Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Eilen nostin pasuunakukan talvisäilöstä uudelleen istutusta varten lämpiämään.

Meikäläinen kun on tunnetusti hätäinen niin pasuunakukka on jo tällainen

Mitäs ihmettä minä tälle roikaleelle teen??? Leikkaanko kylmästi puolet pois?

Jos olis minun niin kyllä niin tekisin.

Saaduissa kapuloissa elonmerkkejä, pukkaavat uutta lehteä jo ihan mukavasti. En ihan tumpelo taida ollakkaan, kun vielä ovat hengissä.

Minulla on pasuuna jo samanlainen kuin jutitalla. Johtuu varmaan siitä että joutuu talvet viettämään ihan olohuoneen nurkassa lämpimässä. 

Jutitan pasuunahan on jo hieno. meillä on töissä talvella n. 15-asteinen erittäin valoisa paikka pasuunoilla, nyt siellä on päivisin jo kuuma. Pasuunat ovat jo nupuilla, ja noin metrin korkeita.  Ah, jos olisi suuri lasihuone kieli ulkoa

Minullakin on muutama kapula kasvamassa varalla, jos tuo iso ei sattuisi heräämään.

Mietin tässä, että mitähän tuon ison pasuunan kanssa pitäisi oikein tehdä. Tuo isokin ruukku on jo ihan täynnä juuria ja seuraavaksi pitäisi jo olla iso saavi ruukkuna, mutta sitä ei sitten enää oikein jaksa liikutella.

Vai pitäisikö noita juuria vaan leikellä pois? Mitäs muut tekevät näiden isojen kasvien kanssa?

Olen jostain lukenut että vesurilla on paakkua vaan pienentänyt.Itsellä alkaa kolmas kesä samoilla mullilla,olen vaan lisännyt pinnalle ruohosilppua ja päälle multaa,mutta varmaan tarttis kyllä sitä multaa vaihtaa ja pienentää paakkua mutta kun ei millään raaskisi kun ovat jo niin hyvässä kasvun alussa.Se vähän ongelma onkin kun sisällä ei sitä hommaa viittis tehdä ja sit kun voi viedä ulos niin on jo niin hyvä kasvun alku.oon sitä hätästä laatua,tässä talvella toppuutelin jotain toista että ei vielä kastelua ja leikkausta ja ite en kumminkaan malttanut helmikuun alkua pidemmälle ,no onneksi on ollut lämmintä että asuvat jo verannalla.

En tiedä mimmoiset juuret pasuunakukalla on, mutta minä olen isoilta kasveilta ravistellut kaikki vanhat mullat pois. Sen jälkeen yleensä juuret menee yllättävänkin pieneen tilaan. Minusta tuntuu, että kasvin juuret hakeutuvat sinne reunaan ja jättää "keskustan" siitä juuripaakusta tyhjäksi.

Heip! Oisko kenelläkään vaaleenpunasta Brugia? Ku nyt on käyny nii et omani taitaa heittää henken :( Ni jos jollai ois ollu kapulaa millä viskata mua sillä! Voin laittaa sit vaikka vaihtarina jotain!

Tässä kanssa yksi kirjoittaja, joka on tänä vuonna töppäillyt brugien kanssa. Niinkuin Jutita jo tietääkin (melkein ainakin)no-jaa onnistuin leikkausten kanssa huonosti. Leikkasin kukat tammikuun lopulla ja kaikki uudet pistokkaat mätänivät pois, ei ole ennen niin käynyt. Ja aarteeni, veripasuuna, näyttää itsekin ihan kuolleelta, kaikki versot poissa. Viimeisen tosin hätineni leikkasin pois, mutta sekin kuoli pois. No, olihan se jo vähän huonon näköinenkin verso. Nyt vain toivon kädet ristissä, että mullasta yhtäkkiä nousisi yllättäen uusi taimi. Tiedä häntä, taitaa taas tulla puutarhaan asiaa, uuden sellaisen haluanärtynyt. Onneksi sentään muut emokasvit ovat hyvinkin hengissä ja hyvässä kasvun alussa.

Joku kerran kirjoitti tällä palstalla, että hän joka syksy ottaa kasvit pois ruukusta, leikkaa varret 30 cm pitkiksi ja typistää juuripaakun ja talvettaa sitten pienessä ruukussa. En ole kokeillut, mutta säästäisi tilaa.

Minun pasuunat kasvaa talven muoviämpäreissä. Syksyllä kaivan ne parvekkeen isoista kasvualtaista ja typistän juuret ämpäriin mahtuviksi. Kesän alussa taas vien pasuunat parvekkeelle ja istutan isoihin altaisiin. Ensimmäisen pasuunan hankin -01 .

Nyt tuo etummainen on rungoltaan niin ruma etten tiedä mitä sen kanssa teen. Enää en uskalla leikata mutta syksyllä pilkon siitä nuo vuosityngät pois!

Tuumasta toimeen, pätkitty on .

En kuitenkaan raaskinut alkaa juuria katkomaan tänä keväänä, vaan ostin isomman ruukun.

Olin minä iloisesti yllättynyt kun näin reissun jälkeen brugmansiani: Mahtava vihreä lehdistö kasvanut vajaassa kahdessa viikossa. Pyöräytin vaan purkit nopeasti, sillä olivat kasvaneet toispuolisesti valoon päin.

Raakin kapuloiden oksat on aika vinksallaan aurinkoon päin. Pitääkö näitä leikellä ennen kunnon kevättä? Ainakin laitan kaikki omiin ruukkuihinsa, keskellä silmut pullollaan neidonhiuspuu.

Pyörittele sinäkin vaan purkkia, pian muoto tasapainottuu kun saa välillä aurinkoa toisellekkin poskelleen.

Pitäisikö hontelon ''oksaset'' leikata pois?