Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Tarkoittaa sitä, ettet seuraavalla kerralla katkaise tämän katkaisukohdan alapuolelta, vaan katkaiset ne haarat, jotka nyt syntyvät ja seuraavalla kerralla taas uudet haarat haarautumiskohtien yläpuolelta.

Ai, no hyvä... kun vaan tulisi niitä haaroja mitä voisi leikata...hymy

Lars ja Birgitta Geite kirjassaan Änglatrumpeter och spikklubbor (ISBN 91-534-2511-1 )ovat toista mieltä kuin Hoyabella y-haaran merkityksestä kukkimisessa.

Ja just kun rupesin tuohon anttipan haara teoriaan uskomaan silmän isku no niin tai näin kesä sen näyttää kuinka käy.

Lannoituksellako sitten kukkii? Pitääkö mennä ostamaan sitä punaista jauhetta vai kelpaako Substral-tyyppiset? Vai otanko laitan vanhaan luotettavaan ne puskat (minulla on kolme Brugia) eli hevosenpaskaan.

Minä ymmärrän tämän niin että vasta kun pasuuna kasvattaa sen Y-haaran ,niin sen jälkeen siihen tulee nuput ja kukat

tuon haarautumisen jälkeen sitten nuppuja tulee tuonne ylöspäin oksiin

samahan tuo on ollut mistä pasuunan on leikellyt.ja uuden kasvattanut, vaan kukkimiseen se tarvitsee tuon haarautumisen.

Vielä yksi haarautumiskuva

Eijanita osasikin paremmin selittää tuon mitä tarkoitin, eli kukat tulee vasta haarautumisen jälkeen (minun mielestä). Itse olen päätynyt tosiaan siihen että ne pistokkaat mitkä on Y-haaran yläosasta leikattuja, haarautuvat myös pistokkaina aikaisemmin. Eli ne ei kasvata niin pitkää vartta, ennenkuin haarautuvat. En tiedä miksi näin.

Kaikki Brugit mulla on ajan kanssa kuitenkin tehneet sen ensimäisen Y- haaransa ja sen jälkeen kukkia. Toiset vaan tosiaan kasvavat pitemmiksi ennen haarautumista, ja siksi kukkia ei välttämättä tule heti ekana kesänä, kun energia menee pituuskasvuun.

Kiitokset Eijanitalle selventävistä kuvista! Minä se osaan joskus olla vaikeaselkoinen sen suhteen miten kirjoitan...apea

Eijanitalle kiitos kuvista! Tajuan nyt miltä tuon pasuunani pitäisi alkaa näyttämään ehkä se vielä joskus kukkii...

Minulla on ollut pasuunakukat pari viikkoa ulkona päivät, äsken piti hakea sisälle kun alkoi sataa räntää sakeasti. Kuinkahan kylmää ne oikein kestävät? Monena päivänä on ollut lämpötila vain 2 -3 astetta plussalla ja kylmä tuuli. Eivät kuitenkaa näy kärsivän siitä.

Kyllä ne kylmää kestää,varsinkin kun ovat ulkoilleet jo ahkeraan,pakkasasteita ei ainakaan montaa kestä,mielummin ei ollenkaan.

Pikkuruusu, kiitos. Yritän pitää ulkona aina kun mittari näyttää plussaa.

Taidanpa aloittaa myös brugmansioitteni ulkoiluttamisen.

Pitäisi keksiä niille brugeille joku kuljetusväline, kolme isoa ruukkua jotka kasteltuna painaa paljon. Sitten kun kanniskelet on haisevat lehdet naamalla ja suussa. Ja kun ääliö menin täyttämään kasvihuoneenkin jo....jollen nyt vain mene ja keksi niille sinne tilaa. Olisivat valossa ja turvassa sen termostaattipuhaltimen kanssa siellä. Jollei sähköt poikkee.

Tein tilaa kasvariin ja siellä ovat

Vasta-alkajana näissä brugi-hommissa kyselen, montako "kapulaa" pidätte yhdessä ruukussa ja minkä kokoisia astioita käytätte esim. vesiämpäriin verrattuna. Sain viime kesänä komeasti kasvavan brugin serkultani ja nyt sitä on kolmessa astiassa, kaikissa kaksi kapulaa ja kasvu on vallan villiä, mutta en ole niitä vielä ulkoiluttanut, kun tuuli on niin pahuhksen raakaa.

Mulla on yks per purkki, likimain ämpärin kokoisia muoviruukkuja.

Pitäiskö mun todeta että "ahneella on paskanen loppu", on noita brugeja sen verran kaiken muun ohessa, onneksi sain yhden työkaverin ottamaan pari kapulaa...

Millaisessa ruukussa/ämpärissä näitä pienempiä versioita kannattaisi kesää silmälläpitäen kasvattaa? Itse olen noviisi brugmansioiden kanssa myös, tämä on viime vuoden pistokas joltain penttiläiseltä, jonka nimimerkkiä en valitettavasti muista. Toiveissa olisi mahdollisesti saada kukkimaan jo tänä kesänä, onnistunee varmasti joillain vippaskonsteilla? Nyt on halkaisijaltaan 16cm ruukussa.

Pätkäisin patukan aiemmin keväällä lyhkäisemmäksi ja poistin samalla viime kesänä kasvaneet hontelot varrentyngät (~10cm), tällä hetkellä näyttää tältä:

Hyvän näköinen kukka, mutta suosittelisin pikapuoliin vaihtamaan paljon isompaan ruukkuut - ainakin ämpärin kokoiseen ja vahvaa multaa ja paljon lannoitusta ja vettä.