Peikonkakkara, Mauranthemum paludosum

(Kesäkukat)

En löytänyt tälle osoitetta.

Peikonkakkara on niitä harvoja esikasvatettavia valkoisia kesäkukkia jos tosiaan haluaa valkoista eikä skoituksia. Tykkään valkoisesta muiden joukossa. Kylvin vanhoista siemenistä ja itivän tämän verran.

Minäkin kuulun peikonkakkara faneihin,kylvin tänäkin vuonna ja pidän sen kasvutavasta ja kukinnasta,ehkäpä kiitollisempi kuin marketta?

Tästä tuli mun uusi kesäkukkalemppari (sinisievikin ja kellohunajakukan ohella). Ehtii suorakylvönä ainakin täälläpäin, kylvetty 14.5.

kuva

Mä ostin taimet keväällä, kun halvalla sain, pistin ne yhteen valtavaan ruukkuun salvioitten kanssa ja sen helpompaa istutusta mulla ei ole kylllä ollut ikinä. Ruukku on niin suuri, ettei sitä ole tarvinnut kastella koko kesänä, eikä kukat ole ollenkaan kärsineet mistään sateista ja tuulista, kuten muut mun kesäkukat. Ehdottomasti näitä tulee jatkossakin, vaikka keväällä ajattelin, että mitäs noin vaatimattomia menin ottamaan. 

Työpaikalleni tuli muinoin myyntiin sellaisia peikonkakkaroita, joissa ei ollut kuin yksi varsi per purkki. Näyttivät niin koomisilta, että ostin pari. Voi herramunjee… kyllä kesemmällä kehkeytyi melkoiset puskat niistä surkeista rimpoista. Enkä mitään muuta tehnyt, kuin kastelin harvakseltaan.

Tämä se vaan jaksaa kukkia :)

kuva

Peikonkakkaraa on jälleen kylvötaimina reippaat määrät. Ihana, lähes huoltovapaa, rehevä. Helppo.

Tämän kesän kakkarat. Tämä on paljon nopeampi kuin reunuspäivänkakkara, jonka itsestäänkylväytyneet taimet eivät vieläkään kuki, ja pysyy myös matalampana. Kehäkukkia en tänä vuonna kylvänyt ollenkaan, mutta hyvän paikan he ovat valinneet ihan itse. Oikeassa reunassa joku auringonkukkakin päättänyt tuossa kasvaa.

Peikonkakkara (Kääpiömarketta), Mauranthemum paludosum

Keltakeskustaiset kukat, valkoiset, koristeelliset. Runsas ja pitkäaikainen kukinta. Kasvaa joskus yhtä leveäksi kuin korkeaksikin. Kukkii hallan tuloon asti.Kutsutaan myös kääpiömarketaksi. Reunakasvina erinomainen ja kivikossa hyvä muita kasveja täydentämässä. Korkeus 20-25 cm,