Elikkäs, miten teidän paprikakasvatukset jaksavat?
Täällä meillä alkaa olla ahdasta, ikkunat ym. täynnä purkkeja... Aika montaa sorttia tuli laitettua, ottaisiko joku vastaan ylimääräisiä, tavallisia ja vähän erikoisempiakin??
Elikkäs, miten teidän paprikakasvatukset jaksavat?
Täällä meillä alkaa olla ahdasta, ikkunat ym. täynnä purkkeja... Aika montaa sorttia tuli laitettua, ottaisiko joku vastaan ylimääräisiä, tavallisia ja vähän erikoisempiakin??
Täällä vasta sirkkalehtiasteella
Purple Beauty
mustaa venäläistä sydämenmallista
ja eilen kylvetty paprika Sweet Bananaa ja Miniature Chocolatia.
Omituisen hitaasti kasvavat! Jotenkin luulin, että paprikat on sikanopeita.
Hei kerro mitä kaikkea sinulla kasvaa, ja onko aiempia kokemuksia niistä?
Paprika on hidas kasvamaan,tai ainakin minulla kesti viimevuonna kaun ennenkuin sain ne siirrettyä kasvihuoneeseen. Tarvitsee ravinteikkaan kasvualustan,joskus tulee myös "ötököitä" niihin,joten tarkkailla kannattaa. (niin vielä,kylvin paprikan juurelle persilijaa,siis sen jälkeen kun olin ne siirtänyt kasvihuoneeseen)
Kahtatoista sorttia kasvamassa, yhteensä n. 22 tainta. Paitsi jos Fakir osoittautuu chiliksi, en ole vielä tarkistanut. Hitaita ovat lähtemään, tomaatit kasvavat aivan eri nopeudella.
Kylvin 10.3. vihannespaprika red skinin, big bananan ja chilin cayenne long slimin. Nyt on kertaalleen koulittu, kaikissa kolmas lehtipari ja n. 10 cm korkeita. Jokainen siemen muuten iti, mitä suuresti hämmästyin, kun luvattiin pussissa 75% itävyyttä.
Cayenne long slimistä aiempaa kokemusta, tuotti hyvin satoa muovihuoneessa Saariselällä. Red skin talvehti ruukussa itäikkunalla ja teki satoa seuraavanakin kesänä.
Minä ottaisin vielä tässä vaiheessa nuput pois, niin julmaa kuin se onkin. Muuten kasvi keskittää voimansa vain kukkimiseen ja kokonaissato jää kovin pieneksi jos itse kasvi on pieni.
Tietysti jos taimia/kasveja on paljon, voi koemielessä antaa vaikka yhden jo kukkiakin...
Täällä on kasvamassa muutamaa venäläistä sorttia (hepreaa minulle) ja sitten ''Attila'', ''Redskin'', ''Guldne Vihm'', ''Puztagold'', ''Karamel'' ja tietysti muutama ylläri pikkulappuapulaisten jäljiltä, ilmeisesti "jotain oranssia se oli, kait" -lajiketta
Ja siis kuten jo todettu aiemmin, niitä on liikaa! Kuka ottaa, elikkäs pelastaa kompostilta??
Vasta tänään laitoin siemenet itämään. Ainakin viime vuonna ehti ihan hyvin, vaikka sain taimet kasvihuoneeseen vasta kovin myöhään. Nuput poistimme suurimmasta osasta taimivaiheessa, joihinkin jätin ihan testinä :). Tänä vuonna laitoin samaa lajiketta kuin viime vuonna (ei hajuakaan mitä, siemenet kaupan paprikasta) ja California Wonderia, kun sain siemeniä siskolta.
Viime vuonna taimet alkoivat kasvaa ja vahvistua nopeaa vauhtia, kun saatiin taimet kasvihuoneeseen. Tänä vuonna koitetaan vähän aiemmin olla asialla.. mikäli nuo siemenet nyt itävät edes..
Tässä kuva viime vuotisista paprikoista:
Onpas mahtava paprikasato - ennättivätkö kaikki kypsyäkin?
Nyt vasta huomasin! Jos vielä jollakulla ylimääräsiä paprikoita nurkissa roikkuu niin tänne saa lähettää mitä vaan, mulla kun on vaan kaupan paprikoiden siemenien punasta, oranssia ja keltasta kasvamassa. :)
Tämä on ensimmäinen kertani kun kasvatan paprikaa ja on muutama California Wonderin taimi kasvamassa. Tuli mieleen että täytyykö siitä katkaista vähän että se haaroittuisi?
Minulla ensimmäistä kertaa paprikaa kokeilussa.. California wonder taisi olla nimeltään. Tämännäköisiä ovat nyt. Näyttää mielestäni vähän hontelolta...taitaa olla reilu 20 tuommoista alkua.
Paprika kasvaa kohtuullisen kokoiseksi. Sitä ei tarvitse leikata. Hedelmien kypsyminen on hidasta, mutta voi onnistua lämpimänä kesänä.
waaau. iso on. mulla paprikan taimet on vasta 8 cm pituisia ja niissä on kaksi lehteä, lisää näkyvissä pieninä. ei taida kasvaa mulla itse paprikoita.. pitäisköhän minun laittaa niihin jotain lannoitetta kun kohta erottelen ne kasvamaan omiin astioihinsa? Kuinka paljon tilaa muuten tarvitsee yksi paprikan taimi?
ja ne minun paprikat on muuten kans niitä california wondereita. ja eka kertaa olen kasvattamassa
Minun californialaiset ei itänyt ollenkaan.
Minulle sanottiin että paprikan voi pitää koko ajan maitotölkin kokoisessa purkissa.
suurin osani onkin purkeissa mistä on vaan yläosa leikattu pois. saa sitten nähdä.
minulla on tälläisessä
Voi että kun noin komeita yksilöitä tulisi meilläkin.
Odottelen siis ihmettä...
No voi helekkari miten iso ja kommee paprika on jo tötteröllä
Omastani en ilikiä kuvia nyt sitten laitellakaan...