Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Minä yritin tänään etsiä isoja ruukkuja brugeille, mutta enpähän löytänyt. Valkoisia muovisia olisi ollut, mutten valkeaa huoli, ja sitten sellaisia valtavan paksuja ja älyttömän painavia saviruukkuja... no en kyllä niitäkään ottanut, kun eihän niitä jaksa heivata sisään ja ulos millään. Rapsuttelin sitten viisisenttisen multaa pois ruukkujen pintamultaa, ja laitoin tilalle kalkittua hevonpeetä, jospa siitä olisi ensiavuksi... Ehkä ne isot ruukut kävelee jossain vaiheessa vastaan!

On se kyllä kumma, ettei edes alan ihmiset noita erota toisistaan. Minusta selvä tuntomerkki on kukkien suunta: Daturan, eli hulluruohon kukat ovat ylöspäin ja Brugmansian, eli pasuunakukan kukat roikkuvat alaspäin.

Tuo tarleenan kukka ei siis voi olla enkelipasuuna, vaan se on hulluruoho.

Tarleenalla taitaa olla Datura metel var fastuosa, samanlainen mulla kukoisti viime kesänä. Erikoinen ja viehättävä.

Tämmöinenkin , vissiin myyvämpi nimi löytyi sille: Datura metel ''Ballerina Purple''

Yksi Brugeistani käyttäytyy humoristisesti tänä kesänä. Silmänkorkeudella , paljaan varren päässä

huojuu laiha y-haara täynnä nuppuja. Sillä on niin kiire valmistaa kukkia, että se ei kerkiä tehdä kunnon lehtiä saati kasvattaa sivuoksia.

Yksi huono puoli tuolla Daturalla on myöskin se, että se on lyhytikäinen. Minulta kuoli juuri tuollainen upeasti tuoksuva ja kaunis Datura viime syksynä "vanhuuteen". Kannattaa koettaa ottaa siemeniä talteen. Ne kaksi oikeaa Grugia elää ja voi hyvin edelleen...

törnrosa, kuinka vanha se oli kuollessaan? Minulla sellainen nyt viettää toista kesäänsä.

Poistin daturakuvan ja keskustelun omalta osaltani nyt tästä ketjusta, ja Raakin toiveiden mukaisesti keskustellaan daturajuttuja lisää daturaosastolla! Kiitos Raakki, oikeassa olit, en vain tiennyt ensin että kyse oli daturasta ja juttu pulppusi minulle ominaiseen tyyliin.

Sorry, kun oli lipsahtanut väärä kirjain edelliseen juttuuni piti olla Brugi(ei Grugi). Olin hankkivani viime kesänä kolme brugmansiaa jostakin Viherpeukaloiden tilauksesta. Se yksi osoittautui Daturaksi, joka kuoli syksyllä. Eli se oli minulla vain sen yhden kesän. Kasvi kasvoi komeaksi n.1,8 senttiseksi ja kukki komeasti.Loppu kesällä se alkoi roikuttamaan lehtiään ja näivettymään, vaikka oli kosteutta ja kaikki muutenkin hyvin. Tein vaikka mitkä temput, mutta en saanut pelastettua kasviani. Vasta sitten talvella sain Exotic Gardenin siemenliettelon, josta paljastui, että Datura olisi kaksivuotinen kasvi.

Vanhalla puolella nuo menivät niin pahasti sekaisin, että tuntuu loogiselta yrittää opetella uuden VKN-kirjan mukainen jako ja palstojen pitäminen kummallekin erikseen.

Kukkia ei vielä hetkeen pasuunakukkaan ole odotettavissa, mutta hyvässä kasvussa tuo on. :)

Minulla tuo toinen virittelee jo nuppuja-mielenkiintoista nähdä minkä väriset tulevat .

Vaikka onkin vielä kovasti pieni, niin Bergkonigin pukkaa kukkaa

Tässä on sitten ensimmäinen onnistunut Pasuunan kukkani. Muutama nuppu oli tippunut maahan ennen tätä. Jännitin koko eilisen päivän, tuleeko kukasta keltainen tai valkoinen. Olin ostavinani kyllä valkoisen. Sitten aamulla huomasin värin muuttuneen oikeaksi. Tuoksu on kerrassaan hurmaava. Muistuttaa valkoisen vanhanpojan tuoksua-nuuhsydän.

Voisiko joku kertoa, mikä on se taika jolla pasuunat saa kukkaan, mulla ne lykkäävät kyllä lujasti vihreää, mutta ei tietoakaan kukista. Olen lannoittanut kastelulannoksella melkein joka kastelukerta ja nyt ne ovat aamupäiväauringon puolella.

Kokeilepa tämän kesän jälkeen niin, että leikkaa runko poikki suht. alhaalta. Ensi kesänä on siis haaroja, jotka ovat syntyneet yhden haaronnan jälkeen. Ensi kesän jälkeen katkaise nämä haarat ja saat seuraavaksi kesäksi versoja, jotka ovat syntyneet toisen haarautumisen jälkeen. Nämä haarat luultavasti kukkivat jo aika hyvin.
Kesällä Brugmansiaa ei pidä leikata, vain keväällä ennen kasvun alkua.

Minä leikkasin sitä ensin syksyllä varovaisemmin ja nyt keväällä ronskimmin eli sain paljon uusia alkuja jaettavaksi asti. Kaikki ovat kasvaneet hienosti, ole epävarma tuosta lannoituksesta ja sopivasta sijoituspaikasta. Kiitos Anttipa, yritän noudattaa neuvoasi leikkaamisessa !

Minä ripottelin mullan pinnalle kerroksen maatunutta hevosen lantaa heti keväällä, kun olin ottanut kasvit pihalle ja huomannut niissä uutta kasvua. Melko pian siitä huomasin nupun aiheita. Nuo omani ovat vasta toista kesää minulla. Viime kesänä, kun ostin taimet ne olivat sellaisia pieniä n.30senttisiä. Eivätkä ehtineet kukkimaan ennen syksyä, vaikka oli tehnyt nuput. Oli sääli pistää latvat poikki, kun olivat niin komeiksi kasvaneet.

Tänään vasta huomasin että pasuunassa riippuu nuppuja ..jihuu !

Tuosta se alkaa....

Joko kaikilla muilla on nuppuja?  Minulla ei vielä ole minkäänlaista kukan alkua. Talven sisätiloissa säilötty pudotti lehdet auringossa ja on vasta kasvattanut uudet.