Laitappa Googlen kuvahakuun tuo Brugmansia, niin löytyy yli 10 tuhatta kuvaa. :) Suurin osa tietysti on lähikuvia, mutta on siellä aika isojakin puita.
Kotioloissa nuo Pasuunakukat eivät tahdo täällä pohjolassa ehtiä kasvamaan paria - kolmea metriä isommiksi ja sitten aina talveksi niitä on pakko säilytyksen vuoksi silputa pienemmiksi.
Nyt tulee vähän toistoa, mutten jaksa lukea kaikkea uusiksi kun on niiiin paljon tietoa brugeista(sorry).
Sain brugin katkaistun latvan ja laitoin vesilasiin juurtumaan. Oikein? Vai suoraan multaan? Käykö sitten ihan tavallinen kukkamulta? Sen jo tiedän että iso ruukku, tarvitsee paljon vettä ja paljon(?) lannoitusta.
Kiitos
Vai että niin suuri kuin jaksaa liikutella Löytyisiköhän mistään enää noita suuria saviruukun näköisiä muoviruukkuja joita mulla on ruusuilla... Ne oli työn ja tuskan takana saada ostetuksi, kun eivät ole oikeasti kukkaruukkumyynnissä, vaan lasten puutarhakalujen myyntitelineitä... piti maanitella myymään hehheh. Eikä joka liikkeessä joissa noita näin, edes suostuneet niitä myymään. Ne on TOSI suuria mutta kokoonsa nähden keveitä kun ovat muovia. Mutta pitääpä nyt sitten alkaa etsiskellä brugeille suurempia ruukkuja, kai ne voi vielä ruukuttaa, kun ei ole nupuista tietoakaan.
Onko muuten jotain erityista multavaatimusta? Tai happamuussuositusta? Kalkkia vai ei?
Katos, se oon taas minä kun vastailen. Latvat olen tökänny suoraan kukka-tms.multaan ja muovipussi päälle. kasvihuoneessa varsinkin juurtuvat noin tosi nopeasti. Ja sitten jos siinä latvassa on paljon lehtiä niin niitä kannattaa karsia.
Hehhehee, täytyy varmaan jo kohta laittaa mun kaikki kyssärit tötterölle hölöllä kun tässä kilpaa kysellään ja vastaillaan
Nyt on ostettu isommat ruukut, huomenna istutan ja laitan kuvan. Katsotaan mitä sitten sanotte ruukun koosta, onko sopiva?
Brugini on suorastaan puhjennut kukkaan kun on viettänyt muutaman viikon ulkosalla. Nuppuja ei näy, mutta uutta lehteä on tehnyt hurjasti ja näyttää kaikin puolin paljon parempikuntoiselta kuin vielä kuukausi sitten. Vaihdoin sille mullat parisen viikkoa sitten ja laitoin mullan joukkoon kanankakkaa. Taitaa tykätä siitä. Tuleekohan lantaa liikaa jos annan vielä lisäksi kastelulannoitetta kerran viikossa?
Mitähän brugi mahtaisi tykätä hevonpeestä? Turvekuivikkeellisesta ja kompostoidusta (ts. ylivuotisesta ulkona läjässä olleesta), johon lisäisi vähän kalkkia?
Chardonnay, oliko se tämmönen
http://home-and-garden.webshots.com/photo/1044936324034360974qpruiD
Chardonnay, tuo näkemäsi sinikukkainen kasvi on ollut Datura, sillä Brugmansiasta ei ole sinistä muunnosta. Aina sillon tällöin jenkkifoorumilla jota seuraan, ilmestyy joku joka väittää omistavansa sinisen brugmansian, mutta aina ne ovat osoittautuneet daturoiksi.
Sininen väri on kai aika mahdoton saada jalostettua. Hyvin monen värisiä brugmansioita kuitenkin muuten on, kerrottuja, kirjavalehtisiä (esim Peaches & Cream) jne. Harmi vain että niitä ei voi tilata USA:n harrastajilta edes vaihtoon, kun tuontisäännöt kieltävät sieltä tuomisen.
Keskieuroopan foorumeilla olen myös nähnyt kerrottuja versioita ja sellaista himoitsen yli kaiken...
Minusta brugi ei ole mullan suhteen kamalan tarkka, mutta lannoittaa pitää ja paljon. Hevonpee varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin joku muukin. Vaaleanpunainen kesäkukkalannoite on se mitä itse käytän mutta en usko että sillä on niin kamalasti väliä.
Sanoin tuosta ruukkujen liikuteltavuudesta siksi, että monta kertaa ensimmäistä vuotta brugia kasvattava törmää tilanteeseen, että nuput tulevat kukkaan vasta hyvin loppukesästä. Sitten on jo riski yöpakkasille, ja pasuuna kun on kovin herkkä paleltumaan, joutuu kasvia sitten mahdollisesti kuskailemaan yöksi sisään tai "hunnuttamaan" harsolla jos haluaa kukkien avautuvan. Minä en ainakaan malta antaa kasvin paleltua ennekuin olen nähnyt edes vähän kukkiakin.
Kiitos wera! Siis isoon+kevyeen ruukkuun, vaikka suoraan pätkä brugin varresta, päälle muovihuppu. Paljon vettä sekä lannoitteita pitkin kesää.
Sysksyllä leikataan 1/3 pois ja laitetaan talvehtimaan, sitten keväällä leikataan vielä toinen kolmannes pois ja otetaan heräilemään.
About näinkö?
Joopa joo-kunhan kaikkea on paljon ja isosti, niin pärjäävät hyvin. Laitan kuvan omistani nyt kun ovat olleet ulkona jo tovin ja ne ovat saaneet jo lisää lehtiäkin. Näiden pitäisi olla kerrottu-kukkaisia: valkoinen ja pinkki. Eivät ehtineet kokonaan kukkaan viime kesänä, joten en ehtinyt tarkistamaan. Keskittyivät ennemminkin kasvattamaan komean varren. Ovat monihaaraisia ja jouduin leikkaamaan ne metrisiksi. Mittakaavana on 50-litran saavi ja pikakompostori taustalla. Siirrän ne pois tuoata paikasta, jahka mieheni ehtii. Täytyy liikutella nokkakärryillä ja kaksistaan sittenkin.
Minä olen juurruttanut brugin pistokkaat vesilasissa, koska koen että saan sillä tavalla paremmin pistokkaisin juuret. Varmaan ihan makuasioita miten haluaa juurruttaa.
Jopa talven yli olen säilyttänyt jotain pistokkaita vesilasissa/maljakossa niin että välillä vain vaihdan veden. Pistokas ei tietenkään sillä konstilla talvella kasva, mutta pysyy jotenkin hengissä.
Törnrosa, voisitko harkita jos syksyllä leikkaat noita kerrottuja kaunottariasi, että sieltä liikenisi pistokas?
Voi että , on tosi tuuheita ja isoja! Ja ihanat ruukut .
Tällaisella tuulella pasuuna-parat kyllä kärsii
. Tuulen takia kannattaa ruukku olla painava että pysyy pystyssä.
Isolehtinen kasvi kaataa kevyen ruukun. Tai sitten olisi hyvä
ankkuroida ruukku jotenkin maahan.
Minulla parvekkeella on isoimmat pasuunat isoissa laatikoissa. Kanankakkarakeita pohjalla ja kastelen joka kerta lannoitevedellä. Tuuli riepottelee niitä nyt niin että mietin etsiäkkö niille tukikepit?
Tottahan toki noita riittää sitten syksymmällä! Oikein harmittaa, kun en viime syksynä tiennyt tämän palstan olemassaolosta ja siitä, että Brugmansia juurtuu noista varren paloista niin helposti. Joutuivat tuolloin silppuriin...(hävettää...). Laitan sitten kuvia kukista, kun niitä ilmenee.
Tuo tuuli on tosiaan huomattava riesa noille suurille kasveille. Kiinari on lennellyt nurin viime kesänä muutaman kerran, kun siinä on pienempi purkki. Nuo ovat vielä suojaisalla paikalla ja vasta myöhemmin siirrän ne oikealle paikalleen.
Tälläisissa ruukuissa ne nyt ovat. Laitanko räystäiden alle vai jonnekkin muualle. Räystäiden alla olis kyllä vähän turvallisempaakin, eikä vesisadekkaan niin haittaisi. Mutta onkos muilla vesisateelta suojassa? Vai mitenkäs nyt tässä menetellään? Minulla on tosi aurinkoinen etupiha, takapihalle ja muille reunustoille ei voi oikein laittaa mitään, tää talo on niin hullusti rakennettu.
Oikein komeita on Pirkko-Martta ruukkusi! Minulla on kyllä pasuunat ihan sateen armoilla, kastelenkin sitä joskus sateesta huolimatta kun suurikokoinen ja lehtinen kasvi tarvitsee vettäkin aika urakalla. Tuulensuoja olisi kaikkein paras, kun ne tosiaan kupsahtelee helposti nurin tuulessa.
Viime vuonna kävi suurimman pasuunan kanssa niin, että lastasin ruukun pohjalle isoja kiviä. Ruukku pysyi kyllä paikallaan, mutta pasuunasta napsahti runko latvuksen alapuolelta poikki, ja latva oli mennyt tuulen mukana menojaan. Teki se sitten uudet lehdet sinne yläosaan, mutta menetin pitkän pätkän kukintaa tuon tapaturman vuoksi.
Ne on "vaan Lidlin" muoviruukkuja. Pitääpä tosiaan harkita sitä räystään alle viemistä, jos ovat niin arkoja tuulelle ja kaatumisille.