ainakin jossain vaiheessa väistyy.

Olisiko vinkkejä millä saisin sen pidettyä hengissänaurua?

Mistä löytyy vanha palsta...olen vielä keltanokkacool

Tämän viestin olen kirjoittanut vanhalle puolelle Huom marraskuussa 2006!:

"Hiih. 28.03.05 olen painanut palmuvehkasta kaksi lehdykkää multaan ja vaiherikkaiden hetkien jälkeen totesin tällä viikolla, että toinen lehdykkä, joka kuihtui joskus loppukesällä, on nyt sitten juhlallisesti kasvattanutkin pystypötkylän. Se on jo ehkä vähän yli kymmensenttinen :}

Kasvu alkoi lähes heti, kun nostin ruukun ikkunalle."

Ja siellä moni kuvasi samoja kokemuksiaan

Etusivun aivan alareunassa on paikka, mistä "vanhalle puolelle" pääsee, siellä toimii haku hyvin.

Nyt kyllä jäi kaivamaan, onko istuttamisvuoteni tosiaan ollut 2005.

Huhheijjaa, eli nyt vaan sitten kovasyi odottelemaan. Olen vaan niin kovin malttamaton. Jumankekka, 7kk, ilman mitään tuloksiaoho. No..josko se odottaminen palkittaisiin sitten

Kiitos neuvosta Sand. menenkin tonkimaan vanhaa palstaa. Josko sieltä jotain lisävinkkejä vielä irtoisi

Mulla kanssa palmuvehkan pistokkaat istuivat mullassa varmaan 8-9kk, sitten kuivuivat pois. Toivoni menettäneenä ryhdyin nakkaamaan ruukusta multia roskiin ja löysinkin purkin puolillaan mukuloita... Tuohon vielä parin kuukauden odottelu ja ensimmäinen lehti puski itsensä esiin. Eli jokunen hetki saattaa mennänaurua.

Kun mulle nää asiat pitää rautalangasta vääntää, olenhan edellisessä elämässäni selvästikin ollut hortonominaurua.

Tuolla vanhalla palstalla puhuttiin, että lehdykän tyvikolmannes tulee upotta multaan. No just, eli siis kolmasosa siitä lehdykän varresta vai kolmasosa koko lehdykästä. Hitto, onkohan sillä nyt niin jetsulleen edes merkitystä. Tuossa kuva..onkohan ookoo?

Kiitos taas kieli ulkoa

Niin ja sellasta piti vielä kysymäni, että otin kaveriltani (vaihtoi multia) myös sellasen mukula, josta lähti myös melkoinen kimppu juuria.

Mitään kukkaan viittaavaa siinä ei ollut, mutta juuret olivat ihan hyvän tuntuiset. Kannaato suojella mukulaa vai heittää mäkeen?

Juuri noin omia lehtiäni kasvattelin ja jospa omani olivatkin sitten liian pinnassa, kun niin pitkään kesti. (Otitko mukulan palmuvehkan ruukusta? Silloin pian vaan mukula multiin!)

Josko tuuppasen noita pikkasen syvempään .

Juu, otin ruukusta, tuolla se jo mullassa löllöttelee. Nyt onkin toivossa hyvä elää, jotta josko se vaikka lähtisikin nousuun aikaisemmin.

NO siis se mukulahan on koko kasvin alku ja juuri, heheh. Jos se ei ole kondiksessa tietääkseni koko kasvi ei pysty elämään, mukulan koko ja muoto sitten voivat vaihdella ;) Eli mukula PITÄÄ olla. Aikanaan kasvatin palmuvehkaa niin lehdyköistä (kokonainen "oksa" juurrutti vedessä varmaan meni puolisen vuotta, oli unohtunut läpinäkymättömään maljakkoon) ja lehtipistokkaista suoraan multaan. Molemmissa tapauksissa ajan saatossa kasvi kasvatti niin lisää juuria kuin lehdet itsessään oman "mukulansa", josta sitten lähti uusia lehtiä. Tälläisiä kasveja nyt sitten on muutama kasvaneena kun tuppaavat hyvin lisääntymään kun sille päälle sattuvat.

Nyt pelastelin isoista emokasveista niin yksittäisiä lehtiä kuin itse "oksiakin" ja oksien juurrutusta odottelen innolla niin suoraan mullasta kun maljakoista. Itse lehdet laitoin suoraan multiin ja vielä ei ole mmitään näkynyt ja n. kuukausi on mennyt, lehdet tosin voivat hyvin ja ovat eläväisiä. Että kärsivällisyyttä ja vielä kerran kärsivällisyyttä! (omalla kohdalla kun pitää olla kaikki heti ja mielellään jo eilen)

tigridia, sama vika rahikaisella. Ne lehdet ois paree huomenna jo nousta sieltä mullasta tai kohta on roskis kamaanaurua.

Kiitos kovasti kaikille ihanille neuvoista. Jos tässä nyt jotain hätkähdyttävää tapahtuu, kääntynen teidän puoleensilmän isku.

Huomasin muuten sellaisen asian, että puutarhakaupoissa (esim. plantagen) he laittavat lehtiä suroaan multaan itse kasvin juurelle. Luulisin, että niitä lehtiä jotka irtoavat heidän käsitellessään näitä kasveja.

Asiasta kymmenenteen, jos KAIKKI pistokas"ehdokkaani" muodostavat omat mukulansa ja juurtuvat täydellisesti, niin minulla on n. vuoden kuluttua n. 30 uutta zamiota ;) Silloin suurin unelmani toteutuu eli zamioviidakko. Lisäksi rahapuusta on n. saman verran pistokkaita, joten jos NEKIN juurtuvat niin nauran kyllä hyvin ja kippurassa. Sitten pitää vain odotella ihmisten tupareita, synttäreitä ja kumminkaiman kekkereitä, jotta voi "lahjoa" kaikki "ylimääräiset" pois... Uskon, että siinä vaiheessa on kyllä fiilis että näistä EN luovu, hiellä ja verellä kasvatettu!

cool ansiomerkki

Vuoden päästä ei kyllä välttämättä ole viidakkoa, vaikka kaikki juurtuisivatkin. Meillä juuri iloinen perhetapahtuma: vuosi sitten juurrutettu zamion lehti on tehnyt ensimmäisen uuden lehden. Kaksi muuta vielä odottelevat.

Vuosi oli karkea "arvio", zamioita aiemminkin lisänneenä tiedän, että ne ovat hiiiiitaita. Olisi pitänyt ehkä laittaa 5 vuotta ;)

Teilhän on vaiks kuin hyväs vaihees jo nuo juurruttamiset.

Saankohan mie vuotta hoivattua tuota lehtirukkaa niin hyvin="huonosto", että se siitä jotain saisi aikaan...

Eipä sitä onneksi sen kummemmin tartte hoivailla, kunhan silloin tällöin jaksaessaan vähäsen vettä hölväisee ettei koko aikaa ihan rutikuivana tarvitse pärjäillä.. Itsekin olin aivan täysin varma useampaan otteeseen että sain pistokkaani tapettua, mutta aina vaan ne jaksoivat sinnitellä jollain kumman konstilla.

Aina vaan ei jaksa "muistaa", että tämä kasvi pärjää mitä vähemmällä hoidolla sen parempi -periaatteella. Pitäisi keksiä jotain muuta tekemistä aina kevääksi kun iskee kasvipörriäinen tähän huusholliin. Pistokkaita kymmenittäin ja neuroottisuus kasvaa. Mitään ei pois heitetä ellei moneen otteeseen ole todistettu puskaa kuolleeksi, ja vieläkään ei pois heitetä! Itselläni oli reissun vuoksi lähes kaikki kasvit mädäntyneet ja sen vuoksi kun yritin emokasveja pelastaa otin kaikista näitä pistokkaita. Muuten en ole keväisin näin neuroottinen... Onneksi on kesä ja kärpäset ja muuta tekemistä niin ehtii "unohtamaan" nuo "poikaset" ja sitten yhtäkkiä huomaakin, että ne kaikki ovat ihanasti lähteneet juurtumaan ja kasvavat aaah niin ihanina, you wish! Toisaalta olen onnellinen, että kevät on kohta ohi niin ei tarvitse miettiä uusia taimia tai mitään muutakaan lisäämiseen liittyvää. Kesällä on sitten parveketarhan-neuroosi ;)

cool

Minun Zamiopalmuni hoito on jotain sitä luokkaa, että syys-maaliskuun aikan kastelin pari kertaa ja siitä kiitokseksi teki seitsemän kaunista sikaria… Tämä kasvi sopii minulle. Nyt lorautan litran vettä ja vähän lannoitetta kuukausittain. Se riittäneen. (kasvi on siit tosi isossa purkissa)