Saksassa pariskunta sai kaksoset [oli uutisissa viikko pari sitten], jotka oli keskenään eri värisiä. Uutinen unohti kertoa vanhempien värejä, mutta antoi rivien väristä ymmäsrtää, että olivat valkoihoisia. Siis kaksi valkoista sai tummaihoisen lapsen ja valkoihoisen lapsen yhtäaikaa. Sekin oli aika temppu.
eikös isä ollut Nigeriasta, enemmistö siellä taitaa olla tummaihoisia,
mahdollisuus moiseen oli hirmuisen pieni, taidettiin puhua miljoonista?
Siirsin yhden maustepaprikan terassilta sisälle. Katsotaan auttaako kukkien putoilemiseen. Ainakin lämmöt tasaantuu hurjasti.
Siis minähän en kauheasti ristipölytyksestä tiedä mutta telkkarissa näytettiin kuinka se tapahtuu ja ne teki sen laboratoriossa jossa murskas 2-3 kasvin kukat ihan jauhoks ja laittoi jotain nestettä jonka jälkeen laittoivat lasiputkeen ja sit tekivät vielä jotain että saivat 3 kasvia pölyttymään keskenään. Joten tuskin pikku pensselillä kukasta kukkaan kauheasti mitään ihmeitä tapahdu.
Kyllä ristipölytystä tapahtuu luonnossa koko ajan ilman ihmisen apuakin. Toiset kasvit ovat herkempiä ristetymään keskenään kuin toiset. Esim. jotkut viljellyt tai jalostetut kasvit risteytyvät helposti luonnonvaraisen tai jalostamattoman(samansukuisen siis)kasvin kanssa. Se tietysti edellyttää, että ne ovat lähekkäin. Ymmärtääkseni mm. chili ja koristekrassi ovat aika herkkiä ristipölytykselle.
Chili ja puolichilikin risteytyy ja saattaa tuottaa jopa paljon hyviä hedelmiä, mutta ei kuulemma tuota siemeniä.
Eli on vähän niin kuin hevonen + aasi → muuli.
Minäpä palaan vieläkin tuohon paprikan leikkaamiseen. Satuin näkemään yhdessä kasvihuoneessa kasvatuksessa olevia paprikoita, joissa ei ollut muuta kuin se "päärunko" ja ylhäällä oli lehtitupsu. Kaikki sivuhaarat oli leikattu pois. Eipä nekään kasvit olleet kovin isoiksi kasvaneet, ja ennen kaikkea: ei ollut kuin 1 - 3 hedelmää per kasvi. Ehkä tuo oli aika ääripään leikkaus, ehkä jossain kulkee se keskitie, mutta ainakaan voimakkaasti leikkaamalla ei näköjään saa sen enempää paprikaa.
Näin väitetään:
Useimmat Capsicum annuum -lajin paprikat kasvattavat taimettumisen jälkeen yhden verson, joka haarautuu 7–15 kasvulehden jälkeen. Ennen haaroittumista kehittyvien lehtien määrä riippuu lähinnä lajikkeesta ja lämpötilasta. Haaroittuneet versot muodostavat 1–2 lehteä, jonka jälkeen niihin kehittyy päätesilmu ja kukka-aihe. Haaroittumiskohtaan alkaa kasvaa pääsääntöisesti kaksi uutta versoa. Vapaasti kasvaessaan paprikasta kehittyy tiheä pensasmainen kasvi.
Paprikan verso haarautuu säännöllisin välein kahdeksi tai useammaksi uudeksi versoksi, joiden kasvu päättyy olosuhteista riippuen yhden tai useamman nivelvälin jälkeen kukan ja uusien versojen muodostumiseen. Viljellyillä lajikkeilla toinen muodostuvista versoista on ensimmäisten haaroittumiskohtien jälkeen selvästi toista voimakkaampi, jonka vuoksi kasvu on köynnösmäistä. Kasvin varrelta näyttävä pääverso koostuukin kasvitieteellisesti määriteltynä useista kasvunsa päättäneistä ja uudelleen haarautuneista sivuversoista. Paprikan versot ovat puumaisen kovia ja melko pystykasvuisia. Kovuudestaan huolimatta versot ovat hauraita ja ne saattavat murtua tai katketa kokonaan esimerkiksi silloin, kun kasvissa on runsaasti suuria, kypsyviä hedelmiä. Kasvihuoneviljelyssä paprikakasvusto ehtii venyä kasvukauden mittaan jopa reilusti yli kolme metriä korkeaksi, ja kasvuston hoitotöihin ja sadonkorjuuseen tarvitaankin korkeita hoitovaunuja.
Paprika pystyy muodostamaan kukkia ja uusia hedelmänalkuja vain silloin, kun sillä on yhteyttämistuotteiden muodossa enemmän energiaa kuin se tarvitsee kasvuunsa. Iso satorasitus heikentää uuden sadon kehitystä, sillä jos kukalle tai kasvamaan lähteneelle hedelmälle ei riitä tarpeeksi energiaa, se abortoituu. Kun hedelmän alku on halkaisijaltaan 2–4 cm, se on riittävän vahva kehittyäkseen loppuun asti. Paprika muodostaa uusia kukkia ja kukat hedelmöittyvät jaksoittaisesti. Keskimäärin hedelmöittymishuiput tulevat noin viiden viikon välein, jonka seurauksena sato vaihtelee samassa rytmissä. Satohuippujen aikana viikkosato nousee helposti 1,0–1,5 ja jopa 2,0 kiloon neliöltä. Niiden välillä keskisato voi pudota jopa alle 100 grammaan neliömetriä kohden. Seuraavaan hedelmöittymishuippuun menee sitä enemmän aikaa, mitä enemmän hedelmiä edellisestä aallosta kehittyy.
Ensimmäisenä kehittymään lähteneet hedelmät kasvavat pääsääntöisesti nopeammin kuin aallon lopulla kasvuun lähteneet. Pilviset, viileät jaksot hidastavat sadonkehitystä ja aurinkoisina lämpiminä jaksoina rytmi nopeutuu. Hedelmän kasvu täysikokoiseksi vie 4–6 viikkoa olosuhteista riippuen. Tällöin hedelmä on saavuttanut täyden koon, ja se voidaan korjata myyntiin vihreänä. Jos täysikokoinen hedelmä jätetään edelleen kasviin, se alkaa värittyä ja värin määrää tietenkin lajike. Värittymisvaihe kestää 4–6 viikkoa. Yhteensä paprikan kehittyminen kukasta täysin värittyneeksi myyntikelpoiseksi hedelmäksi vie 8–12 viikkoa olosuhteista riippuen. Kokonaan eroon satovaihtelusta ei voi päästä. Jos sato korjataan kokonaan vihreänä, aaltoilmiö ei ole niin voimakas kuin värittyneitä paprikoita tuotettaessa. Kun hedelmät korjataan vihreänä, niiden kehitykseen kuluva aika on suunnilleen sama kuin hedelmöittymishuippujen luontainen väli. Hedelmät korjataan pois juuri, kun seuraava aalto on alkamassa, jolloin uusilla kukilla on paremmat mahdollisuudet kehittyä hedelmiksi. Vihreällä paprikalla onkin hyvin harvoin erittäin huonoja satoviikkoja. Jos paprikat viljellään värittyneiksi, satovaihteluita voi pyrkiä tasoittamaan korjaamalla osan hedelmistä vihreänä. Hyvään paprikasatoon pyrittäessä tarvitaan hyvä, olosuhteisiin sopiva lajike, hyväkuntoinen ja mielellään korkea kasvihuone, jonka kate on puhdas ja läpäisee hyvin valoa, hiilidioksidilannoitus, niin pitkä viljelykausi kuin valo-olosuhteista riippuen on mahdollista sekä riittävän tiheä kasvusto. Hollantilaisten laskelmien mukaan nykyaikaisessa kasvihuoneessa olisi mahdollista saada jopa 33 kg/m2 sato, jos hedelmät korjataan täysin värittyneinä. Suomessa parhaat satotulokset ovat ilman kasvuvaloa viljeltäessä olleet hieman yli 20 kg/m2, mitä voidaan pitää varsin hyvänä saavutuksena, kun otetaan huomioon kasvukautemme lyhyys.
Ei ohjetta leikkamiseen, mutta eihän sitä kielletäkään.
Mulla vihannespaprikat haarautuvat ekalla kerralla aina kahteen runkoon ja maustepaprikat aina kolmeen runkoon.
Tässä mallipensas. Tällaisa niistä tulee hyvissä olosuhteissa. Olisipa sellaiset.
Minä en saa laitettua kuvaa omasta paprikastani (kameran piuha on TAAS hukuksissa ), mutta aika puska se on. Tosin aika matala.
Se, mistä sain leikkaamisen päähäni on Weilin + Göösin v. 1989 julkaisema kirja Satoisa vihannesmaa. Siellä kerrotaan paprikan hoidosta mm. näin:
" Paprikan hoitoon kuuluvat mm. haarojen poisto ja taimien tukeminen. Paprikan taimiin jätetän kasvamaan 2- 3 haaraa, muut versot poistetaan. Taimet tuetaan tukilankoihin tai kieppeihin.
Mikäli kukkia syntyy paljon, voidaan osa niistä poistaa. Näin taimi jatkaa myös vegetatiivista kasvua."
No, sanovat mitä sanovat, minä en paprikaani leikkele. Enkä ole poistanut kukkiakaan, poistakoon itse ylimääräiset. Minä sanon pah vegetatiivisille kasvuille! (Niinkun muka edes tietäisin mitä se on )
Mää suunnittelin leikkaavani, kun otan talveksi sisään. Täytyy varmaan leikata eri kokoisiksi ja katsoa mikä pärjää kevääseen.
Luulen, että aikaisin ptää latvoa, jos haluaa kesäksi “puun” sijasta pensaan. Mullakin on noita haarattomia puita, mutta jos nyt latvon, niin ei ne enää ehdi haaroa ja kukkia. Tulevat kukat on nääs latvassa.
Hmm, minä en ole ikinä latvonut enkä leikkannutkaan, muutoin kun loppukesästä tarvittaessa siistinyt, eikä minulla ole koskaan ollut puuta. Kyllä kasvi on aina haaronut ihan itelleen pensaan malliseksi.
Kaupasta olen ostanut joskus valmiin isomman taimen, ja se on ehkä ollut enemmän puumainen. Siitä oli selkesti leikattu versoja, tyngänpaikat näkyivät. En sitäkään kyllä sen koomin leikannut. Taidan olla huono ihminen.
Just piti kysyä et miten paprikan leikkaus. Mulla on vihreitä paprikoita jo mut eivät kyllä kerkeä kypsyä jos ei ilmat lämpene eikä mulla ole lämmitystäkään kasvihuoneessa. Voiko leikata ylimääräiset lehdet ja kukat pois ja jättää ihan muutama pieni lehti niin sais se paprika sit voimia kypsymiseen ku ei menis lehtiin ja kukkiin kaikki? Mitenkäs se talvetus, oliko paprika monivuotinen tai siis jos vie sisälle niin jatkaako ens vuonna kasvua. Mulla on yksi kaupasta ostettu jossa kaksi normaalin näköistä paprikaa toinen ehkä suipompi, mut sit ite kasvattamat jotka on ihan kaupan paprikasta kerätyistäis siemenistä idätettyjä ovat erilaisia. Ne on sellaisia litteitä ja leveitä heti kuin litistetty pallo jossa on heikosti ilmaa sisällä
Ylimääräiset kukat ehkä kannattaa ainakin leikata pois, niin voimaa ei kulu uusien hedelmien kasvattamiseen. Paprika tosin on sellainen syklikasvattaja, että uudet alut eivät hirvästi kasva ennen kuin edellisen kierron paprikat ovat kypsiä. Sykliä saa nopeutettua, jos poimit nyt kasvavat isot paprikat vihreinä, niin uudet alut saavat siitä vauhtia. Lehtien poistamisen vaikutuksista en osaa sanoa, kun en niitä juurikaan leikkele.
Paprika on periaatteessa monivuotinen, mutta ihan tavallisessa huoneilmassa sitä on aika vaikea saada pysymään hengissä talven yli. Se ottaa nokkiinsa kuivasta ilmasta, jos on pidempiä aikoja sisällä, ja saa erilaiset tuholaishyönteiset vitsauksekseen. Mutta ainahan voi yrittää, ei se mitään ota jollei annakaan.
Miten isossa ruukussa sinun paprika on? Voisiko sen nostaa kylminä päivinä sisälle? Minä olen kuluvalla viikolla nostanut pienimmän paprikan aina yöksi sisälle, jos se vaikka nopeuttaisi paprikoiden kypsymistä.
Ääks!
Kesä alkaa olla lopuillaan, ja paprikat vielä vihreitä. Ehtivätköhän kypsyä ollenkaan?
Minä menin tyhmyyksissäni latvomaan paprikat. Kasvattivat valtavan kokoiset lehdet latvomiskohtaan. Kituivat sitten aikansa. Nyt on vain kaksi paprikaa/kasvi ja yhdessä kolme. Kaksi ollaan jo syöty:) Pensselillä olen koettanut pölyttää. Kukkia on ollut valtavasti, mutta ovat kuivuneet ja tippuneet pois.
Kukat putoo, kukat putoo.
Näillä näkymin koko sato on yksi vihannespaprika ja yksi maustepaprika.
Paprikoiden ja Chilien kasvu on seis! Mitään ei tapahdu… ei kasva eikä kypsy, kaikki jämähtänyt paikoilleen… Kukkii kyllä, mutta en enää viitsi edes pölyttää kun ei niistä ehdi tulla mitään. Kylmää vaan on ollut ja ei ne siitä sitten tykkää…
Täällä myös california wonderissa kaksi raakiletta ja marconi rossossa yksi. Kaikki muut kukat ovat pudonneet. Ajattelin etten enää anna tullakaan lisää raakileita, vaan yritän saada olemassaolevat kerrankin oikeasti kypsymään.
Minä olen päässyt syömään omia paprikoita/mietoja chilejä jo pitkän aikaa. Yksi kerrallaan niitä kypsyy, ehkä pari viikossa korkeintaan pääsen keräämään. Kasvien lukumäärä on muistaakseni 5.
Kovasti tupsuttelen kukkia siveltimellä ja kovasti uusia kukkia pukkaa koko ajan. Kastella saa ruukun koosta riippuen ihan päivittäinkin. Luulen että ensi keväänäkin laitan jotain paprikaa/chiliä tulemaan, vaikuttavat mukavan helpoilta kasvatettavilta. Mutta minulla on siis ollut heinäkuun puolivälin paikkeilta saakka kasvihuone käytettävissä, se helpottaa kovasti hommaa vaikkei lämmitettävä olekaan