Paprika, Capsicum annuum

Olen itsekin aika noviisi paprikan kasvatuksessa, mutta olen ymmärtänyt, että sisällä ei huoneilman kosteus ole riittävä paprikalle. Ja talvella on tietysti vielä kuivempaa. Minä ainakin huomasin alkukesästä, että niinä päivinä, kun pidin paprikaa sisällä (siis kylmillä ilmoilla) sitä sai sumutella yhtenään. Paprika lienee myös aika arka sisällä kasvatettuna ötököille, mutta siihenkin saattaa auttaa sumuttelu.

Vaan kokeilemallahan se selviää. Ajattelin itse ottaa purkissa kasvavan paprikani syksyllä sisälle ja katsoa miten kauan se pysyy hengissä. Olen ottanyt kyllä jo siemeniä talteen siltä varalta, että se kupsahtaa ja joutuu ötökkäinvaasion kouriin ja joudu deletoimaan sen...

Juuri kasvarista kävin, kesän eka paprika: Kudle Juubel, tai jottai sinnepäinnaurua.Siemen Virosta ja ruukussa kasvoi.Nyt puskaan siis odottelen uusi kukkia!Ja lasten kanssa kohta innolla maistellaan!

Onpa kivan näköinen paprika Suomettarella! Kuvassa melkein tomaatin näköinen, kanta vaan paljastaa paprikaksi.

Olettepas te hyvissä ajoin sadonkorjuussa! Minulle olisi 3 paprikantainta kasvarissa, ja ne ovat kaikki kasvaneet metrin korkuisiksi ja isolehtisiksi, mutta vasta nyt ovat ensimmäiset kukannuput ilmestyneet. Vaikka ne on kylvetty sisällä purkkiin jo huhtikuussa ja ovat olleet kasvarissa, niin silti hidastelevat. Mikä siihen voisi olla syynä? Ovat aika suurissa ruukuissa, voisiko olla, että ovat ensin kasvatelleet noita juuriaan?

Mulla on ollut paprika tosi pienessä ruukussa, ja meillä odotetaan jo kolmannen kierroksen paprikoita kypsyväksi. Tosin niitä ei tule kuin 3-4 kerrallaan ja aika pieniä, mutta joka kierroksella vähän edellistä isompia. Nyt isoin on jo lähellä kaupan paprikan kokoa ja tällä hetkellä hedelmiä on tulossa 7 kpl.

Pienen ruukun etuja on ollut se, että sain tosiaan paprikan nostettua sisälle koleilla keleillä, joka ehkä vähän nopeutti kasvua ja kukintaa. Kiroja sitten oli se, että sai kastella koko ajan. Nyt vaihdoin paprikan vähän isompaan ruukkuun.

Laittaisin kuvan tämän hetken satonäkymistä, mutta kuva on tietty kotikoneella (kyllä, tärvään työnantajani kallista aikaa täällä pentissä.. cool).

No niin, tässä on kuvaakin. Koko paprikaa en saanut millään mahtumaan yhteen kuvaan, joten tässä on vaan siivu paprikaa. naurua Ja sulassa sovussa Hostan kanssa.

Mikäs vikana, kun muutenkin huonosti kukkiva Marconi Rosso (luultavasti...) pudottaa nekin ainokaiset kukkansa, jotka ovat ilmestyneet? Pölytysapua olen tarjoillut, ja hoitanut samaan tapaan kuin vieressä kukoistavaa California Wonderia. Jostain syystä siinä vaiheessa, kun paprikan pitäisi alkaa kehittyä, koko hedelmäaihio putoaa pois...

Yleisin syy tähän on liiallinen typpi maaperässä (eli älä lannoita ja anna vaan kasvaa vähän aikaa niin se kuluu luonnostaan pois). Pidä myös huolta, ettet kastele liikaa/liian vähän. Varmista myös kasvin valonsaanti.

Liisukalle kiitoksia! Sinulta saamani siemenet itivät hyvin ja tuloksista nauttii koko tuttavapiiri. Minua erityisesti viehättää tämä kasvi, lieneekö suklaapaprika? Maku on aidon hyvän paprikan, väri vähemmän lila, oikeamman ruskea kuin kuvassa.

Olen ties kuinka monena vuonna kokeillut kasvattaa tavallisia punaisia paprikoita. Aina on mätäneminen alkanut samaan aikaan kun punastuminen. Keväällä otin kaupan pitkistä kapeista makeista paprikoista siemeniä ja nyt onnistuin hyvin.

Auttakaahan konkarit aloittelijaa!

Olen kovasti odottanut paprikoiden värin muuttumista kasvihuoneessa, mutta mitään ei tapahdu. Jos kerään ne vihreinä pois niin, kypsyykö ne sisällä? Ja onko jotain "kikkaa" millä ne saisi nopeammin kypsymään?  Auttaako omena?

Mulla taitaa olla samoja paprikoita kuin Kurpitsalla. Tekevät hirveästi paprikoita, mutta yksikään ei ole vielä punastunut. Kypsynevätköhän enää vaikka ovatkin kasvihuoneessa? Pitäisköhän hakea kaupasta omenoita ja laittaa laatikon reunoille... Voiko niitä kypsyttää tomaattien tapaan sisällä?

tervehdys! Toista kertaa yritän paprikoiden kanssa touhottaa; viime vuonna pakkanen tuhosi kaikki taimet, tänä vuonna sadon alkuja on paljon, mutta kun nyt lueskelen viisaampien juttuja, niin huomaan että olisi pitänyt harventaa tuota kasvustoa enemmän (pitäisi hakea ohjeet mieluummin etukäteen...)ja vähän harmittaa kun itsellä on vain tuommoista tavallista kurjaa punaista paprikaa kasvamassa. Kuka tietäisi minkälaisissa olosuhteissa yhden paprikan saisi talvehtimaan? ja mistä hommaatte noiden erikoisten paprikoiden siemeniä? Eilen tein ensimmäistä kertaa kurpitsa-piirakkaa ja kurpitsa-marmelaadia, hyi miten hyvää saalista.

Paprika on hankalampi saada kypsymään sisällä,kuin tomaatti,pakkaa nahistumaan irralliset raakileet ennen kypsymistä. Parhaaksi keinoksi olen todennut tuoda kasvit sisälle ,ämpäritainten kanssa helppoa,mutta olen myös istuttanut taimia kasvarista saaviin ja tuonut sisälle.

Viime vuonna sain viimeiset kypsät tällätavoin lokakuun puolessavälissä. Tilaa tämä tosin vaatii... Puolikypsiä olen laittanut varsineen maljakkoon,kuten leikkokukat lehdet kannattaa tosin napsia pois vettä imemästä ja tämä kikka toimii kohtuuhyvin.

Minä otin kaikki vihreät paprikat pois sisälle. Syödäänkö vihreinä, (ovatko syötäviä), vaan annanko pois tarvitseville, jotka tekevät niistä etikkasäilykkeitä?

Kyllä ovat syötäviä, kaupoissakin myydään vihreitä paprikoita.hymy

Ostin pusztagold nimistä paprkikaa. Kokemuksia?

Mites paprikaa viljellään? Milloin voi kylvää, itääkö valossa, itämisen jälkeen viileä ja valoisa? Siis haluaisin tietää kaikkea mahdollista kasvatuksesta:)

Zera, aloita tämän ketjun aivan alusta! Sieltä löytyy kaikkea mahdollista, mitä suinkin haluaa tietää. Ja jos ei löydy, kysy sitten lisää. Itse en tiedä juuri mitään paprikoista, mutta onnistuin saamaan kolmesta kaupan paprikasta kaivetusta siemenestä satoa ihan säilöä saakka!

Kuvassa pakastukseen päässeet. Ei enää uponnut....

Zera, chili-ketjusta saat myös paljon tietoa. Polku on seuraava: Puutarha - Vihannekset ja juurekset - Asiaa lajeittain - Lajeittain A-K - Chili

Sieltä löytyy myös linkkejä hyviin asiaa käsitteleviin sivustoihin. Tässä yksi oikein hyvä:

www.saunalahti.fi/thietavu/ sieltä sitten valkkaat vaikkapa kohdan “kasvatus”.

Itsekin olen vasta noihin paprikoihin ja chileihin perehtymässä, ensimmäiset taimet molemmista ovat nousseet:)

Onko kukaan onnistunut paprikan kasvatuksessa avomaalla? Itse laitoin nyt itämään California Wonderia ja tarkoitus olisi laittaa se avomaalle. Onkohan tuhoon tuomittu yritys?