Peikonlehti, Monstera

Kokeilin muuten joku vuosi sitten peikonlehteä pihalle, joskus kesäkuussa istutin hyvillä juurilla olevan yksilön, ei menetynyt edes kesää loppuun.

Viimein on löytynyt minun Peikonlehdelle paikka, jossa viihtyy enemmän kuin hyvin, kasvanut kevään edetessä ihan hirmuisesti
Paikkana on meidän makuuhuone, jonne paistaa vain tunnin ilta-aurinko suoraan.

Meidän peikonlehti on sellaisessa kohdassa, johon tulee kahdesta isosta ikkunasta hajavalo, suoraa valoa vain aikaisin aamulla ja on pärjännyt aivan loistavasti. Vuodessa on reilusti tuplannut kokonsa ja jatkuvasti tekee lisää uusia isoja lehtiä. Pitkään pelkäsin hankkia peikonlehden suuren kokonsa vuoksi, mutta tuon kasvua katsoessa ei jaksa murehtia kokoa.

Minä taasen himoan suuria kasveja 

Tuo omani on nyt pari vuotias ja ekan vuoden kituutti olohuoneessa kasvamatta nimeksikään ja samalla silloin tällöin poika kävi sitä riipimässä. 
Nyt kun on viime syksystä kasvanut RAUHASSA meidän makuuhuoneessa, on innostunut kovasti ja tuplannut tuokin kokonsa, vähintäänkin

Josko sitä laittaisi kuvaa tuosta omasta.
Ensimmäinen kuva on otettu viime heinäkuussa ja toinen tänään, näkee miten on kasvanut ja vaikka joulun aikaan jouduinkin karsimaan huonoja lehtiä pois, niin hyvältä se edelleen näyttää.Piti vaihtaa makkarista olohuoneeseen, kun ei enään mahtunut kasvamaan siellä. Toivotaan ettei ihan nokkiinsa ota siirrosta, mahdollisimman samankaltaisen paikan kyllä yritin järjestää :slight_smile:

Tässä toisessa on aika huono valaistus, mutta ehkä kukaan ei kovin tulistu

Täällä peikonlehti puolella ollut vähä hiljaista?
Tänää kävin mummin luota hakemassa heti herättyäni peikonlehdestä pistokkaan. Mietin, että lähteeköhän se tuosta tekemään juuria?
Ja varsi

Siinä on jo pari hassua juurta, mutta kai se tuosta lähtee?

Katkoin keväällä peikonlehteä, kun kasvoi jo kattoa pitkin ja laitoin suoraan multaan. Pukkas uutta kasvua jo , kun annoin sen ystävälle.

Tuumu, kyllä uskoisin, että tekee juuren tuohon ilmajuureen, työntyy sieltä varsin pian.

Leikattiin tässä kuukausi sitten äidin rähjääntyneeksi päässyt peikko alas ja jätettiin paksua varren tynkää ruukkuun ja reilu kastelu. Siitä meni reilu 2 viikkoa ja alkoivat tekemään uusia lehtiä. Veteen laitetut varret juurtuivat suunilleen samassa ajassa.

Kiva kuulla :slight_smile: Eli kauaa ei tarvitse odotella.

Et isompaa juurrutusastiaa löytäny :smiley:

Aattelin, että toi ämpäri ei ainakaa kaadu mihinkään toisin ku joku lasi tai vastaava

Oma peikonlehteni (ollut mulla nelisen vuotta) on alkanut kasvaa turhan isoksi nykyisen kämpän kokoon nähden. Miten ja mistä kohtaa tuota uskaltaisi alkaa leikkelemään? Ottaako nokkiinsa helposti jos leikkaan väärin? Se ei ole viimeviikkoisen muuton jälkeen löytänyt vielä sopivaa paikkaa; edellisessä asunnossa pääsi roikkumaan kivasti porrastasanteen yli, jolloin lehdetkin osoittivat "oikeaan" suuntaan…PeikkoPeikko2

Ei ole ottanut nokkiinsa mulla rajusta lyhentämisestä… Uusin juuri kirjavalehtisen pistokkaista

Tuota, Monstera ei oikeastaan ole kasvutavaltaan roikkuva, vaan kasvaa sademetsän pohjalta kohti latvustoa ja valoa. Mielestäni tuo ei vielä ole edes kovinkaan suuri. Sitomalla sen nippuun ylös johonkin tukeen, pienenee tilankin tarve huomattavasti ja hetken päästä lehdetkin osoittavat sinne “oikeaan” suuntaan. Tämä nyt vain on oma näkemykseni asiasta jonka voi hyvinkin sivuuttaa. Mutta kasvi kestää vaikka millaista leikkausta, katsoo vain, että jokaiseen varrenpalaan jää silmu tai kaksi, jotka parhaiten kuitenkin juurtuvat keväällä.

Meidän 9kk labradorinnoutaja päätti repiä peikonlehden irti mullasta ja pistää sen palasiks… Sinne meni se pistokas, joka ei ollu edes kerinny vielä kasvaa, kun valoa ei ole ollut… : /

Kyllä minäkin olen typistellyt ihan rankalla kädellä. Olen aina ottanut muutaman pistokkaan ja katsonut, että pistokkaassa on kasvupiste ja ainakin yksi ilmajuuren nysty, siitä nystystä lähtee tekemään sitten juurta. Samaten katson sitten ruukkuun jäävien tynkien osalta, että niihin jäisi yhdestä kahteen (minimissään siis) ilmajuurinystyä (ei siis sellaista jo pitkäksi kasvanutta), niistä sitten ajallaan alkaa kasvaa uusia versoja.

Keväällä vaihdan mullan omalle leikellylle ja tuen tälläkertaa kasvamaan oikein, eli ylöspäin. Tarkoituksena olisi, että saisin rehun lattiatasoon kasvamaan, vapaana kasvaessaan se ei oikein onnistu mitenkään :smiley:

Olin luullut, etteivät nuoren peikonlehden lehdet liuskoitu… vajaa vuosi sitten sain pistokkaan, jossa oli 3 tai 4 vartta. Niistä kuoli kaikki muut paitsi yksi, ja nyt ilokseni kasviin alkoi kasvaa uusi varsi. Lehti rullautuu auki pikkuhiljaa, mutta yllätyksekseni se näyttää liuskoittuneen hyvin. Aika paljon on matkaa tuollaiseen isoon monsteriin, mutta onneksi nyt näyttää pysyvän hengissä! :slight_smile:

Tulinpa minäkin ottaneeksi muutaman kuvan peikonlehdestäni. Monta kertaa olen leikannut aivan nysäksi, mutta se tykkää tuossa kasvaa, kun on paljon tilaa ja valoa, mutta ei paahdetta.

Komea on! Kauniina näyttävät kasvavan muutkin kasvit ( ja tuo ryijy on hieno)

Tuollaisen ostin eilen viherpeukaloilta. Ärsytti vaan hieman, kun viherpeukalo-myymälän jälkeen menin honkkariin ja sielä olisi ollut 8€:lla myös peikonlehti ja toi makso n.23€… Olin liian innostunut, kun viimein löysin sen. Ja innostusta lisäsi suunnaton halu saada sen edesmenneen peikonlehden pistokkaan tilalle, jonka ainokainen lehti löytyi olohuoneesta ja varsi huoneestani koiran repimänä… :slight_smile: Nojaa. Ei tuo hinta kirpaise niin paljoa, jos lähtee kasvamaan kunnolla.