Parakrassi, Acmella oleracea

(Yrtit ja mausteet) Parakrassi (Tarhaparakrassi, Valekrassi), Acmella oleracea

Onkos kukaan kasvattanut parakrassia? Mulla ekat taimet tulossa, ja olisi hauska tietää kasvatus- ja käyttökokemuksia!

Jaakkolan puutarhakeskus kertoo Parakrassi:sta mm. näin.:

"Tunnetaan myös nimellä valekrassi.
Erikoinen kasvi jota käytetään mm. luonnonlääkinnässä. Lehtien pureskelun tiedetään helpottavan esim. hammassärkyä. Monivuotinen yrtti, kasvatetaan meillä yksivuotisena. Kasvutapa leviävä ja kukat keltaiset/punaruskeat. Lehtiä ja kukkia käytetään mausteena. Omaperäinen maku. Ravinteikas, kostea ja läpäisevä maa. Kastele säännöllisesti."

Joo, tuo sama luki siemenpussissa. Kellään ei kai sitten ole omakohtaisia kokemuksia?!? No, kerta se on ensimmäinenkin. Voin tuoda muutaman taimen Kurpan luokse kesällä, niin voitte muutkin Kaakon kanat kokeilla!

Mulla oli ed. kesänä muutama kappale, ihan hauskoja ne oli muiden kasvien seassa ruukussa.

(Yrtit ja mausteet)

Parakrassi eli tarhaparakrassi, Acmella oleracea

on asterikasvien heimoon eli mykerökukkaiskasveihin kuuluva kasvi. Se on kotoisin Etelä-Amerikasta. Parakrassi kasvaa noin 20 cm korkeaksi. Sen lehdet ovat oliivinvihreät ja kukinto sivuilta keltainen, päästään ruskea. Parakrassia käytetään tuoreena salaattiin ja muihin ruokiin. Sitä on myös käytetty luonnonlääkinnässä kivunlievitykseen, kutsuttu myös “hammassärkykasviksi”, koska sillä pystyy tilapäisesti turruttamaan särkyä.

Parakrassilla on tutkittuja kauneus- ja terveysvaikutuksia. Parakrassi suojaa suun mikrobiomia ja hermosoluja, vähentää verisuonijännitystä ja vaikuttaa puuduttavasti. Lisäksi parakrassin on todettu kiinteyttävän ihoa botoxin kaltaisesti. (Hamk.fi/hamkbio)

Syksyllä kasvin voi kokeilla siirtää sisätiloissa talvetettavaksi, ulkona se jää meillä yksivuotiseksi.

Lisätietoa: Hyötytarhuri.fi / Kiehtova parakrassi

Nyt kokeilen kylvää tätä parakrassia. En yhtään tiedä miltä vuodelta mulla olevat siemenet on, siemenkirjeestä tietysti saatu. Kokeilen kummiskin, on tää senverran mielenkiintoinen.

Tää on siis monivuotinen yrtti, meillä Suomessa yleensä kasvatetaan yksivuotisena. Leviävä kasvutapa. Kostea ja läpäisevä maa. Aurinko / puolivarjo. Tilantarve 30 x 30 cm. Esikasvatus maalis-huhtikuussa. Siemenet painetaan kevyesti mullan pintaan. Itää 5-15 vrk:ssa.