Mun peikkoni on pienilehtinen (ilmeisesti) ja aika harva. Pitääkin nyt heti mennä etsimään
lisätietoa paikan ja kastelun suhteen.
Mun peikkoni on pienilehtinen (ilmeisesti) ja aika harva. Pitääkin nyt heti mennä etsimään
lisätietoa paikan ja kastelun suhteen.
Syksyllä ostettu peikonlehti alkoi nopeasti ostamisen jälkeen ruskehduttamaan lehtiä, ja nyt kaikki lehdet ovat lähes kokonaan ruskeita.
Ruukun vaihdoin isompaan ostamisen jälkeen, säiliöruukku. Multa on ollut aika kosteaa, välillä kuivahtanut. Ötököitä ei ole löytynyt. Peikonlehti on aika hämärässä, voisiko se olla syynä?
Vastatkaahan viisaammat!
kuulostaa vähän siltä, että vikaa on johonkin kasteluun liittyvässä! minulla itselläni on valkokirjalehtinen peikonlehti jonka juurruttanut pistokkaista vesiastiassa… nyt kaksi talvea vanha… pidän sen talvella aikakuivan nihkeänä… vettä n 1 viikkoon… mutta silloin kunnolla vedessä seisten! lehtiä kuolee muutama talvella, mutta kasvaa kesäisin tilalle paljon uutta. ei muuten pidä lainkaan vedosta ja kosteudesta yhtäaikaan.
... vesi seisoo ruukussa vai ruukku seisoo vedessä ?
Päivitin oman peikonlehteni melko raakalaismaisesti. Edelliskesän se kärsi kuivuudesta parvekkeella, viime kesänä se suorastaan uiskenteli samassa osoitteessa. Tästä jopa sen hermot meni ja ruskensi kaikki maanpäälliset osat mutta enhän minä toivoa heittänyt. Retuutin tuon ison ruukun sisään, eteläikkunalle ja voi miten terhakasta ja vihreää kasvua se nyt pökkää.
Sen ikä on varmaan liki 18 v, joten uudistus oli paikallaan. Se oli hirmu ruma rotjake. Nyt se on kuin uusi.
Täällähän Peikkolapsista ja aikuisista keskustellaan ja neuvoja kysellään.Missäs muualla.
Siinä on hätä kädessä, kun ei ymmärrä miksi lehdet ruskettuu tms.ongelmaa kukan kanssa.
Kasvattajia on niin paljon että kun joka suunnalta on asiaa pohdittu, varmaan joku vinkki löytyy.
Hienoa, että tehdään näin, eikä esim.roskikseen heti ja pyyhe kehiin kun ei onnistunut.
Tällätavalla välitetään kukasta.Kun silläon joku vaiva, se on auttamattomasti ruma.
Terveenä ja elinvoimaisena se on kaunis.
Ei täällä missään lukenut että Peikonlehti on ruma kukka.
Tämän peikonlehden olen vanutellut henkiin sellaisesta pimeässä kärsineestä raaskusta. Aluksi se teki pieniä reiättömiä lehtiä, mutta nyt noin kolmen vuoden kuluttua on alkanut jo pukata komeita, isoja, tummanvihreitä ja hienosti liuskoittuneita jättilehtiä. Ne pienet sekaisessa järjestyksessä kasvaneet lehdet rapsin viime syksynä raa''asti pois. Lisääntyiköhän sen jälkeen isojen lehtien tuotanto, kenties. Mielestäni se tyytyy vähään valoon, mutta haluaa suht runsaasti vettä. Ja lehtien ruskettumista olen lievästi havainnut, uskon sen johtuvan siitä, että multa on päässyt välillä kuivahtamaan vähän liian perusteellisesti tai pitkään.
on komeita peikonlehtiä, mä laitan mun peikonpojan kuvan kanssa tänne, minusta se on nätti, kun ei ole tavallisessa kukkaruukussa, vaan vaasissa siis ihan tavallisessa kukkamaljakossa
siinäpä mun peikonpoikanen, tämä oli joskus kaverilla tosi mahtava ja meinasi heittää tämänkin roskiin, mutta onneksi sain sen pelastettua! ja joo noi krookukset ei oo sit oikeita
Mitäs sanoisitte peikonkasvattajat tähän!?!
Vaihdoin pari viikkoa sitten peikon pikkuisen aiempaa isompaan ruukkuun, kun juuria tunki monta ulos pohjan kastelureiistä. Nyt muutama lehti näyttää kuitenkin ennen muuta siltä, että olisivat mädäntymässä.
Olen nyt jättänyt kasvin kunnolla kuivumaan (kastelin aika reippaasti silloin mullanvaihdon yhteydessä), ja pohdin, oliko taktiikka oikea: voinko nyt vain antaa kuivua ja napsaista sitten pahaksi menneet lehdet pois, vai pitäisikö jotenkin kaivaa koko kasvi ylös ja laittaa kuivat mullat tilalle? Peikko (pienilehtinen, mutta silti aika suuri) on aika hankala siirreltävä, enkä tiedä tykkääkö se siitä retuuttamisestakaan niin kovasti…
mulle ainakin sanottiin, että peikonlehtee ei saa kastella liikaa tai se kuihtuu ja kuolee pois…
Ne on niin vaikeasti mitattavissa nuo ilmaisut kastella kylliksi tai kastella liikaa
juu siinä olet aivan oikeassa kasuariina:-)
Peikonlehteni pudottelee haleaa, hieman tahmeaa nestettä lehtien kärjistä ja ilmajuurien päistä, johtuuko yksinkertaisesti siitä että saa liikaa vettä vai onko kasvin oudolle käytökselle muuta selitystä? Se on juuri vaihdettu isompaan ruukkuun ja sen paikkaa huoneessa vaihdettiin kun lehdet alkoivat kellertyä liian auringon takia.. kastelen kukkaa yhtä paljon kuin ennenkin eikä se ikinä aiemmin ole tälläistä tehnyt (n.2-vuotias), lannoitetta saa ohjeen mukaan myös kerran viikossa.
nyt olen ollut kastelematta kukkaa vajaan viikon verran mutta se ei näytä auttavan. Onko kellekkään ennen käynyt näin ja miten sen saa loppumaan vai täytyykö vain odottaa?
Sanoisin että tuo on peikonlehdelle varsin ominaista. Sitä sanotaan guttaatiovedeksi. Jotkin kasvit tekee sitä esim. juuri silloin kun uusia juuria kehittyy paljon ja kasvi innoissaan hörii vettä kuin janoinen sika ja puskee sitten ylimääräistä pihalle. Tasaisempi kastelu jossa ei anna liikaa vettä voisi olla avuksi, mutta muuten pitää vaan odotella että kasvu vähän hilliintyy. Siitä ei oo mitään haittaa kasville.
Sain pari kuukautta sitten ison jättipeikonlehden, joka oli todella pienessä saviruukussa. Sain ohjeeksi siirtää sen isompaan ruukkuun, mieluiten altakastelu sellaiseen. Uusi ruukku on kuitenkin hirvittävän paljon isompi. Peikonlehtien kuvia katsellessa tuo on kyllä väärää kokoa. Kannattaako minun vaihtaa se pienempään ruukkuun? Minkälainen ruukku olisi paras?
Minulla oleva peikonlehti on ihan tavallisessa saviruukussa.. siinä se viihtyy ihan hyvin.. vaihda sellaiseen ruukkuun joka on 2-3cm isompi ruukku halkaisijaltaan kuin se missä se sinulla oli. tai vähän isompikin käy..
Nyt vasta muistin että äitienpäiväkukasta oli kuva laittamatta:
Tämmöisen sain tänä vuonna tulevalta anopilta.
Kysymys,,,,,,,,,,,,,,,Onko noita Peikonlehtiä "Monsteroja" useampia lajikkeita?
Kaupassa olevat yksilöt ovat pieniä, ja joissakin virastoissa olevat isoja yksilöitä.
Onko mielestänne kyseessä eri lajikkeita vai onko kyseessä vain kasvatus olosuhteet.
Kotona yleensä on, pienemmät tilat, ruukut ym. olosuhteet. Jne….
ei mun mielestä niitä oo muita… en sit varma oo…ennen ku ne kauppaan on joutunu ne on saanu hormonikäsittelyn et pysyvät pieninä ja helposti kuljetettavina… kotona mulla ainakin lähti rehottaan isoksi…