Eilen lueskelin vanhoja Puutarhalehtiä ja sattui silmään, että joku paprikoihin erikoistunut kasvattaja sanoi ettei koskaan nypi nuppuja pois.
Luottaisin sitten enemmän paprikoiden kasvattajaan kuin itseeni tässä kysymyksessä! :O)
Siinä jutussa oli, että paprika tiputtaa itse mitä ei jaksa/halua kasvattaa.
Samoin luki jos lämpötila nousee 30 asteeseen, niin voi alkaa tiputtamaan senkin takia lehtiä ja nuppuja.
Minä neuvoisin kanssa olemaan nyppimättä nuppuja,on se kesä vaan niin lyhyt paprikan kasvua ajatellen. Tosin ei ole kyllä kokemusta noin pienen taimen kukkimisesta. Itselläkin alkaa paprikat juuri avata kukkiaan ja pölytän ne pehmeällä vesivärisiveltimellä kukasta kukkaan.
Äitienpäivän tienoolla sitten lämmitettyyn kasvariin,kun raakileet on noin pingispallon kokoisia niin on toivoa saada satoa juhannuksen jälkeen. Tuo on totta,että paprika kasvattaa satoa sykleittäin,eli kun ensimmäisen kukintaerän raakileet ovat tietyn kokoisia niin uudet kukat rupsahtavat ja putoilevat pois pölytti niitä sitten miten tahansa. Sitten kun kypsät on kerätty pois alkaa taas uusien raakileitten muodostuminen joitten kypsäksi kerkeäminen onkin jo onnenkauppaa tällä korkeudella. Tahtoo harmaahome iskeä syyskuulla ilmankosteuden lisäännyttyä.
Olenkin tuonut parhaat puskat sisälle jatkamaan kasvuaan ikkunan eteen astiataimina. Viimesyksynä viimeiset kypsyi isänpäiväksi. Tahtoo vaan lehdet kuivua ja pensaat kuolla keskuslämmityksen kuivattamassa ilmassa. Talvehtimaan en ole paprikaa koskaan saanut,enkä enää yritäkkään. Ompahan kasvutilaa uusille aluille enemmän.
Kiitokset vastanneille Kaikki taimeni jäävät ensi viikosta alkaen muiden hoidettavaksi, kun lähden itse matkalle. Voi olla, että paprikat jäävät pölyttämättä, vaikken nyppisi nuppuja. Pitäisiköhän minun siirtää paprikani voimakkaampaan multaan ja suurempiin astioihin nyt kun ne ovat nupuilla?
Mullakin on nuppuja jättipaprikoideni taimissa.. Mutta aion ne nyppiä pois kunhan ovat niin isoja että hyvin irtoavat. Kun mites ne mahtuis kasvamaan jos itse kasvi on vasta n. 15cm korkea hm, toki se kasvikin kasvaa
eli jospa nypin osasta ja osaan jätän kokeeksi
sitten on mitä vertailla
Jaaha, että paprika olisi pitänyt laittaa tammikuussa, oi voi. Vähän olen myöhässä, kun omissani vasta ensimmäinen lehtipari on puhkeamassa. Lannoitetaanko paprikaa oikein reilulla kädellä, vai ihan normaalisti?
Mulla on suurimmat paprikat ja chilit about tätä kokoa:
Muhkean näköiset lehdet:
Oho, onhan isot lehdet!
Kestääkö paprika istuttamisen samalla lailla syvempään, kuin tomaatti? Ovat ikkunalla vähän venähtäneet, ja ajattelin muutaman sentin haudata niitä nyt uudelleenistutuksessa syvemmälle.
Ainakin chili kesti, kun istutin juuresta katkenneen taimen syvemmälle.
Minä olen kyllä istuttanut syvempään, mutta juuri sain puutarhalta postia jossa luki paprikan hoito-ohjeessa, että "älä istuta liian syvään multaan".
Samoin luin viikonloppuna, että kasvihuoneessa ei pitäisi liian innokkaasti suihkutella paprikoita kukinnan aikaan, sillä se huuhtoo siitepölyn pois.
Tuo voisikin olla syy miksi minulla tuli todella huonosti satoa viimeksi kun kasvatin, sillä kirvojen pelossa suihkuttelin joka päivä innokkaasti letkulla.
Kyllä paprikan voi huoletta istuttaa syvempään. Pikkutaimia kouliessani olen upottanut taimen niin syvään,että juuri ja juuri sirkkalehdet jää mullan pinnalle. Ja nyt noin puolimetrisinä kun siirrän taimet kasvariin,niin ämpäriin istuttaessa olen laittanut 5-10cm turvetta juuripaakun päälle niin että alimmat lehdet jäävät mullan sisään piiloon.
Tähän asti taimet on olleet noin 12cm kukkaruukuissa ja ne ovat jo juuria täynnä. Osan taimista istutan ämpäreihin ja osan turvesäkkeihin. Tuota suihkuttelua ei kyllä kannata harrastaa kukinta-aikaan. Saapa nähdä millaista keliä on jatkossa,koskaan en ole vienyt taimia kasvariin täällä lV-vyöhykkeellä huhtikuun puolella. Noin kolmasosalla taimista kokeilen,kun alkaa tila loppua sisällä.
Kiitos vinkeistä! Taidan sitten uskaltaa ne tuon muutaman sentin syvempään pistää, niin lakkaavat notkumasta. Sitä olisin vielä kysynyt, että onkohan paprika kylmänkestävyydeltään lähempänä tomaattia vai kurkkua? Mahtaisiko se kahdeksan astetta riittää sillekin yölämmöksi?
Paprika kyllä tykkää lämpimämmästä kuin tomaatti, mutta ei varmaan ihan yhtä arka ole kylmälle kuin kurkku.
Se 15 astetta olisi aika hyvä lämpötila, varsinkin jos on jo kukkia.
Sillä alle 15 lämpötila haittaa pölyttymistä.
Mutta varmaan ne selviävät siinä 8 asteessakin.
Itse en ole vienyt vielä ulos paprikoita ollenkaan, mutta pitäisi alkaa ulkoiluttaa pikaisesti ja siirtää pikkuhiljaa kesäkeittiöön odottamaan kasvihuoneeseen pääsyä.
Kyllä paprika selviää hyvin +8 asteessa.itse olen säätänyt lämmittimen termostaatin +5 asteeseen sillä ei raahi kyllä mitään +15 lämpöä pitää kahdessa yhteensä 26-neliön muovikalvokasvarissa. Kyllä ne kukat pölyttyy sitten päiväsaikaan kun lämpötila luonnostaan nousee. Pakkasta paprika ei siedä kyllä hetkeäkään.
Hei minkäs kokoisia teidän paprikantaimet on tällä hetkellä? Minulla on niin pieniä, ettei taida tänä vuonna paprikaa tulla.
Mulla on kans kauhean pieniä vielä, vaikka olin istuttavinani ajoissa… Ekat lehdet sirkkalehtien jälkeen vasta tulossa.
Saa nähdä tuleeko satoa.
Taimien koko vaihtelee lajikkeittain ja millä ikkunalla on keväänsä viettänyt. Suurimmat taimet reilu puolimetrisiä ja niissä on noin mandariinin kokoisia raakileita. Pienimmät noin puolta pienempiä ja vasta nuppuasteella.
Puolimetrisiä! Mulla on alta 10 cm… huoh…