Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Se mun kukkiva on toispuoleinen roikale, tänään sitä kääntelin, ja kun on kasvanut kuistilla ihan liian ahtaassa, koska melkein kaikki meidän kukat on siellä evakossa olkkariremppaa, plus miljoona kesäkukan tainta, ei oikein valo riitä… eikä mahdu pyörittelemään. Mutta olkoon toispuoleinen, kukka on silti ihana, ja muutama nuppu on vielä aukeamassa. Sitten se pitääkin pitkän tauon kun joutuu/pääsee ulos… Toinen on nätti ja tuuhea, mutta eipäs se kuki.

Kyllä noista kiurunkannuksen pasuunoista vielä hyvät tulee, toi yksi nyt on vähän alussa… mutta on ne nättejä vihreinäkin. Lannoitusta kehiin.

Ainiin, se lehdetön malli on ainoastaan pasuuna ne muut rangat ovat narsissitupakkia ja ne kyllä kukkii jos halla vaan ei vie, en jaksa enää niitä mihinkään raastaa saavat nyt luvan ulkoilla.

Kukkii se meilläkin, nimittäin se veripasuuna, jonka juuri ostin, on kukkinut jo viikon, tuntuu kestävän kukka paljon kauemmin, kun on tuolla parvekkeella viileässä, mutta eipä ole muut nuput paljon kasvaneet. Vaaleanpunaisessa näkyy nyt toisessa oksassa nuppuja, sen ensimmäisen nupullisen oksanhan katkaisin vahingossa, mutta sekin oksa näyttäisi kasvavan ja tekevän uusia y-haaroja eli nuppuja tulee siihenkin 30 cm pätkään.

Onko kukaan vielä jättänyt pasuunaa yöksi ulos? Minä en ole vielä ulkoiluttanut päivisinkään, kun haluan jättää jättikokoiset pasuunat saman tien kokoaikaisesti ulos.

Samoin, ei noita jaksa millään kuljettaa edestakaisin. Ehkä muutamana iltana etteivät heti joudu yön selkään… Eivät siis ole vielä ulkoilleet.

Uups… mulla on pieni alku, joka on viettänyt jo viime yön ulkona… unohdus! Ei vaurioita. III-vyöhykkeellä.

Mun kaksi pasuunan alkua on ollut ulkona jo viikon yötäpäivää. Rappusilla ovat seinän vieressä. Suurinta 1,5 metristä roikaletta en ole vielä vienyt ulos.

Voi olla, että siirrän pasuunat viikonlopun aikana ulos. Ovat niin suuria ja paljon vettä vaativia, ettei aamulla annettu litra/kasvi riitä virka-ajan loppuun, vaan liki puolimetriset lehdet roikkuvat kuivina jo iltapäivällä. Ei kai 1b:lle tule enää pakkasöitä.

Kiurunkannus älä vielä heitä sitä pasuunaa menemään kun se on niin hieno ja iso. Kyllä se ehtii vielä lähteä kasvamaan. Ulkona on sen verran viileät yöt että se estää sitä kasvamasta. Tämän hetkinen lämpötilä on pasuunan lepokauden lämpötilä. Se tarvitsee lämpöä muuten se talvehtii niin kauan että lämpötilat kohoaa.

Tamperelaiset Lielahden Plantagenista saa pasuunan taimia 15€/kpl. Taitaa olla kahta lajiketta mutta väristä ei ole tietoa. Kuulemma pitäisi olla punaisia ja keltaisia. Tosisessa on karvaiset lehdet joten saattaa olla veripasuuna.

Minä en ole vielä vienyt yhtäkään pasuunaa ulos kun yöt ovat liian kylmiä ja hidastavat kasvua. Nyt on isossa pasuunassa paljon nuppuja ja se kukkii pian. En ole ikinä ennen saanut kukkimaan näin aikaisin. Yleensä kukki heinä-elokuun vaihteessa. Luulen että se nyt kukkii koska se on ollut koko ajan sisällä, saanut paljon lannoitetta ja päässyt kasvamaan vauhdilla. Aikaisemmin olen aina vienyt ulos yöpakkasten loputtua. Se taisi vaikuttaa kukintaan hidastavasti.

Ei vielä huolta! Tänään näin omassani ensimmäisen lehden alun! Toivoni olin jo menettää. Tekee valkeat isot kukat ja pelkäsin jo jääväni ilman…

Mulla on Raakilta saatu tämän keväinen alku ollut jo toista viikkoa yötä päivää parvekkeella, harsolla vaan vähän suojannut yöksi. Ihan pirteältä näyttää.

Kiitos AlmaBrug rohkaisusta, kyllä se minun pasuuna on vankasti hengissä mutta eihän se kukkimaan enää ehdino-jaa se on muutenkin aina ollut mattimyöhäinen, syyskuun lopulla just ennen pakkasia on vasta älynnyt tehdä nuppuja, jotka eivät ole ehtineet aueta.

Ja teillä puskee kukkaa toukokuussa, en ala on se niin väärinsurullinen

En edes tiedä minkä värinen se on kun palikat ovat menneet sekaisin jossain vaiheessa, tuollaisen ison samanmoisen viime syksynä hylkäsin pihalle loppui vain pinna kyllästyin turhan isoon viherkasviin.

Taidan kinuta jostakin sellaista pasuunaa joka ehtisi kukkiakin, kait noitakin on erilaisia, joku vikkelämpi geeninen tyyppihymy

Taitaa olla niin, että jos pasuuna tekee y-haaran eikä sitä sitten leikkaa lainkaan seuraavana syksynä, se alkaa tehdä nuppuja aikaisin seuraavana keväänä ja jos saa keväällä juurtumaan jo syntyneen y-haaran alkaa sekin kukkia aika nopeasti. Silloin kun sen joutuu leikkaamaan lyhyeksi, latvattomaksi y-haaran alapuolelle, se kestää kauemmin alkaa kukkia. Tämä on minun kokemani mukaan.

Eilen aukesi ensimmäinen kukka ja koko asunto tuoksui niinpä se vihdoinkin pääsi parvekkeelle. Vielä olisi muutama aukeamatta. On kasvanut niin isoksi kun en ole leikannut, että tulee kohta ahdasta muiden kasvien kanssa.

Niille, jotka eivät pidä pasuunakukan tuoksusta voi suositella veripasuunaan. Siinä on tuskin lainkaan tuoksua. Tosin veripasuunan talvetuksen olen todennut hankalaksi asuinhuoneoloissa. Leikkasi pois sen jo kukkineen veripasuunankukan ja uusia nuppuja on vaikka kuinka paljon tulossa, veripasuuna on edelleen lasitetulla parvekkeella ja muut pihalla. Meillä ukkosti ja satoi kaatamalla rakeita viime lauantaina niin, että rakeet hakkasivat kaikki isot pasuunanlehdet ihan tuusannuuskaksi, toivottavasti vaaleanpunainen ei tiputa nyt sitten pikkuisia nupunalkujaan.

Vaikka yhtäkään pasuunaa ei enää pitänyt ostaa, mutta pakkohan tämä oli saada vaikka hinta hiukan kirpaisikin..

Kirjavalehtinen Vienna Silverstar (Plantagenista 14,95€)

Upea, jäikö vielä ?

juu, jäi sinne vielä toinen

pasuunan lehdet ovat menneet tosi huonon värisiksi eli tosi vaaleita, mikä mahtaa vaivata? Lannoittanut olen kanankakalla ja kastelulannokkeella, nuppujakin on mut pelkään et nekin putoaa koska nekin on muuttuneet vaaleammiksi. Mitä mä niille oikein teen?

Kurkistapas oikein luupin kanssa, löytyykö vihannespunkkeja, jotka tekevät myös seittiä lehtiin.