pärskis, varaanko pari kalifornialaista sulle? Ovat aika pieniä vielä, mutta jos pysyvät hengissä ja kasvavat sen verran, että antaa kehtaa, niin ylimäärää voisi olla tuon verran
Kauhean iso tuo tötterön paprikan taimi. Mulla paljon pienempiä. kaikissa paprikoissa vasta 4 lehteä sirkkalehtien jälkeen ja noi näyttää otsi pieniltä. Miten niitä pitäis lannottaa?
Milloin tötterö kylvit paprikasi. Itse kylvin omat joskus maaliskuun alussa.
Mulla on paprikat vasta tämmösiä...
No jos sitten miekin rohkaistun esittämään...paprikat
Paprikaa kylvin tammikuussa ja toisen satsin maaliskuussa. Jälkimmäiset ovatkin sitten melko pieniä...
Valmu, olisin kovin onnellinen Californialaisesta.
Hyvä, korvamerkitsen sulle pari. Et Mustaa Mauria huolis? Kyseisestä tomskusta ei mitään kokemusta, paitsi että taimia piisaa..
Paprikani kasvavat tolkuttoman hitaasti. Onkohan se ihan normaalia? Kylvöstä on yli kuukausi (itivät yli viikon) ja nyt niissä on vasta kahdet pienet kasvulehdet. Multa oli aluksi jotakin kallista kylvömultaa, mutta siinä ne eivät tuntuneet viihtyvän lainkaan, joten siirsin Biolanin turvemultaan. Viihtyvät siinä hieman paremmin, mutta kasvu on hidasta. Onkohan multa liian ravinteikasta tai sen rakenne väärä? Aamuisin taimiin paistaa suoraan aurinko, mutta päivän saavat olla ikkunalaudalla varjossa.
Ehkä ne vaan olivat liian kauan ravinnottomassa kylvömullassa. Koita varovasti lannotella niitä vähän. Myös se, että astia on tarpeeksi iso, vaikuttaa. Muuta minen oikeen osaa sanoa paprikoista. Ensimmäinen ja ainoa paprikaviljelmäni oli liian kuumalla keittiönikkunalla ja sain tasantarkkaan yhden paprikan niistä neljästä taimesta :D Kuumuus oli liikaa kukille, sillä kun multa vähänkin pääsi paahteessa liikaa kuivumaan niin kukat ottivat ja tippuivat.
Minä siirsin paprikan taimeni eilen parvekkeelle kasvamaan omaan minikasvihuoneeseensa. Vanhasta akvaariosta sai hyvän ja suotuisan paikan. Pohjalle laitoin kevytsoraa ja turvemultaa. Olivat hyvin selvinneet ensimmäisen yönsä, vaikka en niitä ole karaissutkaan ulkoilmassa ennen tätä. Päällä oli vielä harso varmuuden varalta. Taimet ovat vaan päässeet kasvamaan istutusastioissaan vähän vinoon, kun ei ollut tukikeppejä. Nyt sitten sidoin langalla taimet keppeihin. Toivottavasti ryhti suoristuu
Saapa nähdä tuleeko satoa, taimet on ihan kaupan paprikan siemenistä kasvatettu. Minäkin huomasin, ettei taimet tykänneet liian paahteisesta auringosta keittiön ikkunalla. Piti nostaa välillä varjoon, ettei lehdet lotkahtaneet. Parvekekin on aika kuuma paikka, varsinkin kun tulee kunnolla lämmintä. Täytyy varmaan joku varjostussysteemi kehitellä...
Millähän paprikaa voipi lannoittaa? Mulla näyttää olevan kaapissa Kekkilän kukkaravinnetta. Voiko sitä käyttää paprikoihin?
Voih, aamulla huomasin, että paprikani on pudottanut kaikki kukassa olevat kukkasensa. Nuput sentään jäi, toivottavasti niiden kohtalo ei ole sama.
Jep, jep. Meni sitten nuput saamaa tietä kuin kukatkin
Eihän sulla Milli ole ne paprikat liian lämpöisessä?
Paprika on ollut päivällä ulkoilemassa sellaisessa muovilla huputetussa kasvihyllykössä, ja iltaisin olen nostanut sen sitten sisälle.
Yhtenä päivänä jätin muovin vetoketjut liian kiinni, ja sinä päivänä tuli, tietysti, todella kuuma päivä. Paprika näytti aikas nuukahtaneelta, mutta elpyi kyllä. Voisiko sitten johtua siitä? Missäs lämpötilassa sitä oikeastaan kuuluisi pitää?
Ja tässä yks miun paprika, keltainen pitäisi tulla.Siemenet virosta.
Minulla on kasvihuoneessa paprika löysin siitä ensimmäiset nuput pitääkö poistaa vai pitääkö poistaa vain ruukussa olevista taimista ekat kukat?
Ja näin! Ensimmäiset paprikat maistamista vailla. Toivottavasti eivät ole kitkeriä.
Moi kaikille! Täällä myös saatu ensimmäiset kypsät paprikat ja lajike on Unkarin valkoinen. Tietääkö kukaan,mikä vaivaa "ramiro"-paprikaa,kun sen raakileet näyttävät mätänevän kasvettuaan täyteen kokoonsa? Yksittäisiä pilaantuneita on ollu aikasempina vuosina muissa lajikkeissa,mutta tuo näkyy olevan herkempi. Tämä "ramiro" on nyt ekaa vuotta kokeilussa,muuten kasvaa rehevästi ja raakileita on paljon tulossa. Kasvuolosuhteet ja hoito samat kaikilla lajikkeilla.
Iloinen yllättäjä ruukkupaprika Redskin F1. Korkeutta kaverilla max 60cm ja kasvu tasaista, napakkaa ja näkyy, että tulosta on tulossaTakuuvarma ensi kesän kasvatti.