Onpa mehevän ja herkullisen näköinen paprika Suomettarella! Oletko ostanut siemenet ihan "tavallisesta" kaupasta, vai tilannut / saanut jostain erikoisemmasta? Minuakin kovasti rupesi tuollaista ensi kesäksi tekemään mieli!
Osaako joku kertoa, mitä tarkoittaa käytännössä ohje, että voi kasvattaa (Lombardo) avomaalla kateharson alla? Huputetaanko koko kasvi koko kasvukauden ajan vai miten?
Kyselee nimimerkki epätietoinen blondi..
Ällös huputa missään tapauksessa. Paprikat eivät silloin pölyty kun öttiäiset eivät pääse harson alle. Harso on paprikoiden tapauksessa lähinnä keino pitää kylmä loitolla ja nyt varsinkin kun yötkin ovat suht lämpiä, pitäisi niiden pärjätä hyvin. Lombardo on käsittääkseni chili eikä paprika, mutta samat säännöt pätevät niihinkin.
Niin tosiaan, se Lobardo taitaa olla chili, mutta kaiketi se menee noissa puutarhamyymälöissä paprikanakin, kun on niin mieto. Pussin päällä luki chilipaprika, mutta sitähän ne kaikki on .
Ihmettelin tosissani tuota huputusohjetta, kun olen jotenkin sen tosiaan mieltänyt alkukevään hallasuojaksi, tai sitten pidempiaikasena käytettäväksi salaatille yms. matalalle, ei-pölyttyville kasveille. Mitähän kummaa ovat ajatelleet ohjetta laatiessaan..
Miten paprika pölytetään käsin? Kasvaa kasvihuoneessa niin ei öttiäiset pääse pölyttelemään.
Minä olen pölyttänyt silleen, että esim. vesiväripensselillä olen sutinut kukasta kukkaan.
Minäkin olen pölyttänyt ne pensselillä, kun paprika oli alkukesästä vielä sisällä. Käytin tosin meikkisivellintä, joka taisi olla vähän turhan kallis kapistus siihen puuhaan. Nyt pörriäiset hoitelevat sen puolen onneksi.
Tosin eilen huomasin, että paprika, jossa on tähän asti ollut kukan sisällä keltaiset heteet (vai liekö se ponsi nimeltään..) on saanut pari kukkaa, jossa ne onkin siniset. Ihan samanlaiset kun paprikan vieressä kasvavalla chilillä...
Pieniä paprikan alkuja
Minkäslainen maa sillä paprikalla pitäisikään olla? Minua ihmetyttää, että paprika on vallan lopettanut kasvamisen, kun siirsin sen kasvihuoneeseen. Lehdet hieman kellastuu, eikä uutta ole tulossa mitään. Samassa mullassa kasvaa kurkku ja orvokki ja ne voivat hyvin.
Yritin kirjoistani viime viikonloppuna etsiskellä, mutten löytänyt. Siis kirjoja. Lapsi oli päättänyt, että ne ovat hyviä piirustusalustoja hänen kopissaan. Josta ne oli sitten mystisesti päätyneet sängyn alle. Enkä tullut sieltä etsineeksi.
Milli, enpä oo aikaisemmin huomannu, että oot kysellyt. Tuo ruukkupaprika...en tiä mistä meijän äiti oli siemenet pongannu, mutta lupaan antaa siule niitä kyllä - laita hölöä tulemaan!Uskoisin niissä olevan reilusti siementä,kunhan ensin kypsyy, onhan se paprika
Vai olikos se niin, että nuista F1 hybiridisiemenistä ei kasva samanlaista kuin emokasvista?
F1-hybridin siemenistä kasvaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä hieman erilaisia kuin emokasvista. Yleensä jollakin tavoin huonompia.
Milli, tarkastan tilanteen, että oliko alkuperäisessä pussukassa vielä monta siementä vai joko pussukka meni roskiin. Itelle ei ole niin väliä sillä alkuperäisyydellä, jokatapauksessa sato vaihtelee vuosittain, johtuen miulla ainakin kaikenmaailman öttiäisistä ja taimikasvatuksen onnistumisesta yms.kasvuun vaikuttavista tekijöistä.Tänä vuonna taisin laittaa tuon Redskinin paljon muita paprikoita ja chilejä myöhemmin ja tällä hetkellä se näyttää raakileiden osalta tekevän parhaan sadon paprikoistani!
Kiitos Suometar, laitoin hölöä tulemaan. Listasta jäi uupumaan Keijunmekko ja Neidonkukka, joten jos ne kiinnostaa, niin laitan siemeniä vaihtariksi.
Kirjavalehtisellä Fish-paprikalla kukka on kauniin valkoinen.
Minullakin on ensimmäinen
paprika nyt tässä vaiheessa.
Täällä yksi ekaa paprikaa kasvattava kyselee tyhmiä
minun paprikat ovat jo muuttuneet punaisiksi mistä tietää milloin sen
paprika on syönti kypsä??? Onko heti kun väri vaihtunut vai pitääkö
vielä odotella??
Paprikan voi syödä jo vihreänäkin. Kannattanee maistella eri kypsyysasteita ja valita sitten omaan makuunsa sopivimman kypsyysasteen.
Punertumisen / kellastumisen jälkeen ei ylen pitkään kannata odotella, sillä ainakin meillä pitkään kypsyneet paprikat alkavat muuttua kitkerän makuisiksi. Meillä on tosin keltainen paprika.
Luin myös jostain, että jos poimii paprikat vihreinä, saa uuden sadon nopeammin. Paprikahan kukkii ja sitä kautta tekee satoa ikään kuin sykleissä, ei siis jatkuvasti. Uuden kukinnan saa siis (kuulemma) nopeammin aikaan mitä aikaisemmin paprikat poimii.
Täällä myös paprikan kasvattamista kohta kokeileva keltanokka..
Mietin siementen ISTUTUSTA.. kannattaako näin talvea vasten istuttaa? Aion kokeilla muutamaa eri lajiketta, jotka ovat matalia, n. 50 cm korkuisia. Onko sisällä kasvattettavien paprikoiden istutusajalla merkitystä jos niitä talvella pitää valossa?