(Vihannekset ja juurekset)
Uuden pentin kunniaksi avataan paprikalle uusi ketju, osa 2.
Suljen vanhan osa 1 -ketjun kunhan se on teknisesti mahdollista, mutta nyt siis jatketaan juttua tässä uudessa ketjussa.
(Vihannekset ja juurekset)
Uuden pentin kunniaksi avataan paprikalle uusi ketju, osa 2.
Suljen vanhan osa 1 -ketjun kunhan se on teknisesti mahdollista, mutta nyt siis jatketaan juttua tässä uudessa ketjussa.
Tasan viikko sitten kylvin paprikat, Pimenta Mandarine. Käytin vuoden 2019 siemeniä, luulis itävän. Mutta saa nähdä kun ei ole mitään eloa vielä poteissa
Löysin netistä videon missä kerrottiin mielipiteenä että California Wonder paprika on erittäin huono lajike. Myös mielipiteeseen kantaa ottaneet oli samaa mieltä. Tuntui ettei kukaan ollut sen kanssa onnistunut.
Minäkin olen sitä joskus koittanut kasvattaa huonoin tuloksin. Sitkeästi sitä kuitenkin yritetään myydä asiakkaille.
Omat suippopaprikat mitä olen kasvatellut on kaupan paprikoista otettuja siemeniä. Melko kivasti onnistuu jos hiukankaan jaksaa/ on aikaa paneutua niiden kasvuun.
Erään teorian mukaan tuo Californian Wonder on ollut 50 vuotta sitten hyvä lajike, mutta aikain saatossa ei ole enää pärjännyt uusille paprikalle tulleille taudeille.
Ettei vaan olisi ollut tänään kaupan vihanneshyllyssä myynnissä tuolla nimellä paprikaa. Ammattiviljelijöillä tosin on paremmat valmiudet taistella tauteja vastaan.
California Wonderia on siemenkaupoissa myynnissä ollut niin kauan kuin ite oon kasvatellut, eli melkeen parikymmentä vuotta kai ainakin. Sitä ostin silloin aikanaan ja kasvattelin. Noissa Bell Peppereissä eli paksuissa isoissa paprikoissa on surkee sadon määrä, ei niiden kasvattamiseen kannata vaivaa käyttää jos satoa haluaa saada. Ihme on tosiaan että niitä edelleen siemenkaupoissa on pääosin tarjolla.
Suippopaprikat, ainakin ne joita oon itse kasvattanut, sensijaan ovat tosi satoisia ja hyvän makuisiakin. Kaupan suippopaprikasta vaan siemenet talteen ja itämään. Hyvä tulee !
Hyvät taimet. Millaisia hedelmiä toi Dumas tekee ?
Semmosia pihvitomaatin näkösiä on siemenpussin kuvassa! Ekaa kertaa kokeilen.
Piti jo googlata . Vai tomaattipaprika, tomaatin näköinen, pienehkö hedelmä. Makuakin kehuttiin. Kerro sitten miten meni kuhan kasvaa ja pääset maistamaan