Peikonkello, Codonopsis

(Perennat)

Tästä vanhan pentin keskusteluun aiheesta, peikonkelloista yleisesti.
Viime kesänä saamistani siementaimista ei näy merkkiäkään (ei kai kuulukaan näkyä mitään vielä?) ja ajattelin tehdä kokeen siemenillä: puolet kylvin ulos purkkiin 25.3 ja puolet sisälle huoneenlämpöön.

Tänään riemu oli rajaton, kun sisällä pidetystä purkistä näkyi tällaista:

Pitäisiköhän minunkin siirtää nuo lamopeikot sisään itämään? Vai olla nyt vain kärsivällinen ja toivoa, että kyllä ne sieltä vielä...

minä olen kahtena eri talvena laittanut kylmäkäsittelyyn lumihankeen erinlaisia peikonkelloja ja hyvin ne keväällä nousevat sieltä, että ei ole pahitteksi vaikka kylmäkäsitteleekin siemenensilmän isku.

Eli annan sitten olla ulkona, ja odottelen itämistä.

Löytyisikö keneltäkään kuvaa tästä omasta puutarhasta?

Olisiko tämä? En mene varmaksi vannomaan onko juuri lamopeikonkello...Viisaammat tunnistakoot jos meni pieleensilmän isku

Kyllä tuo kukka on selvästi lamopeikonkellon.

Löytyisikö kuvaa, jossa näkyisi koko "pöheikkö"naurua? Olisi hauska nähdä, minkälainen siitä kasvaessaan tulee..

No eipä simpura vie löytynyt kuin tuosurullinen Vaan jos en ihan väärin muista niin ei se mikään ihan hulvaton pusikko ole..silmän isku

Tuolla alussa on Liisukka tehnyt linkin vanhalle pn-puolelle,sieltä näkyy koko kasvi.

Ok, kiitos vinkistä. Pitää käydä siellä katsastamassa.

Vieläkö joku osaisi neuvoa, että minkälaisessa paikassa tämä viihtyy? Ja onko jotain vaatimuksia maan suhteen?

Tässä olen aika optimistisella tuulella, ottaen huomioon etteivät siemenet ole vielä edes itäneet

siemenet itävät kyllä aika helpostisilmän isku, mulla oli yksi talvi kylmäkäsittelyssä ulkona hangen alla , mutta olen jostain kuullut ettei välttämättä tarvitsisi kylmäkäsittelyä , mutta eihän tuo pahitteeksikaan ainakaan olluthymy.

Minulla itivät siemenkirjeestä otetut lamopeikonkellot viikossa sisällä lämpimässä, joten ainakin tuoreista siemenistä onnistuu idätys näemmä ilman kylmäkäsittelyäkin.

Kertokaapa vähän minkä seuralaisina tämä teillä kasvaa? Ja tosiaan olisi kiva kuulla, minkälaisissa paikoissa!

Laitoin nyt nuo siemenet verannalle ruukuihin, päivällä siinä on valoisaa ja lämmintä, mutta yöllä tietysti kylmä. Nyt toivotaan parasta...

Peikot ovat itäneet viimeinkin

Lamopeikonkello tuntuu helposti kiipeävän lähellä olevia kasveja pitkin. Tässä on kiivetty täpläkeltanon kukkavartta pitkin ja saatu seuraksi munkkineilikka.

Lamopeikonkello on viheliäisempiä kuvattavia! Kuinka monet kerrat olen selälläni maannut ja kamera kanssa selälläni temppuillut, kuvan nappaaminen altapäin ei onnistu. - eli miten istutan lamopeikonkellon, jotta päsisin sen sisään kurkistamaan??? EI, en halua taittaa kukintoa enkä taivutella, jokin koroke/muuri pitäisi olla vai katsojale kuoppa????

Millainen kasvatettava tämä lamopeikonkello on?Tarvitseeko talvisuojauksen vai onko kestävä?Leviääkö isolle alalle siemenistä?Kertokaahan joku jolla tätä ihanuutta kasvaa, olisin innokas kokeilemaan, jos vain V-vyöhykkeellä menestyy.hymy

Minulla on menestynyt ihan “unohdettuna” rinnepenkissä savensekaisessa maassa kahden talven yli.

Olipa hieno kasvi, täysin uusi tuttavuus:)

Olisko kellään tästä tarjolla siemeniä?

Tämän kevään pikkuisia kylvötaimia pitäs ulkona olla…

Tässä tämän kesän uutuuteni, Codonopsis grey-wilsonii. Joku peikonkello, todella vaikea kuvattava.