Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin voisin kaksikin brugia luovuttaa.. nyt siis ovat jotain puoli metrisiä (äkkiä arvioiden...) ja pitäisi siirtää varmasti jo isompaan astiaan kasvamaan. Ajattelin laittaa kaikki 4 kesäksi paahteiselle parvekkeelle, mutta koska osaan arvata tuon veden kantamisen tarpeen... silmän isku niin ehkä kaksikin riittäisi..! Vaikka kasteluvettä virtaakin puron täydeltä, niin nuo ovat aika juoppoja...

Minullakin on vielä kolme juurrutettua kapulaa ruukutettuina pieniin ruukkuihin. Lähettämään niitä ei pysty, mutta nouto käy tai jossain vaiheessa voisi kulkeutua Uudenmaan alueelle, lähinnä Helsingin ympäristöön.

Minullakin on enää vain yksi saatu kapula elossa, vaikka ensin näytti tosi hyvin alkavan kaikki kasvuun. Mutta minkäs teet, kun ei onnistu, niin ei onnistu. Mutta siemenestä on lähtenyt muutama hyvin. Mutta eihän sitä tiedä osaako niitäkään hoitaa.

Onpas tänne tullut uusia kirjoittajia, kun en kuukauteen ole täällä käynyt. Taitaa olla monella noita kasvuunlähtöongelmia. Minulla vanhat pasuunat voivat yhtä lukuun ottamatta hyvin, mutta yhtään palikkaa en tänä vuonna ole saanut lähtemään kasvuun, nyt leikkelin vielä hiukan niitä mutteivat nekään kovin lupaavilta näytä. Minunkin pasuunani ulkoilevat jo, yksi on ollut pari viikkoa pihalla ja loput ovat lasitetulla parvekkeella.

mulla on toinen vuosi pasuunoiden parissa. tänä keväänä kaikki lähti kasvuun, edellisvuotiset paleltuneet kasvit ja niistä leikatut pahastikin paleltuneet kapulat sekä sukulaiselta saadut latvukset jotka kunkin leikkasin kahteen osaan. laitoin niitä paleltuneita vaan kokeeksi ja nyt ne puskee lehteä. luulen kyllä että kasvihuoneella on osuutensa asiassahymy ne latvukset juurtuivat 2 vuorokaudessa!!

Niin mielelläni ottaisin vastaan jonkun pasuunan, mutta en taida päästä hakemaan... Ei se matka, mutta ei ole aikaa kun on tuo pikkupentukin tuossa vielä ja miehellä auto työjuttujen takia ahkerassa käytössä. surullinen
No, yritän myöhemmin löytää jostain. Jos ei muuten niin sitten ensi vuonna...silmän isku

Norma, jos tällainen pieni pasuuna kävisi niin tämän voi vielä postittaa. Postimaksu on varmaan maksikirjeen luokkaa kun kirjeen paksuus menee yli 30mm.

Tuo keltainen on varattu, menee Inariin kun pakkaset sieltä hellittää. (Terveiset Kaisamaarialle ! )

Nämä on ihan kokeiluja puutuneen varrenpätkän juurtumisesta. Kyseessä on siis pikkuiset pätkät.

Kaksi vaaleanpunaista siis vapaana!

Eijanita, suuret kiitokset, mutta raakki erittäin ystävällisesti lupasi tuoda minulle yhden omista pasuunoistaan huomenna. On niin ihanaa kun täällä on niin ihania ihmisiä.

Hieno juttu, Norma. Onnea kasvatukseen !

Unohtuivat sitten illalla ulos, kaikki pasuunani. Takapihan mittari näyttää, että miinuksella on käyty, nyt vaan täytyy toivoa, että etupihalla kuistien välissä seinustalla olisi ollut edes hivenen lämpimämpää...

Mielestäni eivät pikku pakkasesta välitä,on minullakin syksyllä usein jäänyt ulos ja vielä myöhemmällä verannalla kun on jo kovempiakin pakkasia ,mutta tahallaan ei kannata leikitellä niiden kanssa ,varmuuden vuoksi.Joskus on lehdet olleet hieman jäässäkin kun olen koittanut mutta ovat siitä piristyneet,no yksi otti nokkiinsa viime vuonna.

Syksyllä ne kestävätkin paremmin kylmää, mutta keväällä ei...
Mun pasuunat paleltui viikolla kasvihuoneessa. Versovat kyllä juuresta -niin ainakin ennen keväällä palelluttuaan ovat tehneet.

Rehevässä kasvussa on myös pasuunakukka.

Olen lannoitellut brugejani niin että hirvittää, ja silti luulin että ovat aneemisia. Minkä väriset lehdet niillä kuuluu olla? Onko ne vähän vaaleampaa vihreää kun nyt vaikkapa daalioilla ? Omani ovat hyvin tuollaisia kuin Raakin omat, mutta nuppuja en vieläkään näe vaikka joka päivä tsiikaan.

Voi hyvät ihmiset sentään, millaisia pasuunankukkia Raakilla on? Minulla on vain ihan pieniä. Muutama ostokukka ja osa saatu pentttiläisiltä. Laitoin siemenestä kasvamaan, ovat nyt aika mukavan kokoisia. pitääkös niille jotain tehdä? Kukkivatko jo tänä vuonna?

Kiitos vinkistä... nyt tämä tyttö löysi oikean viesti ketjun :) Ensimmäinen kerta on aina hankalaa.

Eli, Pasuunankukan taimea olisin vaille, jos joltain sattuisi löytymään ylimääräinen alku. Ja josta hannoisi luopua :)

Siitä se lähtee, kun vähän totuttelee uutta palstaa. :) Tervetuloa vaan mukaan!

Minullakin on vielä pari noista kapuloista juurrutettua, mutta aika hankalaa niitä on pakata lähettäväksi. Jospa jutitalla olisi pienempi ja helpompi postitettava.

Pitääpä kysellä uudestaan. Milloin leikkaan näitä pieniä kasveja, jotka olen siemenestä kasvattanut? Ovat nyt ehkä noin 15-20 cm pitkiä. Raakki kun tietää niin paljon ja on viisas kaikissa asioissa.

Voi kun minä en tosiaankaan noista pienokaisista mitään osaa sanoa. :(

Olen itse saanut omat pasuunani jo isoina ja leikkelen niitä syksyllä ja silloin lähettelin suurimman osan kapuloista ja loput sitten laitoin itse juurtumaan ja tökkäsin multaan.

En siis itse ole mitään muuta tehyt kun talvisäilöstä ottanut ja istuttanut ne ja lujasti vaan kastellut ja lannoittanut niitä. Minullakaan tuo ei ensimmäisenä kesänä kukkinut, vaan se oli vielä opettelua silloin.

Jospa jutita osaisi neuvoa, kun hän ilmeisesti on harrastanut tuota siemmenestäkin kasvattamista.

Eräästä Brugmansia-kirjasta olen lukenut, että siementainta ei saa latvoa ,vaan pitää odottaa, kunnes se haaraantuu itse. Jos se kasvaa ensimmäisen vuoden aikana pitkäksi ettei tahdo mahtua talvisäilöön, niin kehotettiin säilyttämään makuuasennossa. Itse olen latvonut viime talvena idätetyn pasuunankukan, mutta ei se sitten ole kukkinutkaan vielä. Leikkaaminen hidastaa kuulema kukkimista.