Datura on vanha tieteellinen nimi pasuunakukille.
Ei kannattaisi enää sekottaa hulluruoho, Daturaa tänne palstalle, kun ne kerran on erotettu uuden nimistön mukaan selvästi toisistaan.
Juu - nuo kirjathan sälyvät pitkään ja niissä on siksi vanhentunnutta tietoa. Tuolla vanhalla puolellahan nuo menivät jatkuvasti ristiin palstoilla, mutta olisi ehkä hyvä nyt täällä pitää niille omat palstat ja opetella käyttämään uusia nimiä - eiköhän taimistotkin pikku hiljaa niitä ota käyttöön. :)
Kertokaahan tietäväiset niin että tavan tallikkakin ymmärtää, että mikä ero Daturalla ja Brugmansialla oikein on? Minä en ole sitä koskaan ymmärtänyt, enkä vieläkään tiedä, kumpia minulla ruukuissa kasvaa... Olisi ihan mukavaa varmasti tietää. Luulisin niiden olevan brugeja.
Poppius, ensimmäinen konkreettinen ero, mistä on helppo tunnistaa, on sitten kun kasvisi tekee kukkia. Brugmansian kukat roikkuvat alaspäin, ja Daturalla ne sojottavat ylöspäin pystyssä.
Myös käytössä on eroa, eli Datura on useimmiten yksivuotinen kesäkukka, ja Brugin voi saada talvehtimaan huoneenlämmössäkin talven yli, ja näin pitää juurakkoa monivuotisena ilona.
Daturoista tulee alle metrin korkeita (ehkä 50cm) ja brugit voivat venyä pituutta hyvässä kasvupaikassa parimetrisiksi jo suomen oloissakin. Jenkeissä ja muualla lämpimämmissä maissa brugit kasvavat puina.
Kun mietin mistä kukkimattoman brugmansian voisi erottaa daturasta, tulee mieleen kasvin varsi. Brugmansialla se vanhemmiten puutuu vähän pajun runkoa muistuttavaksi eli on lopulta ihan kovaa puuta. Datura (tai ainakin ne mitä olen nähnyt) on ruohovartinen.
Kuva viimekesäisestä daturasta. Tänä vuonna en onnistunut siementen idätyksessä.
Nämäkin myytiin molemmat brugmansia nimellä. Hokasin kyllä oitis että toinen on datura mutta tarkoituksella ostin molemmat. Niin huima hinta kuin 1€ / kpl. Poistoja. Hyvin kasvavat kuitenkin.
vasemmalla brugmansia. oikealla datura, lehdet pehmeämmät, ikäänkuin nukkaiset.
Nyt tarviin neuvoja teiltä viisaammilta. Ovatko nämä brugit liian pienissä ruukuissa?
Minun mielestä ovat
Niin minustakin. Viime kesänä hankkimani taimet olivat tuota kokoa . Laitoin ne suosiolla sellaiseen halkaisijaltaan 50cm:seen ruukkuun. Oli tietysti aluksi hieman koomisen näköinen, mutta paljon lannoitetta, vettä ja valoa saivat aikaan sen, että loppukesästä kasvit olivat parimetrisiä ja rungot ranteen paksuisia. Silloin eivät enää olleet orvon näköisiä purkeissaan. Joten voithan isontaa noita purkkeja vaikkapa hiljalleen, jos et heti ilkeä. Oikein terhakkaan näköisiä taimia!
Oliskos ämpärin kokoinen sopiva? Vai mikähän on koko?
Eikös veripasuunallakin ole tuollaiset vähän karvaiset lehdet? Eli tuo kuvan toinen voisi kuitenkin mahdollisesti olla pasuuna, mutta veripasuuna.
Suavolens vai mitenkä se kirjoitetaankaan suvulla on tuollaiset sileät lehdet kuin suuremmalla tuosta kuvan kahdesta taimesta.
Katos vaan hoyabella samaa pohdiskeli kuin minäkin. Mutta ne isomman taimen kukat voi olla mitä vain eli valkoista, vaaleanpunaista tai vaaleankeltaista. Epäilen että tuo sahalaitaisilla lehdillä varustettu on Brugmansia sanguinea.
Vielä kysyn törnrosa, tai joku muukin, kuka kerkiää vastata. Aloittelija kun olen, kukkivatkos jo tänä kesänä? Malttamaton kun olen. Entäs jos pidän pitkään kasvihuoneessa, auttaiskos asiaa yhtään?
Eihän minulla ole edes kokemusta sen kummemmin daturasta kuin veripasuunasta, ihan vaan ensimmäinen ajatus oli että on datura . Uskon kyllä viisaampia.
Se ensimmäinen edellisen sivun kuvassani on kyllä varmaan brugmansia, siinä oli tämmöinen lappu
Toinen on kyllä niin erilainen mutta en enää uskalla itse arvailla
siinä on tämä lappu
Ahaa, tuota en tiennytkään noista kukkien suunnasta. Siis minulla todellakin on brugmansioita, koska niiden kukat roikkuu. Olen jo useamman vuoden niitä talvetellut kuistilla. Tänä kesänä eivät ole niin hyvännäköisiä kuin yleensä, en ole vaihtanut multia... kun ei ole isompia ruukkuja. Nyt ovat sellaisissa noin 30-35 cm leveissä... Pitäisiköhän ne vaihtaa suurempiin? Minkä kokoinen ruukku brugilla pitäisi vanhemmiten olla, että viihtyisi oikein hyvin? Kaiken lisäksi olivat varmaan vähän liian vähässä valossa pitkään, enkä jaksanut niitä raahailla sisään ja ulos, joten siirsin ne ulkokasvatukseen vasta pari viikkoa sitten.
Valitettavasti pitää sanoa, että se millainen lappu kasvissa on mukana/mitä myyjä siitä sanoo ei kyllä takaa yhtään sitä mitä purkissa on. Minulla on itselläni veripasuuna joka on tänä keväänä ostettu "Daturana". Kasvissa on jopa hieno kuvallinen lappu, jossa on selkeästi brugmansian kuva, ja teksti DATURA. Meinasin sen säästää ruukussa koska minusta se on hauska.
Brugmansia kannattaa laittaa niin suureen ruukkuun, kun mitä vaan jaksaa liikutella. Mitä isompi sitä parempi. Ja tosi paljon lannoitusta! Veripasuunaani ihmettelen kuitenkin suuresti, sillä sen kanssa eivät tunnu samat konstit toimivan kuin näiden muiden brugien kanssa. Veripasuuna pudottelee jatkuvasti kukkanuppujaan :(
Ruotsissa eräässä puutarhamyymälässä näin upean, sinikukkaisen, rehevän pasuunan (?) , mutta lapussa luki Datura. Nyt harmittaa, kun en ostanut, koska hintakaan ei ollut paha enkä ole koskaan nähnyt niin kaunista kasvia. Kumpikohan se mahtoi olla, Datura vai Brugmansia?
Olisipa hauska löytää jostain kuva sellaisesta valtavasta amerikkalaisesta brugmansia-puusta!