Aika pitkään - yli kolme kuukautta - on tämä Paphi kukkinut.
Nyt tosin alkaa jo lakastua.
Aika pitkään - yli kolme kuukautta - on tämä Paphi kukkinut.
Nyt tosin alkaa jo lakastua.
Kertokaas nyt te orkideaviisaat, mitä tarkoittaa bulbi? tyhmä tyhmä minä
Salmiakki, ei tyhmä kysymys ollenkaan, kuka sitä nyt kaikkia tietäisi... Se bulbi on orkidean varsimukula, eli se paksunnos, joka on eri lajeilla erinäköinen, mutta siinä varren ja juurien välissä... Orkideatietäjät vissiin repivät hiuksiaan luettuaan sepustukseni, mutta noinniinkuin kansantajuisesti sillai se on... Kuvassa bulbi tässä :
Tulipas se isona... no näkyypi ainakin.
voi kiitos nytpähän tietää senkin. Tuo oli hyvin selitetty, silleen just kansantajuisesti.
Ja koko sanahan on pseudobulbi, joka yleensä lyhentyy siis bulbi.
Olen muutamana päivänä kuvaillut P. insignen kukan avautumista.
Kerrassaan upeaa-Raakki !
Tässä eräs harvinaisuus-P.Ho Chi Minch(delanatii x vietnamense) nupullaan.
Ja sitten se P.pinoccioksi osoittautunut. Kuva on hieman ylivalottunut. Olen vielä noviisi näissä kuvauspuuhissa, mutta ihminen on oppivainen eläin!
Nämä pikkuiset Paphit näyttävät olevan tosi kestäviä. Laitoin jo vanhalle palstalle näistä kuvat, mutta kun eilen sain otettua paremmat, niin laitan ne tälle uudelle palstalle.
Vielä joku kukkakuvakin. Nämä pikkuiset Paphit ovat tosiaankin kukkineet jo marraskuulta lähtien, eikä loppua vielä näy. Sen sijaan uuen verson kasvua jo näkyy. :)
Tämäkin kukkii nyt, olen laittanut nimeksi sille Paphiopedilum Maudiea - liekö sitten oikein?
Törnrosa: mulla kanssa on toi Ho Chi Minh, se tuli viime yhteistilauksessa ja silloin kukki. Vuoden ajan se on vain kasvatellut uutta (isoa!) versoaan kaapin lämmössä, ja kun se nyt on valmis odotan innolla kukintaa! Mistäs toi sinun "Minni" on kotoisin?
Hankin oman "Minnini" Rannoilta viime sunnuntaina, kun olivat pitämässä näyttelyään Orimattilassa.Niitä oli myynnissä vain pari kappaletta. Kasvi oli vasta nupullaan, mutta nyt on kukka auennut. Olen kovasti tykästynyt papheihin ja se Orkidea-lehti 4-5/06 vain paransi innostustani. Täytyy myöntää, että teidän ansiostanne, rakkaat penttiläiset, minunkin tietouteni orkideoista onkasvanut huimasti. Nyt siellä näyttelyssä pystyin yhdellä yleissilmäyksellä erottamaan helmet bulkista. Tilasin yhteistilauksesta P.delanii x armenicumin ja odotan sitä kieli pitkällä.
Paphiopedilum ''''Celler Freude'''', tuli mulle samalla kuin phragmikin. Tämä kaveri on yhdistelmästä Paph.parishii x Paph.''''Pinocchio''''
( Härttinen siinä se kuva on!! )
Pian poksahtaa :) Kohta aletaan etsiä nimeä tälle kukkimattomana ostamalleni paphille. Kukkakauppiaan mukaan tämä on sellainen "tavallinen" venuksenkenkä.
Tulipas siitä iso kuva. Pitäisi varmaan pienentää hiukan ennen kuin laittaa tänne Nyt tuosta ainakin näkyy jo pieniä vihjeitä minkälaista kukkaa on odotettavissa.
On nuo nuput sitten aina niiiin herkkiä... ja on myös jännä nähdä, minkälainen on se "tavallinen" venuksenkenkä...
pikkuhiljaa...aika paljon yksi päiväkin tekee
Tänään pitkäaikainen haave toteutui, P. parishii ja P. sanderianum saapuivat seuranaan 6 paphiopedilumhybridiä.