Eikös Calfornian Wonder ole sellainen “minipaprika”-lajike? (jollen nyt ihan väärin muista) Itse olen sitä kasvatellut ruukussa etelän puolen terassilla, siis ulkona.
Partasieni, pikkulikkana eli vajaat 30 vuotta sitten kasvatin paprikoita ulkona. Paikkana oli lämmin seinusta ja vyöhyke oli V. Hyvin tekivät satoa, mutta eivät ikinä ehtineet kypsyä punaisiksi ulkona vaan jäivät vihreiksi. Sitä en muista kypsytettiinkö niitä sitten sisällä loppuun.
Minusta se on ihan tavallinen lajike joka viihtyy ainakin vielä lämmittämättömissä muovihuoneissa ja on ihan yhtä syötävä vihreänä kuin punaisena. Aika helppo lajike. Avomaalla en ole koittanut.
Kaupan paprikassa oli tällainen pikku paprika sisällä. Sainpahan siis kaksi yhden hinnalla...
Moi! Voiko paprikan taimet istuttaa koulimisvaiheessa syvempään, samaan tapaan kuin tomaatit? Mulla ovat kuvun alla kosteassa ja näyttää siltä, että tekevät juurinystyjä melko korkealle varteen. Väsäävät ensimmäistä kunnon lehtiparia jo ja ovat turhan pienissä turvepoteissa, joten isompaan tarttis laittaa.
Anne-64, mä olen istuttanut syvempään.
Minkälaisessa lämpötilassa olette pitäneet paprikan taimia sirkkalehdelle tulon jälkeen?
Huoneen lämmössä on meillä.
En muuten saanut viime vuonna paprikoista yhtään satoa. Tänä vuonna on taas paria lajiketta tuossa tulossa, kun en näköjään ope kerrasta…Mikä ihme siinä on, ettei onnistu? Onko niissä jotain erikoisniksejä?
Chilejä oon kumminkin kasvattanut ns. hyvällä menestyksellä.
Niin ja avomaalla / terassilla / ikkunalla saavat kasvaa, kun ei rivariin saa laittaa kasvihuonetta (mur, mur, mur!)
Tänä vuonna joku Sweep Apple Paprika / omenapaprika ja tsekkiläinen Hot Pepper, liekö itse asiassa chili, kokeilussa.
En miekään ole saanut tavallisista pyöreistä, mutta kaupan makeista pitkistä otetuista siemenistä kasvaneet ovat ehtineet hyvin.
Minulla oli viime kesänä paprikat tavallisesta keltaisesta paprikasta. Kasvoi isoksi, mutta eivät ehtinyt tulla keltaisiksi. No laitoin monta pussia vihreitä paprika kuutioita pakkaseen. Kohta kaikki syöty. Hyviä oli vihreänäkin.
Mä kylvin viime keväänä pussin ohjeen mukaan, mutten ehtinyt satoa saamaan kuin yhden paprikan. Kukkia olisi kyllä ollut syyskuulla, mutta kun se pakkanen...
Kyllä minun kokemuksen mukaan paprika kannattaa kylvää jo tammikuussa,jos satoa meinaa kypsänä korjata. Nytkin on ikkunalla 80 tainta kaikkiaan kuutta lajiketta varttumassa,jotka on kylvetty 10.01.08. Jos edellisvuosiin on uskominen niin ekat maistiaiset saadaan juhannuksen maissa.
Gorkyn vinkki laitetaan ensi vuodeksi muistiin! Olen laittanut tänä vuonna paprikat 9.2. mutta ovat tosi pieniä taimia yhä. Katsotaan, olen alkanut varovasti lannoittaa, jospa siitä vielä kerkiäisivät?
Kääks, mulla ei ole paprikat edes vielä itäneet! Mahdankohan saada mitään
Kuinkahan syvään uskaltaa paprikan laittaa? Tarvisi siirtää n. 15 cm taimet uuteen, isompaan astiaan…yksi paprika on tehnyt semmoisia pieniä kyhmyjä varteensa ihan alas, ikäänkuin vinkiksi juurenalkuja, että näin minä tekisin juuret jos saisin multaa enemmän päälleni. Mutta 1 - 2 cm vai enemmän?
Käännösapua? Osaisiko joku sanoa, ovatko nämä http://seemnemaailm.ee/eng/index.php?GID=8973 syötäviä lajikkeita vaiko vain koristepaprikaa?
Koristepaprika, mutta voi kuulemma myös syödä. Kylvöohje tammikuusta maaliskuun puoliväliin.
Noin 10 cm korkeat pensaspaprikani tekevät jo nuppuja! Pitäisikö ne nyppiä pois?
Melissa, kannattaa varmaan nyppiä, jos taimi on tosiaan vasta 10 cm! Kun yleensä kasvi tietää, paljonko se jaksaa kantaa satoa, ja jos se on hento (?) 10 cm korkuinen, niin ei varmaan jaksa paljoa. Ja jos se kukkii, se keskittyy sitten sadon tuottamiseen, ei kasvuun.
Toisaalta jos nypit nuput, paprika jatkaa kasvuaan, ja isompana jaksaa kantaa isomman sadon.
Tähän se kuulemma perustuu tuo nuppujen poistaminen.
(Muoks - pakko tunnustaa - ite en nypi koskaan mistään. Niin lyhyt kasvukausi, että otan mieluummin vaikka sen pienenkin sadon. Rehellisyyden nimissä kerron.)