Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Ei ole nuppuja meilläkään vaikka muuten kasvaa kovasti kun saa vihdoin riittävästi lantaa. Kolmas kesä jo menossa eikä kertaakaan ole kukkinut.

Eipä ole nuppuja täälläkään. Molemmat, valkoinen tavallinen ja veripasuuna, kyllä kasvavat ihan normaalisti, mutta ilmeisesti aikovat kukat tehdä taas vasta lokakuussa. ärtynyt Ellei ihmeitä tapahdu, saavat tehdä syksyllä kompostin kanssa lähempää tuttavuutta. Rasittavia rontteja. Äyh!

Eipä näy mullakaan nuppuja mutta ei ole niitä y-haarojakaan,viime vuonna kukki tähän aikaan jo yksi,nyt niitä taita olla jo seitsemän hyvän kokoista ,eikä mitään näy.Satues,tuun hakeen kukkani sulta poissilmän isku

Ei tietoakaan haaroittumisesta tai kukista, muuten komea kyllä.

Pikkuruusu, hihi, ei onnistu , mitäs annoit   , saat kyllä pätkän vartta  naurua

Minä latvoin omani eka kesänä joskus kesäkuulla eikä kukkinut. Joku väitti silloin täällä, ettei pitäis latvoa toukokuun jälkeen tai voi mennä kukinta. Mulla on latvassa y-haara ja runkoon kasvaneista lehdistäkin näkyy muutama alkavan oksiintua. Mene ja tiedä näitten kanssa sitten. Pääasia et sais tuon nyt joskuskaan kukkimaan.

Hoyabella, kissat latvoivat sen jo huhtikuussa, tönäsivät hyvän kasvun poikki leikkiessään. Silloin kasvoikin sitten kaksi oksaa yhden sijaan, joista toinen otti latvan viran ja kasvaa toista vahvempana. Kaverini pasuuna, josta tuon rungon pätkän toissasyksynä sain, kasvoi varmaan kolmimetriseksi, enkä tiedä ehtikö silloinkaan vielä kukkia. Noh, ootellaan...taidan lisätä edelleenkin lannoitusta, vaikka se saa jo järkyttävät määrät.

Platon on menetellyt väärin, jos on latvonut kesäkuussa. Minusta on itsestään selvää, ettei kasvia saa mennä katkomaan kesällä. Se aiheuttaa vain uusien nopeiden versojen kasvun kiihtymistä. Tästä esimerkkinä vaikkapa ihmeköynnös. Leikkaaminen tehdään aina keväällä kasvun alkaessa. Silloin uudet versot ehtivät kukkimisvaiheeseen kesän aikana. Tässä vaiheessa pitää vain toivoa, että kasvi kukkii nykyisiin versoihinsa.

Mulla on kaksi viime syksynä Torvikukalta saatua pasunaa. Ovat ihan tavallisissa vesiämpäreissä kasvamassa molemmat. Toiseen niistä iski keväällä joku ötökkäinvaasiokin ja taitaa niitä siinä vieläkin olla kun lehdet pysyy vaan vaalean keltaisena. Pituutta näillä on sellainen ehkä korkeintaan metri eikä yhtäkään haaraa kummassakaan. Selälleni meinasin eilen lentää kun toisessa niistä huomasin ensimmäisen NUPUN. Tuli kiire laittaa hevonpeetä juurelle, ovat olleet vähän sellaisella hälläväli meiningillä kun olin varma etten niistä saa mitään tulemaan. Kannatti kiduttaa..

Vaaleanpunaisen nupppuja

.

Ja keltaisen nuppuja.

Tässä esimerkkitapaus siitä, että Brugmansia kukkii paremmin haarautumisen jälkeen syntyneisiin versoihin.Oikeanpuoleinen on katkaistu juurrutettu

haara ja kaksi vasemmanpuoleista katkaisun jälkeen syntyneitä haaroja.

Juupa juu mutten oo vielä keksinyt millä ne haarat saa jos ite ei päätä niitä tehdä ja tänä kesänä omani ei oo päättänyt,surullinen

Periaatteessa voisit ensi kesän kukintaa nopeuttaa latvomalla tämän nykyisen, jolloin se haarautuu. Todennäköistä on, ettei se ehdi sitten kukkia tänä kesänä, mutta ensi kesän kukinta palkitsisi sinut monin verroin. Kun tänä vuonna syntyneet haarat sitten talvilevon jälkeen katkaisisi, alkaisi kasvaa versoja, jotka ovat syntyneet kahden haarautumisen jälkeen. Melkein varma olen, että ne kukkisivat melko pian kasvettuaan jonkin aikaa.

Kaunis taimi, mutta janoinen

Mä kasvatan vain Daturoita eli tuoksuhulluruohoja, sillä ne kukkivat aikaisemmin kuin Brugmansiat. Tämä Datura meteloides ''Evening Fragrance'' on kylvetty maaliskuun alussa ja on kukkinut jo kohta kuukauden ajan tosin kasvihuoneessa kun kesä on ollut hieman vaihteleva.

Talon seinustalla ovat nämä 5 brugmansiaa kasvaneet kiitettävästi. Kuinka usein pitää lannoittaa? Joka kastelukerta, vai kerran viikossa. Entäs jos sekoittaa kanankakkarakeita multaan? Nuppuja ei näy minullakaan surullinen.

Noissa Pirkko-Martan brugejen lehdissä on kyllä upea tumma väritys. Näyttävät viihtyvän hoidossasi hyvin. Voithan kokeilla laittaa niitä kanan kikkara-rakeita suoraan multaan, jos ei "tuoksu" häiritse. Kyllä brugit ovat sen verran syöppöjä ja juoppoja, että kaikki menee (eikä piisaakaan). Voihan olla, että kukinta ajoittuu vasta myöhään syksyyn tai seuraavalle kesälle. Nuo alut vaan ovat sen verran hyvän näköisiä, että pakkohan sen on jossain vaiheessa alkaa pukata kukkaa.

Meenkin heti laittamaan sinne multaan sitä kanankakkaa. Ja vettä päälle tietenkin. Ei se haise, kun tietää et joskus on ihania kukkia tiedossa.

Jokohan huomenna?