Moro!
Voisko joku kenties samanlaisen asian kokenut tai muuten vaan asiasta jotain tietävä ystävällinen henkilö täällä kertoa mulle mistä on kysymys ja mitä pitäis tehdä, kun peikon lehden lehti näyttää tältä ja toinen tältä. Kiitos
Moro!
Voisko joku kenties samanlaisen asian kokenut tai muuten vaan asiasta jotain tietävä ystävällinen henkilö täällä kertoa mulle mistä on kysymys ja mitä pitäis tehdä, kun peikon lehden lehti näyttää tältä ja toinen tältä. Kiitos
Eikö kukaan oikeasti osaa kertoa. Oisko kenties joku ravinne tms., josta puute?
Tuon alemman kuvan lehti on mielestäni ihan mallikas en siinä mitään vikaa näe ja toinen taas, menee sitten ihan arvauksen puolelle.
Omassa peikko vainaassani oli samanlaisia kuivia käppyröitä lehtiä ja luulisin että kuiva sisäilma, kuuma patteri ja suora auringon polte ne saivat aikaan en usko ravinteiden puutteisiin ja tämä on ihan villi veikkaus.
Tutun näköisiä lehtiä kumpikin. En vain ole keksinyt mikä aiheuttaa tuon ruskistumisen ja kuivumisen . Minulla voi olla huono hoito. Välillä kuiva, välillä liian märkä. Liika aurinko ei voi olla omassa tapauksessa. Kuiva huoneilma kylläkin.
Kevätaurinko varsinkin tappaa monsteran lehdet aika lailla. Peikonlehteä voi lannoittaa viikottain, kastella parin viikon välein, mutta liikakosteus tai -kuivuus vetäisi lehden reunat ruskeiksi, ei noin keskeltä... minun silmiin näyttää auringossa kärventyneeltä!
Toivottavasti saat peikkosi parantumaan!
Minä hyppään nyt aiheesta toiseen. Onko kenelläkään peikonlehti kukkinut? En tiedä uskallanko vielä julistaa, mutta kovasti vaan nupun, eikä lehden alulta niinkuin ennen, näyttää. Googlasin, mutta en löytänyt selkeää kuvaa miltä nuppu näyttää. Kertokoon joku viisaampi. Yritän saada kuvan vielä siitä tänne.
Olen johonkin toiseen ketjuun laittanut peikonlehden kukan kuvan, mihin en nyt muista kun näitä ketjuja tuppaa olemaan tuplaten niin sitten ei mitään löydy
Haluatko että laitan kuvan uudestaan ? Mahtavia peikkoja olen nähnyt mutta en kotioloissa kukkivaa, toivotaan että aavistuksesi on oikea.
Vielä kun se tekis sulle hedelmän! Madeiralla myivät kauppahallissa peikonlehden hedelmiä. Piikikkäitä olivat, mutta kuulemma hyviä.
Peikonlehden lattarinimikin tarkoittaa herkullista! Monstera, hirviöminen ja deliciosa, herkullinen, viittaa hedelmien hyvään makuun.
Ostin viikko sitten pikkuisen peikonlehden. Sille oli varattu jot pitkään paikkaa kirjahyllyn päältä; siellä on vielä metri kattoon ja mahtuu ainakin toistaiseksi hyvin. Paikka on eteläikkunan vieressä eli valoa riittää, muttei suoraa paahdetta kun parveke kaappaa näin kesällä enimmät valot. Eli pitäisi kai olla ihan hyvä asuinpaikka? Liekö siis asuinpaikan vai vain Peikon muuton vika, että muutamat nuoret lehdet on menneet ihan kokonaan keltaisiksi? Mitä peikon lehdille tehdään kun ne muuttuu huonoksi; voiko vaan leikata tyvestä poikki vai kannattaako odottaa että kuihtuu kokonaan ja nyppäistä sitten kun irtoaa melkein itsekseen?
Itselleni tulee mieleen, että johtuisikohan tuo lehtien tiputtelu liiasta kuivuudesta. Oma peikonlehteni kellastutti ja tiputteli lehtiä keväällä. Annoin olla niin kauan kunnes kellastuivat ja ne oli helppo näpätä pois. (Luontainen irtoamiskohta, en siis leikellyt). Ajattelin, että saakohan kasvini liian vähän vettä vai mistä on kyse. Nyt olen lisännyt vedenkastelua (ei tietenkään liikaakaan, mutta juuripaakku ei saisi kuivua). Ja nyt peikonlehteni pukkaa n. 1-2 viikon välein uusia lehtiä.
Jos kastelet kohtuullisesti Peikonlehteäsi, mielestäni olosuhteiden muutoskin voi saada aikaan kuivuttamista ja kellettämistä. On kasveja jotka ovat herkempiä muutoksille. Itselläni ei ole kokemusta niin monelta vuodelta tästä kasvista, mutta toiset kasvit kellastuttavat lehtiä myös talvilevon mentyä, kunnes taas kasvattavat uusia lehtiä. (Kuten appelsiinini tekee, vaikka hoidan sitä lähes koko ajan samalla tavalla. Talvella se saa vain vähemmän vettä, koska juo vähemmän.)
Oma peikonlehteni on valoissassa, mutta ei suorassa auringonpaisteessa pohjoisikkunalla erkkerimäisessä tilassa. Joskus pyyhin ja sumuttelen lehtiä mistä se selvästi pitää. Illalla ja aamulla kasvi saa hajavaloa kesäisin. Ruukku on altakasteluruukku, mutta kasvinikin on aika iso.
Jos peikonlehtesi on siinä ruukussa jossa sen ostit, niin myös minä epäilen liika kuivuutta. Kaupan ruukut ovat niin pieniä että niitä saa kastella jatkuvasti. Sitten vielä siihen kirjahyllyn päällä oloon, itselläni kyseessä paikassa olevat kasvit kuivuvat helposti, kun en aina jaksa niitä sieltä nostella alas tutkiakseni mullan kosteustilannetta, vaan hujautan vain vähän vettä ja jos alla on pieni teelautanen niin helpolla jää liian kuivaksi, kun pelkään että tulee lautaselta yli hyllylle :). Liika kastelukin taitaa kellastuttaa lehtiä, mutta sitä itselläni ei tapahdu. Istutin oman peikonlehteni heti altakasteluruukkuun ja hyvin on siinä viihtynyt.
Ruukkujuttu kuulostaakin loogiselta, se on nimittäin ihan hirvittävän pieni: ostaessa tuli jo pohjareiästä niin pitkä juuri ulos että ylettyy yli ruukun reunan! Täytyypä siis vaihtaa isompaan rukkuun. Täältä selailin vain vanhoja keskusteluja ja sain sen käsityksen että peikonlehti on ihan mielellään vähän pienemmässäkin ruukussa. Mutta totta tietysti että silloin sitä saa kastella kauheasti. Altakasteluruukku voisi olla hyvä idea senkin takia että on helpompi seurata kosteustilannet. Eikä sitten valuta pitkin kirjoja, kuten summerwhisper toi esiin…
Ai niin, vielä kaipaisin neuvoja tuosta altakasteluhommasta. Onko niin että pitäisi käyttää jotain erityistä altakastelumultaa, vai käykö ihan tavallinen huonekasvimulta? tai sitten vältän koko multasouvin lisäämällä kastelua ja odotan ensi kevääseen… On nimittäin peikko nyt niin kauniissa suojaruukussa etten millään malttaisi laittaa tilalle altakasteluruukkua.
Kyllä mielestäni ihan tavallinen kukkamulta käy hyvin, jos muilla on muita kokemuksia, toki saa kommentoida. Itselläni on ihan tavallisessa mullassa.
voi että kun on tutun kuulosta!:) vaihdoin monsterani kaksi viikkoa sitten isompaan ruukkuun, oli ollut kaupan ruukussa helmikuusta lähtien. Ihan kamalan pieniä ne ruukut!! oli ihan muhkuralla koko ruukku kun juuret puskivat läpi. Olisin halunnut olla vaihtamatta ruukkua, kun ostin ihan monsteraa varten iiiiihanan, punotun aasialaishenkisen suojaruukun. se sopi sille kuin kukkakimppu morsiamelle. nyt suojaruukku on ihan tyhmän näköinen kuolevaa tekevän flamingonkukan komistuksena. höhhöh. mikä siinä onkin, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. etenkin suojaruukut!
altakasteluruukkuun kannattaa laittaa kestokastelumultaa. asialle oli syynsä, jonka olen unohtanut (liittyi liiallisen kastelun ehkäisemiseen. menenpä töihin huomenna ja virkistän muistiani), näin mun oppien mukaisesti, mutta eihän ne yksioikoisia totuuksia olekaan
toivottavasti pikkumonstera pääsee kasvuun!
Juuh, altakastelumultaahan sen olla pitäisi, muttei minulla ole koskaan ollut, eikä itselläni ole ollut ongelmia perusmullankaan kanssa. Nyt tuolla peikonlehdellä on altakasteluruukussa puutarhamultaa, siitä yksinkertaisesta syystä että sitä oli kotona silloin kun sain inspiraation ruukunvaihtoon .
Puutarhamulta passaa vallan mainiosti. Mustaa multaa ei laiteta altakasteluruukkuihin yleensä siksi että se sitoo ihan liikaa kosteutta ja homehtuu hirveän herkästi puhumattakaan että aktiivinen kastelu aiheuttaa sitten herkemmin juurien hukkumista. Mutta jos osaa olla mustan mullan kanssa nätisti niin sekin kelpaa ihan hyvin. Mullat sun muuthan on siellä lähinnä pitämässä kasvia paikoillaan ja helpottamassa ravinteidenottoa tietyllä kosteustasapainolla joten se on ihan itsestä kiinni minkäkinlaisen mullan saa kasvin alla tomimaan. Peikonlehti ei miun kokemuksen mukaan ihan vähästä säikähtele joten aika turvallista on sävellellä sen mukaan mitä löytyy ja mihin on tottunut.
Mites onko tuollaisesta peikonlehdestä leikattua muutaman lehden omaavaa "latvaa" mahdollista juurruttaa vedessä? Lähteekö juuret kasvamaan varressa olevista "nystyröistä" tai juuren pätkistä, niinkuin kultaköynnöksen tapauksessa?
Vai onko tällä jokin oma konsti juurruttamiseen
Peikonlehdelle APUA! Minulla on vanha peikonlehti, ikää yli 10 vuotta ja nyt kitunut viimeisen vuoden, en ole osannut tehdä sille mitään. Se kasvattaa uusia alkuja,lehtiä siis, mutt ne jäävät kovin pieniksi. Tuo on kaikki isot kauniit lehtensä tiputtanut, niin että jäljellä on enää parisenkymmentä pientä lehteä, halkaisialtaan alle 10 cm. Annanko armon käydä oikeudesta ja heitän peikon pois, vai yritänkö elvyttää sen, miten?
KIITTI!
ps. en tiesä olisiko tämä pitänyt laittaa jonnekin omaan kohtaansa, mutta ketjutin sen tähän liitteeksi. Olen uusi käyttäjä, en oikein vielä hallitse tämän palstan niksejä ym
Annettakoon anteeksi?