Sittenhän saa Jadeliilan kanssa selata samanlaisesta kirjasta mitä puuttuu, kun vaihdetaan pistokkaita;)
Näin tehdään =D
Mulla on iso häntäparsa, ei meinannut enään mahtua ruukkuun. Vaihdoin siihen eilen mullat ja se oli täynnä noita pallukoita. Lähtiskö se noista kasvamaan, jos ne laittaa multaan ?
2/4 hienohelman siementä on itänyt.
Minulla on ihan outo parsa. Vaikka hoito olisi priimaa, varistaa se ahkerasta sumuttelusta huolimatta kaikki lehdet tammikuussa. Noh, onneksi tämä ei haittaa häntä, vaan kun leikkaan oksat pois, vähennän kastelua ja pidän viileässä kevääseen ja aloitan uudestaan hoidon alkaa se tehdä mahdottomasti uusia varsia ja vieläpä jättimäisiä.
Ei nyt liittynyt käytävään keskusteluun oikeastaan mitenkään, mutta aina joka vuosi jaksan itse tätä kummastella
Häntäparsan nuppineulanpään kokoiset kukat olivat vähällä jäädä huomaamatta. Olisi mukavaa, jos tulisi myös marjoja, mutta en tiedä olisiko kukat pitänyt pölyttää jollain sudilla, minä vain täristin ruukkua muutaman kerran.
Tässä kuva minun hienohelmasta, se on tosiaan nimensä veroinen, sillä ei viihdy ollenkaan talvella, varisuttaa oksat paljaiksi, mutta kun kevät tulee niin alkaa kova kasvu :)
Mulla on koko kesä ulkona=)
Kesän tuo omanikin vietteli parvekkeella, ensi keväänä olisi mullan vaihdon aika, katsotaan miten pahasti villiintyy sitten kesän aikana kasvun suhteen, kun nytkin rehevöityi noin hyvin yli vanhassa mullassaan
Painotan siis, että talven jälkeen koko rehu on täysin lehdetön
Häntäparsani oli hivuttautunut ruukussaan ylöspäin ja kasteleminen tullut melkein mahdottomaksi, joten äsken päätin vaihtaa sille mullan. Kävi ilmi, että rehu oli hyvin varustautunut pahan päivän varalle: juuret olivat kuin helminauhaa, jossa oli noita mukuloita tasaisin välimatkoin, ja kuten kuvasta näkyy ruukku oli niitä melkein täynnä. Nyt sain sen mahtumaan entiseen suojaruukkuunsa (tuo harmaa, reikiä toki pohjassa ja pestynä), mutta ensi keväänä voin jättää yhden kaulakoruksi, kun kasvi ei sitten luultavasti enää mahdu säädyllisen kokoiseen ruukkuun Jospa se nyt uudessa mullassa kasvattaisi vähän enemmän noita vihreitäkin osia…
Rupesin tutkimaan parsani alkuperää ja törmäsin mielenkiintoisiin tietoihin: kasvi on Afrikasta, mutta monissa muissa osissa maapalloa se leviää haitallisena vieraslajina. Se kestää kuivuutta, varjoa, ravinneköyhää maata, yhden asteen pakkasta, maaperän suoloja ja onpa vielä eräille haitallisille sienille vastustuskykyinen. Ei ihme, että se on huonekasvinakin hyvin sitkeä. Minulla on siis ruukussa kaunis rikkaruoho. Onneksi sillä ei kuitenkaan liene mahdollisuutta levitä Suomen luontoon.
Olisiko kenelläkään siemenöisiä unelmasta, hienohelmasta tai häntäparsasta? Haluaisin kovasti itselleni huoneparsan. Kummi-tädin unelmat oli aina ihania pulleita pilviä. Löytyykö keltään? Korvaan tietenkin kulut! Vaihtareiksi voi saada posliinikukan pätkää (hoya bella tai australis) …tai nukkatyräkin siementä
Ei taida minua lykästää tällä parsarintamalla. Mistäköhän näitä löytäisin…ei ole tullut kukkakaupoissa vastaan.
esim siemenvesalla näyttäisi olevan noiden kaikkien kolmen siemeniä myynnissä. - hyötykasviyhdistyksellä ainakin hienohelman ja unelman. (mechelininkadulle retkeilemään kun taas olet hgissä:-))
mielestäni itivät lyhyen liottelun jälkeen oikeinkin hyvin ja kasvoivat kohtuu nopeasti…
Kiitos mai-lee. Löydät aina vastauksen mun pohtimiin asioihin olen monasti ajellut hyötiksen ohi…nyt kyllä pistäydyn siellä hakemassa noita siemeniä…varsinkin kun olisin myös kaskinauriin siemeniä vailla. Pitää kuitenkin puristaa mopoa käpälässä ettei ala keulimaan tuossa putiikissa. En olisi ekana huonekasvin siemeniä tuolta etsinyt.
Tätä ketjua kaivattiin. Tässäpä tämä, löysin sen kukkasipuleista ja mukuloista (missä on näköjään paljon muitakin paikoiltaan eksyneitä kulkijoita).
Minunkin viisi parsan siementä iti ja kasvavat nyt tämän kokoisina.
Määki sain kaupantekijäisiksi muutaman siemenen. Kylyvin mä net, mut nähtäväksi jää tulleeneeko niistä mittään