mulla tuli peikonlehteen öttiäisiä. sain sen pelastettua kun leikoin tylysti kaikki pois ja vaihdoin mullan.nyt alkanut elpymään ja tehnyt kaksi alkua. toinen lehti on n.5cm ja toinen sitten puolisenttinen lehti.mikä vikana ku teki nuin pienen lehden?
Sunna, olisiko peikkosi liian pieneksi jääneessä ruukussa tai mullassa, josta kaikki ravinto on käytetty pois. Vaihda multa, isonna ruukkua muutamalla senttimetrillä (halkaisija), rapsuta varovasti juuriston ympäriltä vanhaa multaa pois, kastele samalla kunnolla juuripaakku, suihkuta lehdet. Voisit myös koettaa karsia huonoimmat lehdet pois, niin lopulle jäisi enemmän kasvuvoimaa. Ja sitten sitä kasvulannosta multaan mukaan. Tässä olisi yleisensiapua. Ja vielä sekin, että saahan kasvisi kylliksi auringonvaloa, vaikkei peikko sitä nyt ihan hillittömästi tarvitsekaan ?
Vaihdoin peikon uuteen ruukkuun ja uusiin multiin. Ruukku oli päin vastoin (luulen) liian iso, saviruukku, mutta multa oli jo usean vuoden vanhaa. Nyt peikko jököttää hieman pienemmässä muovisessa ruukussa, uusissa mullissa. Otin raakasti kaikki huonot osat ja kuolleen näköiset juuret pois. kovin valoisassa paikassa se ei kylläkään ollut, eikä ikkunan läheisyyteen mahdu nytkään. Ikkunan edustan kun valloittaneet muut huonekasvit jotka vaatii kunnolla valoa. Mulla onkin tässä kaksiossa karkeesti sanoen 40-50 ruukkukasvia… Ja kaikki niin rakkaita etten voi vähentää kukkien määrää… Jospa tuo peikko nyt tuosta elpyisi. Peikon vuoden ikäinen “lapsi” voi loistavasti, mutta se kukoistaakin tuossa ikkunalla
moro! sain kaverilta pari peikonlehteä, hän oli ne juurrutanut ja minullakun ei ole kokemusta moisesta kukasta, niin tarttis vähän vihjeitä kasvatukseen??? sen tiedän että siitä tulee mahtava jos hyvin hoitaa:-) enkä muuten istuttanut sitä tavalliseen kukkaruukkuun vaan ikeasta ostettuun isoon kukkamaljakkoon ja on kuulkaa immeiset komian näköinen:-)
Niin, olen nähny muilla kauniita, tuuheita peikonlehtiä, joista lehdet lähtevät yhdestä supusta tyylikkäästi ylöspäin. Meillä tällaista ei varmaankaan edes tunnistettaisi peikonlehdeksi. Oma peikko kasvattaa 15cm nivelväliä ja vähintään 40 cm lehtivartta, jonka päähän aukaisee pienen lehden. Epäreilua! Lehdet kasvavat vielä kaikenlisäksi sivuille törröttäen, näyttää niinkuin voisi tikapuita pitkin kiivetä... peikossamme on noin kymmenen lehteä. Miksi peikot ivat kauniinpia aidan toisella puolen? :) Kyllästyin katselemaan omaa ja pilkoin sen vesiastiaan odottamaan armahdusta. Aion jossaki vaiheessa laittaa kaikki juurtuneet lehdet, oksat ja muut kasvinosat samaan läjään ja multaa päälle. Jospa saataisiin sitä tuuheutta tännekkin! :)
Nyt siis lyhyesti, voiko siis peikon kasvuun vaikuttaa valoisuus tms, kasvattaako se piiitkiä niveliä/lehtivarsia pimeämmässä. (tämä yksilö kyllä kasvanut suurimman osan elämästään ikkunaa vasten). Vai onko omamme yksinkertaisesti "erilainen nuori"?
Eikös peikonlehti viihdy vähän varjoisemmassakin paikassa joten kuvittelen ettei valonpuute peikkoasi vaivaisi. Onko lannoitus kunnossa jos lehdet ovat pieniä? Itsellläni melkein kaikki viherkasvit tekevät pieniä lehtiä pitkillä väleillä jos lannoitus on unohtunut. Vuosia sitten ihmettelin aasinkorvaani, joka oli kalpea ja jonka uusi lehti oli aina edellistä pienempi, kunnes joku viisaampi sanoi että lannoitahan joskus kasvejasi, johan alkoivat lehdetkin suureta.
Joo, voipi olla. Sain vajaa vuosi sitten peikkoni tuttavaltani, joka ei välttämättä ole lannoitteiden suurkuluttaja. Itsekin olen vähän arka niitä käyttämään, kun pelkään, että lannoitan liikaa. :) Laitetaanpa nuo uuteen multaan ja annetaan lisää rakkautta, eiköhän se siitä. Muuten minkälaiseen multaan olette peikkonne laittaneet?
Eikös peikonlehdestä ole olemassa myös sellainen pienilehtinen muoto? Ainakin kuvittelen omani olevan sellaisen... Jokunen vuosi sitten minäkin pätkin omani ja istutin pätkät isoon ruukkuun, jonka keskelle laitoin sellaisen kookoskuidulla päällystetyn "tolpan" jonka ympäri olen ohjannut peikkoa kasvamaan. En tiedä, onko yhtään kauniimpi, mutta ainakin näyttää tuuheammalta! Onneksi tykkään vähän vähemmän sievistä kasveista
Peikonlehdestä on useampiakin muotoja mutta kukkakaupassa en ole nähnyt kun sitä pientä versiota vain. Ne osaa tosiaan olla sellasia huipelon näkösiä.. aika ärsyttävää. (menkää pöllimään jostain laitokselta pistokas seuraavan kerran kun näätte isolehtisen :D ) Kyllä kolmesta tai neljästä varresta jo kuitenkin saa ihan tuuhean ja sillon kun asuin isommassa kämpässä niin tein sellasen pakettiratkasun ja iskin vielä köynnösvehkaa sekaan niin tuli aika jännä. Ihan perus altakasteluruukussa (tosin aika isossa ja tummansinisessä) ja altakastelumullassa kasvattelin. Lannotin vähän miten sattuu sitä ja se näky heti lehtien koossa jos oli lannottanut liian vähän. Kannatan melkein lannotetikkujen/rakeiden upottamista pohjamultaan kolmisen kertaa vuodessa (riippuu vähän määrästä mitä antaa.. kokeilkaa) niin se voi sitten siitä napsia mitä tarttee sitä mukaa kun tarttee.
Ei kai se sitten auta muu kuin koulusta ottaa pistokas mukaan. ;) Mitähän nuo sanos ku menis seuraavan kerran sinne sahan kans, on ne nimittäin sen verran isoja siellä. Lehden pinta-ala hipoo varmaan yhtä neliömetriä! Joo, mä törkkäsin nuo omat varteni äskön multaan, jännä seurata mitä tapahtuu. Laitoin ihan vaan saviruukkuun ku mä pelkään aina sitä liikakastelua... toisaalta pelkäsin sitä viimetalvena niin paljon, että olin tappaa omat rahapuuni kuivuuteen!? :) Ihmeitä sattuu.
Juu, siis pikkupeikonlehti näyttää just tuommoiselta. Mutta minusta se ei ole ruma, ei ei!! Meillä makuuhuoneen kaunistajana, hojottaa niitä lamoavia versojaan sängyn yläpuolella, nukutaan lehtikatoksen alla. (Pelkään kyllä että joku päivä ikean hyllyt romahtaa ja voite lukea lööpeistä "peikonlehti tappoi pariskunnan"...)
täytyy myöntää, että otin siksi meille tuon kyseisen peikon, koska se oli kukkana jo niin ruma, että se hipoi lähes täydellisyyttä. Mutta haluan sen silti pysyvän aika pienenä, siksi tämä julma leikkominen.
Vielä näyttää reppana aika nuupahtaneelta tuo peikko uudessa olomuodossaan... Uskaltauduin sitä jo kastelemaan uudelleen istutuksen jälkeen. Jännä nähdä miten käy...
airis, tältä näyttää minun peikonlehteni. Onkohan sama lajike? Se vaan pitää tukea voimakkaasti heti kun kasvattaa uutta. Minulla ei pysy nimittäin tukikepit, vaan ne on heti vaakatasossa lehtien painosta. Yksi keppi on tällä hetkellä altakasteluruukun kastelureikää vasten kiinni, sitä ei ole vielä vienyt mukanaan. Ja kannattaa käyttää vaikeasti taipuvaa vihreällä muovilla päällystettyä rautalankaa.
kuva jäikin pois, tässäpä.
Otsikko väittää peikonlehteä rumaksi, en lainkaan ole samaa mieltä, joten pakko laittaa kuva ja tämä oli todella kaunis.
Peikko kukkii
Kokoa kukalla oli siinä 40-50 cm, minä aivan tykästyin niihin
Tässä siemen pötkylöitä
Pakko lisätä, että otsikko ei suinkaan väittänyt kaikkia peikonlehtiä rumiksi, ei tod! Vaan kyseisen otsikon kirjoittajan oma peikonlehti lähenteli jo rumaa jokin aika sitten. Tästä oli kyse.
Tämä palsta kannattaisi nyt ehkä jättää pois käytöstä, ja jatkaa juttelua toisella palstalla, kun palstoja ei pystytä yhdistämään!
Hyvä esimerkki siitä, että kannattaa tarkkaan pohtia otsikon nimeä, kun avaa palstan. :)
No miksi ihmeessä tälläkin palstalla ei voisi jatkaa jutustelua tunteita herättävästä peikosta? Käsittääkseni ko. otsikko on saanut huomiota osakseen ja sitä toivottua apuakin on löytynyt. (Toivottavasti, sillä peikko on saanut vasta yhden pienen lehden alun tehtyä uudelleen istutuksen jälkeen) toivottavasti tuleva kesä piristää peikkolasta.
Minä taas käsitin, että tässä voisi kirjoittaa epäonnistuneesta peikosta, sillä kasvihan on kyllä kaunis , kun on kunnossa.
Itselläni on kans epäonnistunut peikko, aivan ronkula ja lehdet ruskeissa läikissä. En vain tiedä mitä sille pitäisti tehdä ja mikä sitä vaivaa. Monenaista pelastamista olen yrittänyt, mutta turhaan. On kiva huomata että jollakin muullakin on samansuuntaisia ongelmia.