Minulla on pasuunakukka ollut nyt kolme vuotta. Ensimmäinen vuosi meni hyvin ja se kukki komeasti. Viime keväänä se lähti kasvuun hyvin, mutta pian alkoi kellastuttaa ja pudottaa lehtiään, eikä kukkinut. Tänä kevään samoin. Pilkoin nyt kukan ja laitoin uuden taimet. Voisikohan kyseessä olla joku tauti tms.? Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Toivottavasti uudet taimet kasvavat paremmin, eikä tauti periydy, jos kyseessä on tauti.
Hei kaikille pitkästä aikaa.
Ostin elämäni ensimmäistä kertaa pasuunakukan taimen itselleni ja laitoin terassille ruukkuun. Siinä on 4 nuppua ja odotan malttamattomana niiden aukeamista.
Hoidanko sitä ihan samalla lailla, kuin tavallisia kesäkukkia lannottamalla ja kastelemalla. Tän ketjun mukaan kasvi talvehtii, mutta minulla ei ole kellaria missä talvehditutan (kiva sanahirviö) Eli talvehtiiko tämä omassa isossa ruukussaan sisätiloissa, vaikkapa vilpoisessa eteisessä? Tarvitseeko talvehtiessaan valoa ja vettä miten paljon? Ja tosiaanko tätä voi lisätä katkaisemalla oksan ja juurruttamalla? Kasvin mahdolliset tuholaiset?
Kaikki täsmätieto on tervetullutta, kiitos ja tki tämä pitkä ketju jo jonkunverran valaisi
Ottis
Kysynpäs täältä kun olen vähän epävarma asiasta, ELI millainen paikka ulkona on hyvä pasuunalle?
Varjoisa vai aurinkoinen, läkähtyykö paahteisessa seinän vierustassa? Jääkö mahd, kukinta pois varjossa? Kokemuksia?!
Minulla kolmas kesä vasta kun kasvattelen ja ovat itäseinustalla,aurinko paistaa noin klo 15 asti,viime kesä oli ihan hyvä,ensimmäinen kukki jo heinäkuun alussa.Olen kaiken mahdollisen tehnyt mitä olen lukenut monista paikoista.Naapuri hankki samaan aikaan samoja taimia eikä ole paljon lannoitellut saatika multia vaihtanut ja ovat pienissä purkeissa ja on samalla seinustalla mutta enempi varjossa ja kukinta on ollut suunnilleen sama,minulla vähän aikaisemmin.Hyvä kun muistutit pitääkin tehdä kokeilua ja laittaa vähän eri paikkoihin .Nyt on kyllä jokin elukka iskenyt kun lehdet kuolee mutta niin tapahtui toissa kesänäkin ja raidi auttoi mutten nyt ole vielä ehtinyt myrkyttää.Minulla on semmonen tuntemus että kun on päättänyt menestyä niin menestyy missä tahansa.Juoppo kyllä on.
Ehkä se aurinko sitten kuitenkin aikaistaisi sitä kukkimista...hmm
täytyypi miettiä sitä vielä mihin tuuppaan ne. Mulla ne on tavallisissa ämpäreissä, toinen on alkanut kellastaa lehtiään, en tiedä onko liika vai liian vähän kastelu syynä vai joku muu juttu. Täytyis ainakin isompaan pyttyyn saada niin vois asia korjaantua.
No niin,en tiedä siitä purkin koostakaan varmasti.toiset sanoo että iso mutta myös toiset että purkki pitäisi olla täysi juurta että kukkii,hmm.....
Mun pasuunat ovat n. 10 l ruukuissa, ja kaikki pudottivat lehtensä kun vein ne ulos. Oli liian tuulista silloin, mutta nyt ovat uudet lehdet hyvässä kasvussa. Lehtien kellastumiseen ja tippumiseen epäilisin syyksi vihannespunkkia, tai se ainakin meillä on jokavuotinen vaiva.
Meillä pasuunat ovat talon itäpuolella niin että saavat täyttä aurinkoa yli puolen päivän. Kovaa tuulta pitäisin isompana riesana kuin auringon porotusta.
Juu tuulta eivät siedä.Silloin kun kukat voivat hyvin niin karsin kyllä lehtiä pois ihan nesteen kulutuksen vuoksi ja uusia koko ajan tekee,Tuulella lehdet katkeilee mutta mielestäni sekään ei ole ongelma koska uusia tekee ja ne kukathan on pääsia..eka vuosi oli ongelma kun eivät tahtoneet ehtiä kukkiin vaikka koko kesän malttamattomana odotin,mutta toinen kesä palkitsi vanhat odotukset,tänä kesänä en hötkyle niin joka päivä katon joko nuppuja olisiNiin ne nuput kestää vissiin kuukauden valmistua,että silleen.
Tehoaako ne provado puikot niihin vihannespunkkeihin? Tökin niitä kyllä multaan jo ennen ulosvientiä, täytyy laittaa vielä uudet ja vaikka raidiakin sumutella..
Mikähän on kun veripasuunani pudottelee nuppujaan? On jotenkin krantumpi laji, kuin nuo enkelipasuunat, enkä oikein meinaa oppia tavoillensa. Molemmat ovat aurinkoisessa paikassa, mutta vain veripasuuna nikottelee.
Yhden paketin verran minäkin olen kokeillut Provado-puikkoja ja ovat yhtä tyhjän kanssa ainakin meillä. Keltainen kliiviakin on villakilpikirvojensa kanssa kuin lumessa, ellen hammastikun kanssa niitä keräile välillä pois.
Ehkäpä tuholaispaine on meillä liian suuri Provadolle. Onneksi on olemassa Tolu, mäntysuopa, hammastikut ja Raid.
Sitten vaan mäntysuopaa suihkimaan..on se kumma että tuollaiset provadot voi vaikka ite pureskella paremman puutteessa kun ei niistä mitään hyötyä tarkoituksessaankaan ole ja sitten joku mäntysuopa riittää..mikä sen mäntysaippuan taika on?
Heh -tuleekos se lehden pinta niin liukkaaksi, että ötökät liukastuu ja tipahtaa rehusta alas
Heh,tämmöstä tää on,mulla ei auttanut mäntysuopa toissa vuonna,piti raidilla suihkuttaa ja se tehos.Viime kesänä taas ei ollut mitään,laitoin niitä puikkoja kyllä mutten sit tiedä mistä johtu.Nyt tänä vuonna oon laittanut puikkoja ja lehdet ovat syötynä pitäisi kiireesti ottaa Raid pullo.
Ahaa, kiitos opastuksesta, taas viisastuimme vähän
Minulla on provado kyllä tehonnut
. Pari vuotta olen säästynyt suuremmilta kilpikirva hyökkäyksiltä kun
olen laittanut puikot multaan ulosistutuksen yhteydessä ja
lisännyt kesällä ohjeen mukaan. Puikkojen taika on siinä
että multa ei saa päästä kuivamaan. Myrkyn pitää päästä
kasteluveden mukana imeytymään kasvin solukkoon koko ajan. Jos
kasvi kuivahtaa niin saattaapi keretä kirvat kimppuun. Näin on
minulle käynyt.
Mutta nyt viisaanpana pidän mullan aina kosteana ja puikkoja lisään
tarvittaessa eikä ole tarvinnut mäntysuopaakaan suihkutella.
ps, provado ei tehoa jos kirvat on jo iskeneet. Vaikutus alkaa vasta useimpien päivien päästä.
APUA!!
Mun pasuunani ei talvehtinut kunnolla ei mitään merkkiä ollut eikä uusia pistokkaita saanut
Uskokaan vain kyllä harmittaa.. ja uutta en ole löytänyt mistään
Onko teillä siellä Porissa Plantagenin kauppaa? Vantaalla heillä oli myynnissä rungollisia 40-senttisiä enkelinpasuunoita hintaan 9,95!
Jossain aiemmassa keskustelussa varmaan eritellään pasuunankukan, enkelinpasuunan ja brugmansian eroja, mutta mitenköhän se nyt menee, mitkä näistä ovatkaan yksi ja sama kasvi, mitkä jotain muuta?
Viljelykasvien nimistön mukaan Brugmansia on pasuunakukkien tieteellinen nimi.
Enkelinpasuuna on eräs pasuunakukkalajike, tietelliseltä nimeltään: Brugmansia x candida.