Olisko jollakin tiedossa mistä saisi tietoa eri asparagus lajeista niin voisi tunnistaa noita omia mitä on vuosien saatossa kertynyt sekä jos mahdollista saisi suomenkieliset nimet. Kirjoissa on unelmaa ja hienohelmaa ja jotain pientä häntäparsoista mutta ei kunnon kuvia ja muita tunnistus merkistöä ei ole löytynyt.
Minulla on
Asparagus plumosus - Unelma
Asparagus falcatus -
Asparagus densiflorus "sprengen" - Hienohelma
Asparagus myriocladus -
????? - Häntäparsa
Jos jollakin on tietoa niin kiittäen jo etukäteen.
Laitapa kuvia, niin yritetään tunnistaa. Kotoa löytyy Lena Månssonin kirja Ruukkukasvit, jossa on viidestä eri Asparagus-kukasta kuvat ja lajinkuvaus. Tässä kirjasta löytyvät latinalaiset ja suomalaiset nimet:
Asparagus asparagoides - Lääkeparsa (Medeola)
Asparagus densiflorus "Meyeri" - Häntäparsa
Asparagus densiflorus "Sprengeri" - Hienohelma
Asparagus falcatus - Köynnösparsa
Asparagus setaceus - Unelma, (syn. A. plumosus)
Asparagus setaceus Pyramidis - Kartioparsa (tästä ei kuvaa, mutta lajinkuvaus on)
Helmikuun Kotipuutarha-lehden numerossa on juttua asparaguksista.
Itselläni on 13 erilaista.
minä sain kolme asparaguksen siementä äidiltäni kun hänen kasvinsa oli sellaisia marjoja saanut aikaan ja nyt nuo hienohelmat ovat itäneet onkos kokemuksia siemenestä kasvattamisesta, onkos helppo saada se kuolemaan? onko tuolla kova valon ja veden tarve? pikkuruiset "taimet" ovat vasta sellaisia piikkejä, ei lehtiäkään vielä, mutta aivan järettömät juuret, piti äkkiä kaivaa ne tuolta kiinanruusun vierestä pois etteivät valtaa koko purkkia
hei, onko hienohelmasta paljon kokemusta? minulla on sellainen ja" lehdet "ovat n 1,5m, kasvaa hurjaa vauhtia, mutta taas pitäisi purkki vaihtaa, nyt 35cm halkaisijaltaan, olen ostanut sen tai pelastin yhdestä kukkakaupasta, oli 2vuotta sitten vain yksi "lehti "ja n 10cm pitkä. Pitääkö taas ruukku vaihtaa kun täynnä juurta?
Riippuu siitä, minkä kokoiseksi haluat sen kasvin kasvavan. Jos haluat ison kasvin, vaihda ruukku - muuten se rupeaa kitumaan.
Jos haluat pitää pienempää kasvia, ota ja jaa se ja laita jakopala entiseen ruukkuun. Toisen voit vaikka huutokaupata täällä :-)
Vaihdoin hienohelmaani mullat. Jaoin myös juurakon ja laitoin kahteen ruukkuun. Jostain syystä toinen suuttui kunnolla. On edelleen viherä, mutta pudottaa valtavasti lehtiään. Vähän kun heilauttaa niin on valtavasti vihreätä lattialla.
Tässä on nyt yhdistettynä entiset Hienohelma ja Asparagus.
Mikähän lie syynä kun Unelma kellastuttaa lehtiään? On puolivarjoisessa paikassa, altakasteluamppelissa ikkunan edessä. Mullan olen pitänyt kosteahkona.
sama vika. Ruukku oli niin täynnä juurimukuloita että alkoi kellastuttamaan lehtiäkin. Tässä tämä kuva, mistä oli puhetta
Yleensä ei taida piitata puolivarjosta vaan ihan valoisasta. Vaikka on mullakin huoneen keskivälin paikkeilla, ei niin valoisassa. Siksi kai kasvaakin pitkäksi raaskuksi ja harvaksi.
Sama vika minullakin, kellasti ja tiputteli kaikki lehdet. Vaihdoin isompaan ruukkuun ja amppeliin ikkunalle. Jospa se siitä piristys…
Mullaki on hienohelma ja kasvaa huimaa vauhtia 2 uutta pitkää vartta on tehnyt ja haaralehtiä näkyy jo=)hienohelma on pitkäikäinen ja toivon että saan kukkimaanki tuon joskus=)
Laitan nyt ihan kuvan tästä mun ainokaisesta huonekasvikirjasta, kun tämän kannessa olevan parsan nimeä haeskelen.
Leikkovihreänä olen kukkakaupoissa nähnyt ja kauppias on sanonut sen olevan "hienohelma" mutta mun hienohelmani on liki metrinpituista rentovartista ja amppelissa pidettävää, ei tällaista jäykkävartista tiheää ja matalansorttista.
No ei tuosta mun kuvastani mitään selvää kyllä saa…
Jos tarkoitat kasvia, joka on ikäänkuin kirjan nimen takana, se on pensasparsa, Asparagus retrofractus
Mulla on samanen kukkakirja =D
Kiitos Nicolae. En ole koskaan kuullutkaan mistään pensasparsasta, mutta sopiva nimi kyllä kun katsoo tuota kuvaa. Yritin aiemmin googlettaa asparagus -sanalla, mutta on se vähän kun hakis neulaa heinäsuovasta, kun ei oikein tiedä mitä edes hakee. Sitäpaitsi sama kasvi voi olla hyvinkin erinäköinen eri kasvupaikalla ollessaan. Kun ostin köynnösparsan, niin siinä oli muutama varrenhuitula ja käkkyräisiä pitkänmallisia lehtiä. Nyt kun köynnösparsa on ollut minulla, niin uusi kasvu on ihan erilaista. Täytyykin käydä huomenna testaamassa uutta kukkakauppiasta ja kokeilla käydä tilauttamassa, jos ei nyt ihan maltaita maksa.