Juu on kyllä terhakkaan näköinen taimi,samat ohjeet kuin Raakki,luulisin että kukkii kyllä ensi kesänä.
Ookoo, täytynee siis suunnata ruukkuostoksille. Sen kokoisia ruukkuja ei nimittäin suorilta löydy varastosta.
Miten ihan normaalit (lasitetut) saviruukut, kestävätkö vai rikkovatko juuret jossain vaiheessa ruukun? Entäs se leikkaaminen ja talvehtiminen, ensin leikataan alle puoleen metriin ja sitten normaalissa huoneilmassa vai olisiko viileämpi tila parempi? 10l muoviämpäri olisi kesän ja viileätalvetuksen kannalta helppo ja suht edullinen ratkaisu, maisemointi täytyisi vaan kesäksi järjestää. Jos sitä katselee koko talven sisällä, niin sitten täytyy miettiä jo jotain esteettisempää ratkaisua...
Enpä edes ajatellut että tämän kanssa on näin paljon suunnittelemista, mutta kiinnostuneena odotan kyllä isommaksi kasvamista ja uuden oppimista. Saksassa oli loppusyksystä vielä täydessä kukassa samaista kasvia parissa eri värissä, aivan mielettömän upeat kukinnot.
Muoviruukut ovat kestävämpiä ja kevyempiä, mutta ehkä kauneuden vuoksi voi vähän kärsiäkkin?
Tajusin nyt vasta katsoa tuolta vanhalta puolelta, siellähän on sivutolkulla aiheesta! Täytyy paneutua niihin ajatuksen kanssa niin ei tarvitse samoja asioita kysellä useaan otteeseen ihan vain laiskuuttaan.
Täytyy miettiä sitä muoviruukkuakin, niitä taitaa saada ihan asiallisina kukkaruukkuversioinakin niin ei tarvitse 10l ämpäriin turvautua. Toisaalta jos hankkisi tarpeeksi nätin (ja valtavan kokoisen) suojaruukun, niin ei olisi tuostakaan ongelmaa ja saisi samalla vähän järkevämmäksi kastelupuolta kesällä.
Lidlissä on ollut ruskeita aluslautasellisia muoviruukkuja ja varmaan jostain halpahallista löytyy myös edullisesti,ota myös huomioon että joudut siirteleen sitä joten ei mitään painavaa ratkaisua,muoviruukku multineen jo painaa aikas paljon.
Pikkuruusu: Jotain sellaista mietinkin, täytyy käydä kiertelemässä. Kiitos vinkistä. :)
Rupesin pohdiskelemaan tätä ruukkuvalintaa oikein ajan kanssa ja surffailin netissä. Onko joku kokeillut Ikean altakasteluruukkuja? http://www.ikea.com/PIAimages/21673_PE106639_S4.jpg
Noiden halkaisija on 39 cm (sisähalkaisija 35 cm) ja korkeus 35,5 cm. Kysymysmerkkinä on esimerkiksi se, että miten nuo pyörät kestävät käytännössä niihin kohdistuvan painon ja millainen tuo vesisäiliösysteemi on, mutta täytyy pyrkiä ostoksille Ikean ihmemaahan ja tutkailla vähän lähemmin. Jos pyörät kestävät, niin liikuttelu olisi suht helppoa ainakin parvekkeelta sisälle.
Olisiko tuo kokonsa puolesta sopiva vakituiseksi asumukseksi?
Minä ajattelin istuttaa brugit isoihin muoviruukkuihin, jotka on kelvempiä liikutella ja laittaa ne sitten ulkona ruukkuineen johonkin kauniinpaan mutta painavampaan ruukkuun, siis silmänlumetta. Se toivottavasti auttaa myös pystyssä pysymiseen, ainakin minulla brugi kaatui viime kesänä tuulen voimasta pari kertaa.
Viime keväänä laitoin kuvia tänne omasta pasuunastani. Se kukki upeasti keväästä syksyyn. Talvella sitten unohdin siinä kaiken hässäkän keskellä varaston ikkunan auki ja koko kasvi paleltui.
Viime viikolla hain ruukun ja ajattelin ottaa sen toiseen käyttöön, niin huomasin, että juuresta oli alkanu uusi kasvu. Nyt se on jo 20cm ja toinenkin alku näkyy. Ei varmaankaan kuki tänä kesänä, mutta jospa ensi vuonna. En vain osannut ajatella, että se voi juurestakin lahteä kasvuun. Iloinen olen kuitenkin
Mulla kävi joskus samoin , paleltui syksyllä ja varsi oli aivan kuiva kämpyrä keväällä. Jätin sen kellariin ja kun menin joskus aikojen päästä hakemaan sitä pois sieltä, siihen oli kasvanut juuresta melkein metrin mittainen uusi varsi, joka oli aivan valkoinen, kun kasvoi pimeässä, se oli hauskan näköinen.
.. No olisinpa vieläkin tyytyväisempi , eikä sitten niin harmittais.
Kallistuin itse loppujen lopuksi ihan perinteiseen 10l ämpäriin myös. Citymarketissa oli halveerauksessa neljän keraamisen ruukun satsi, ajattelin pistää niistä isoimpaan sen muoviämpärin jemmaan. Jotkut aluslautaset täytyy vielä kehitellä, en nimittäin tajunnut paikan päällä katsoa ja noteerasin jälkeenpäin että noissahan on reiät pohjassa.
Istutuspuuhia on siis lähiaikoina tiedossa. Lannoitteiden kanssa emmin vielä, kannattaako yleisesti ottaen (eli myös muita (parveke)kasveja silmälläpitäen) hankkia ennemmin ihan rehellistä kanankakkaa vai jotain valmislannoitetta? Jos tekee sen ns lannoitekerroksen jo ruukkuun, niin millainen määrä on riittävä, muttei liian iso?
Ai miten niin aloittelijana liikkeellä...
Tänä aamuna alkoi minun pasuunoilla ulkoilun opettelu. Aamun lämpötila oli +8 ja päiväksi luvattiin yli + 12 . Tiedän että parvekkeella on silloin varmasti parikymmentä astetta lämpöä. Kannoin kaikki pasuunapurnukkani isoimmasta pienimpään jo aamunviileyteen. Yöksi siirrän kaikki taas sisälle joten aika työmaa taas on luvassa.
Melandray, minä olen laittanut niihin ruukun pohjareikiin ison klöntin sinitarraa, se on kestänyt joissain ruukuissa parikin vuotta. Tosin kannattaa varmuudeksi laittaa joku aluslautanenkin jos lattiaa tai muuta täytyy varoa. Istusvaiheessa minä pistän sen kourallisen kanankakkarakeita istutusruukun pohjille ja sen jälkeen kasteluitten mukana nestemäistä lannoitetta koko kesän.
Ja vielä , muistutan niistä provado-puikoista .Niitä kannattaa laittaa heti multaan jos haluaa säästyä kilpikirvojen tuhoilta.
Minä olen laittanut joutolautasia sinne ison ruukun sisään, nekin on aika hyviä kunhan ei kauheasti ylikastele.
Minä totutan brugejani hipihiljaa ulkoiluun niin että otan päiviksi kasvihuoneen oven alakappaleen irti joten saavat hiukan tuulenmoista ilmankiertoa lehdilleen. Muistelisin lukeneeni että tuulenheilutus tukevoittaa valon lisäksi kasveja myös. Kasvihuoneen kattoluukku on myös auki näin lämpimillä joten jonkinlainen läpiveto syntyy.
Kanankakka on mahtavaa lannoitetta mutta se haisee varmaan parvekkeella, kastelun jälkeen ainakin?
Kanankakkarakeet ei haisekaan ollenkaan kun ne laittaa mullan sisään. Keskellä kesääkin lisäilen isoihin ruukkuihin kuopaisemalla pikkukauhalla multaa ensin 5-10 cm syvyydestä, sinne kuoppaan kanankakkaa ja multaa päälle, eikä haise kastellessa. Ei siis kannata sekoitella sitä pintamultaan.
Tänään havahduin viemään brugit ulos ekan kerran olisihan niitä voinut ulkoiluttaa jo vaikka kuinka kauan, mutta enpä ole älynnyt... Pian pienemmät tarvitsevat varmaan jo ämpärin kun ovat nyt ihan pikkuruukuissa, noin niinkun alkuistutuksessa. Kyllä tuli ihanasti tilaa makuuhuoneen ikkunan eteen, kun tuo iso on reilu metrin korkuinen ja pieniä on kolme, joten koostaan huolimatta vievät paljon tilaa.
Mutta minä en tykkää yhtään siitä bruginhajusta. Käy aivan tuonne kitalaentakaosaan, öh.
Enpäs ollut ajatellut koko hajupuolta, mutta multaan piilotettuna rohkenen kuitenkin kokeilla. Hyönteisten karkoitus on ollut mielessä, käytännön toteutus tosin uupuu. Siihen nähden, että olen ulkoiluttanut tuota omaani jo hetken jos toisenkin, voisi olla tietysti ihan hyvä hoitaa tämä asia pois ennen kun oikeasti on ongelma... Kiitos vinkkailusta, täytyy yrittää silmämääräisesti ropsia sitä lannoitepuolta ja pyrkiä ymmärtämään missä vaiheessa sitä tarvitsee lisää. :)
Sinitarrakikkaa täytyy testailla myös, en nimittäin haluaisi noille aluslautasia kun ovat niin hauskan näköisiä tuollaisenaan. Etenkin kun täytyisi luultavasti kallistua muovisiin versioihin että eivät säry painon takia. Yksi vaihtoehto olisi tietysti yrittää löytää muoviset aluslautaset ja änkeä ne sinne sisäpuolelle mahdollisimman tiiviisti, niin ei haittaa vaikka vettä menisi mullan läpi pohjalle vähän reippaammassakin mittakaavassa.
Haju tai tuoksu on kyllä vahva kukilla,tosin ei joka vuorokauden aikaan,mielestäni illalla voimakkaampi.Sanoisin että se tuoksu on kyllä erikoinen,minä en sitä pahana pidä ja jos joutuisin kuvailemaan sitä niin sanoisin että jokin saippua tulee ekana mieleeni.Minulla jopa syksyllä kun olin tuonut sisälle alkoi yksi pienempi vielä kukkia ja se oli sijoitettu makuuhuoneen nurkkaan,luulin että se on vietävä pois makkarista mutta ei täytynyt.
Olen ehkä maailman surkein brugin kasvattaja..paulastiinalta saamani palikka ei lähtenytkään kasvuun, vaan kuoli pois. Ensin näytti vihreää mutta ei... Häpeillen tunnustan osaamattomuuteni.
Surkeuksien surkeus. Ei taida olla missään pasuunoita myynnissä tähän aikaan, vai onko?
Mulla olisi pieni brugi kasvamassa ruukussa, siis ylimääräinen sellainen... Mutta onkohan vähän pitkä matka hakea..? asun täällä lentokentän kupeessa, siis hki-vantaan.