Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Minä antaisin olla

Siemenestä kasvatettu, on tämän kokoinen tällä hetkellä.

Tästä Brugmansiasta olen sahannut noin metrin pituiset varret, jotka ovat olleet lehdettömiä talven jäljiltä. Pieniä silmuja on aukeamassa tynkiin.

Anttipa, minkä korkuisena  ja mihin aikaan arvelet tuon kukkivan?

Minulla kans kävi niin että tämän ketjun eka sivulla olevasta roikaleesta leikattiin lähes kaksi kolmasosaa pois, nyt tunkee niin maan perusteellisesti silmuja. Leikatut varret tuikkasin vesilasiin, näyttäis niihinkin valkoisia juurenalkuja puskevan.

Minen onnistu oikein tämän brugini kasvatuksessa kun nämä lehdet on aina vähän lurpollaan ja lopulta tippuvat pois...

Platon, oletko antanut sille kunnolla vettä, se on kamala juoppolalli  Eikä haittaa vaikka lehdet tippuu, se kasvattaa uudet tilalle.

Tällä viikolla on kastelu ollut niukkaa tähän iltaan asti. Pitää alkaa lannoittaa sitä myös ahkerasti josko tänä kolmantena kesänään raskisi kukkia. Hoyabella, leikkasin enkelini syksyllä n. 60 cm palikaksi, tarkoituksenani on kasvattaa siitä ikään kuin runkomallinen. Tuon yhden tänä keväänä kasvaneen oksan tyvellä on rungossa monta uuden oksan alkua joista toivottavasti edes muutama lähtee kasvuun.

Olen yövuorossa töissä ja kohta taitaa lähtee taju. Pasuunassa on 12 valkoista kukkaa auennut juuri parhaimmilleen ja tuoksu sen mukainen....hallusinaatioita...oooooh....kops...öh...

rvahelmis, ota muovipusseja ensiyöksi jos menet vielä töihin ja pussita isommat tuoksut meille muillenauruasilmän isku!!

Voi RvaHelmiJ, miten olet saanut pasuunan jo nyt kukkimaan? Minulla on touko-kesäkuun vaihteessa juhlat ja jätin siksi yhden haaran valk. pasuunastani leikkaamatta. Se teki pienen kukan tammikuussa, mutta  jatkokukintoa ei ole seurannut. Millä ihmeellä taion kuukaudessa kukkameren? Olisi niin upeaa, jos juhlien aikaan olisi tuollainen komistus esiteltävänä.

Työpaikalla on niin iso viherhuone, että voivat olla siellä yli talven. Syksyllä, kun toin ne sisään, niin leikkasin ja heti vuodenvaihteen jälkeen alkoi hirmuinen kasvu. Keltaisesa ei vielä ole nuppuja(minulta lähtöisin), kasvattaa vain suuria lehtiä. Annabellalla olisikin juhliinsa hyvä päihdyke, kun olisi toistakymmentä kukkaa iltamyöhällä huumaamassa väkeä silmän isku   Harmi, kun ei ollut kameraa töissä mukana. Kyllä kai se nyt kukkii jatkuvasti, kun kerran aloitti, joten täytyy 
seuraavan kerran pussittaa tuoksua ja huumata koko Pentin väki. On kiva nähdä millaista soperrusta 
se saa aikaan 

Niin.... vähintään sama kuin viime juhannuksen lipstikkakeiton. Nauru kiiri vettä pitkin vastarannalle.

Kauan kesti pasuunoiden matka Hollannista. Viime viikon maanantaina lähtivät ja tänä aamuna postityttö ne toi.  Olivat suhteellisen hyvässä kunnossa vaikka toista viikkoa pimeässä paketissa viettivät.

Rupesin aamupäivällä ruukuttamaan Raakin komeita pasuunan alkuja. Oikeastaan niitä oli kaksi ja piti laittaa molemmat jo omiin ruukkuihinsa. Nostin vanhan ruukun pöydälle lehden päälle ja varovasti hempautin niitä irti toisistaan ja kas, sieltä mullan sisältä kuikuili kunnon kastikka. IIK, ensin otin askeleen taaksepäin, mutta sitten ajattelin että ompas hyvää multaa kun matokin oli niin vanttera. Laitoin purkkiin syksyllä pienen pussin B:n mustaa multaa. Kastikalle kaivettiin kuoppa kukkapenkkiin ettei rastaat pistä sitä heti suuhunsa.

Mistäköhän voisi johtua, ettei pasuuna suostu kukkimaan? Elelee nyt meillä kolmatta kevättä, ensi kesänä olisi kiva saada se kukkaan. Kasvi on nyt n.20l saavissa, talven ollut huoneenlämmössä. Kesällä on paahteisella parvekkeella ja saa runsaasti vettä. Päivän aikana alkaa yleensä lehdet vähän lurpattamaan, mutta illalla taas piristyy. Olisiko liian kuuma paikka tms. syynä kukkimattomuuteen?

Millaisissa paikoissa muilla on pasuunat kesällä? Laitoin kasvamaan nyt myös 4 pätkää, joilla ajattelin tehdä empiiristä tutkimusta parhaasta paikasta ja mahdollisesta kukinnasta kesän aikana

Mikä on sopiva lannoite? Ja annetaanko sitä reilummin kun ohjeissa lukee vai ohjeen mukaan?

Viime kesänä pasuunani kasvoi vartta kolmisen metriä kukista ei tietoakaan, lehtiä lykkäsi kun olisi palmu konsanaan ollut.

Punaisella litkulla lannoittelin, voisiko liiasta lannoituksesta ehkä ? johtua rehevä kukaton kasvu, kun täällä kuitenkin on ihan ensimmäisenä vuonna komeasti kukkivia pasuunoita, ettei se nyt välttämättä tarvitse useampia vuosia kukkiakseen.

Tässä tämän kevään aloitus, vähän kituliaasti on kasvuun lähtenyt.Jos ei tänä kesänä ymmärrä kukkia niin terve menoa kompostiin vaihdetaan johonkin muuhun laatuun

Mulla on käsitys että pasuuna vaatii sen y- haaran ennenkuin kukkia voi tulla. Eli jos sen leikkaa kokonaan alas, kestää aikansa ennenkuin varsi taas haarautuu ja haarasta voi kehittyä nuput. Tällä tarkoitan nyt sitä että joko ei pitäisi leikata kasvia enää keväällä niin rajusti, tai sitten pitäisi aloittaa kasvatuskausi tosi ajoissa, jotta kukkia ehtii tulla.

TAI ottaa pistokas joltain Y-haaran haarautumiskohdan yläpuolelta, jolloin kukkivat matalampina. Jos otat pistkooaan haaran I osan kohdalta, se kasvaa pitemmäksi ennenkuin haarautuu.

Lannoitetta menee tosiaan ja paljon, lannoitan itse myös vaaleanpunaisella lannoitteella.

Enpä tiedä, onko minulla sitä samaa vaaleanpunaista lannoitetta, mutta sillä taidan sitten ensi kesänkin lannoittaa. Leikkasin tuon pasuunan joskus ehkä kuukausi sitten, nyt on kyllä jo ihan hyvässä kasvussa. Y-haaraa en ole siinä vielä kertaakaan nähnyt surullinen