Niin, ja niinhän se on kasvilla kuin kasvilla, että vanhat kasvit ovat isoja ja nuoret pienempiä. Sitten tietysti on olemassa peikonkämmen, joka taitaa olla pienempi kuin peikonlehti.
Sekä nuorilla kasveilla lehdet ovat pienemmät ja vähemmän liuskoittuneet.
Tuli vastaan yhdessä rehuliikkeessä Monstera.
Oli se pakko ostaa pois.
Ruukunvaihto ym. ensiviikolla.
komea taimi… ;O))… kannattaa tutustua myös tuosta löytyvään kirjavalehtiseen versioon!!! minulla on kotona juuri se ja on sekin todella kaunis!
Eilen revin saksilla muoviruukun halki kun muuten ei kukkanen irronnut.
Yllätys oli melkoinen, ruukussa ei ollut multaa enää oikeastaan yhtään.
Pelkkää juurta,,,,,,, ei muuta kuin terävällä veitsellä alapäästä 3-5cm pois, ja sivuilta
kuollutta juurakkoa oli aikapaljon.
Sen jälkeen, kukkanen vanhaan n.45x45x30cm altakasteluruukkuun.
Multana maatunutta puutarhamultaa n.30% biolanin mustaamultaa n.30% turvetta n.30%
ja n.5l kevytsoraa sekaan, tiedä mitä tuosta vielä tulee.
itse ostin suht ison peikonlehden puutarhalta.vai onko tuo haarapeikonlehti/jättipeikonlehti ku lehdissä nuo haarat ja iso,mut kuitenki.kastella pitää siis maltillisesti,niinku jukkiksessakin.tuo tuosta kasvaa vielä hyvää vauhtia,on jo kaksi uutta hyvänkokoista lehteä tehnyt.Puutarhalta kannattaa kyllä ostaa kun siellä on oikeat olosuhteet niin se näkyy kasvissa/kukassakin.
Ongelma : pilkku peikonlehdessä
Tuommosen "ongelman" huomasin vasta peikonlehden ostettuani. Olin niin tarkkana valitsevanani kärsineiden yksilöiden joukosta tämän hienon ja tuuhean, josta sitten kotona paljastuikin tuommoinen pilkku.
Mistähän mahtaa olla kyse?
Leviääkö tuo koko lehteen?
Voiko se vielä "korjaantua" tai "poistua"?
Pieni perfektionisti sisälläni käskee katkaisemaan tuon "viallisen" lehden, mutta siinä piileekin pieni probleema. Lehti on isokokoinen (naisen kämmenen kokoinen), ja se lähtee samasta alusta muidenkin lehtien kanssa (yst. kts. kuvat). Pystyykö tuota lehteä edes turvallisesti poistamaan? Ja mikäli pystyy, niin millä tavalla?
Tiedän että "ongelmani" on suorastaan lapsellisen naurettavaa tasoa, mutta kuten edellä mainittu, perfektionisti olen, ja lisäksi pienestä asti ihaillut peikonlehteä. Hieman surkea kasvitietäjä tosin olen, siksi täältä etsinkin apuva.. :)
Tuon kuvan perusteella sanoisin ulkoiseksi vammaksi, jolle ei tarvitse eikä voi tehdä mitään, pieni kauneusvirhe jää ei sen kummempaa.
Paitsi että varmista nyt ettei ole mikään kilpikirva, perfektionistina sinulla tietysti on suurennuslasi jolla sen voit varmistaa. Rapsuta kilpi auki sen alla lymyävät munat, ne torjutaan varmaan yleisemmin kirkkaalla viinalla/sinolilla tms joku sekoittelee tolua mukaan.
Koko kasvia ei mielestäni kannata holvata ,vain kirvan asuttamat kohdat, viinaan kastetulla pumpulitikulla penslaat kirvaiset kohdat. Sitten seuranta päälle ettei ole tai ilmaannu uusia pesäkkeitä.
Lehden voi tietysti katkaista mutta se on mielestäni turhaa ihan käypänen hyvä lehti
Joku muu voi nähdä kuvassa jotain ihan muuta, tämä oli vain minun näkemykseni mutta sen kilpikirvan poissulkisin kuitenkin niin että suurennuslasi vain esille ja hyviä kasvatus hetkiä
Joo ei sitä heti poistamaan kannata alkaa. Tulee vaan isompi ruskea alue sillä sortilla. Mutta jos joskus tahdot lehden poistaa, niin odota että seuraava lehti on ensin valmis. Kuten huomaat, niin peikonlehti “synnyttää” siitä lehtiruodista aina uutta lehteä ja niin kauan kun uusi lehti on vielä vanhan sisällä, ei vanhaa kannata poistaa. Mätänee herkästi se uusikin. Sitten kun se uusi lehti on ihan oikeasti pienen varrenpätkän päässä jo “emolehdestään” voi vanhan lehden poistaa ilman että se jättää mitään kauneusvirheitä uuteen lehteen. Se kannattaa tehdä saksilla tyvestä, antaa tapin kuivua huolellisesti ja sitten rapsauttaa joku päivä se tappi irti kun lähtee ilman repimättä. Pysyypähän siitäkin kohtaa kauniina sitten
Juu vähän ajattelinkin, että antaa lehden olla - eihän kukaan meistä ole täydellinen! :) Käänsin kasvin niin, että tuo lehti tulee takapuolelle.. Muuten tuo on aivan ihana ihana ihana peikonlehti, ja toivon niin kovasti etten tuhoa sitä.. :/ Siksipä olen uudestaan ja uudestaan lukenut kirjoja ja nettisivuja jotka käsittelevät peikonlehden hoitoa.. Jos otan yhden kasvin kerrallaan, niin ehkä sitten saan pidettyä sen hengissä.. :) Tämän kasvin eteen on jo mietitty sisustuksen uusimista, mm. kirjahyllyn siirtämistä.. :D Ettei vaan raukka joudu auringon paahteeseen. Ja ruukku pitäisi vielä löytää... Millainen ruukku olisi muuten paras?
Mites muuten, kuinka usein peikonlehti haluaa uudet mullat? Täällä David oli laittanut jonkun aivan ufosekoituksen (kaikella kunnioituksella, aloittelija vain muljauttelee silmiään), mutta kelpaako ihan tuo tavallinen musta multa? Mikä sitten olisi se idyllinen? Tarvitseeko muuten salaojitusta tämä laji? Ja jos nyt hankin sen altakasteluruukun ja altakastelumultaa, niin miten se vaikuttaa lannoitukseen ja mullanvaihtoväliin?
Yleensäkin täältä on saanut lukea hyviä vinkkejä monsterin hoitoon, joten eiköhän tästä jotain.. Tärkeimpänä kai tuo tasainen kosteus, etenkin tyyliin maalis-loka, ja se ettei pidä aivan suorassa auringossa? Muut ohjeet ovat sitten vissiin vähän "hienosäätöä", ja enemmän sovellettavia?
Kiurunkannus: Uskomatonta mutta totta - en omista suurennuslasia. :D Mutta todella, sille voisikin olla käyttöä, mm. "kaktusfarmillani".. Joten kaupan kautta töihin ja illalla tiirailemaan.. ;)
Altakasteluruukku on peikonlehden kanssa ehdottomasti helpoin ratkaisu. Eikä kannata valita liian pientä Kasvaa mokoma, kun kulovalkea, aluksi.
Musta multa on kaikkein huonoin vaihtoehto oikeastaan ja sillä on tiheimmät vaihtovälitkin. Halvalla taitaa päästä kun käy hakemassa jostain K-Raudasta tai Agrimarketista jotain ihan perus puutarhamultaa ja laittaa altakasteluruukun pohjalle (siis siihen multatilaan kuitenkin, eikä vesitilaan) lecasoraa sen verran että pohja peittyy. Salaojituksesta on hyötyä ihan kaikille kasveille. Siihen viskoo mullat päälle, tuikkaa peikkosen kuoppaansa ja tiivistää huolellisesti, muttei tietenkään runno, niin kyllä se siinä viihtyy muutamankin vuoden ihan hyvin ilman mitään sen kummempia mullanvaihtoja. Kuhan ei vaan oo niin pieni ruukku että se sen heti taas täyttää juurillaan. Ehkä joku kasvatusruukkua puolet isompi on hyvä lähtökohta. Voi vähän valita oman maun mukaan. Ei peikko isosta multatilasta ainakaan harmistu.
Lannoitus kannattaa hoitaa milloin minkäkin purkin kyljessä mainittavien ohjeiden mukaisesti. Itse tykkäsin tikuista myös peikon kanssa. Tungin ne vaan pohjamultaan asti varrastikun avulla. On helppoa, eikä vesitila sillä tavalla kerää vuosien saatossa köhkääkään.
Ison astian mullanpinta kannattaa sitten päällystää jollain. Pelkkä hiekkakin riittää, mutta sen voi maisemoida vaikka koristekivillä jos tahtoo. Ison multa-alan pinnalta meinaan sikiää herkästi paljon minikärpäsiä aluksi, kun altakasteluruukussakin ekat kastelut hoidetaan päältä, että varmasti koko multa kostuu hyvin (ja näkee mihin vielä tarvitsee lisää multaa).
Kiitos Uni hyvistä vinkeistä, pidän nämä mielessä kun lähden ruukku- ja multaostoksille. :) Noista tikuista oon kans tykänny, helpottaa elämää huomattavasti..
Mikäköhän muuten mahtaa olla, kun nuo lehtien kärjet on ihan pikkipikkiriikkisen tummuneet..? Ja nyt puhun siis ihan millimetrin murto-osista, semmoisesta jota ei millään voi nähdä jos ei mene oikein tarkoituksella tiirailemaan? Tänään ennen töihin lähtöä huomasin saman, ja nappasin noin alle puolen millin palat lehtien kärjistä pois. Nyt työillan jälkeen taas pientä jotain nähtävissä.. Toisaalta niin pientä, mutta kiinnostaisikin tietää, että leviääkö tuo.. Googlaamalla ja täältä hakemalla päädyin (?) siihen, että kyse voisi olla liikakastelusta.. Noh, eilen hain kukan kaupasta, ja yhden kerran kastelin kunnolla, niin että vesi valui tiskipöydälle. Jos nyt jätän sen rauhaan, ja annan kosteuden sopivasti tasaantua, niin jääkö tuo tilanne tuohon..? Taitaa olla mun ainainen tapa tappaa kukat, meinaan liikakastelu.. Ei silläkö että tuo nyt kuolemaa tekis, mut käyny on sekin joskus.. Muistanko oikeen, että kaks kertaa viikossa sais peikolle antaa vettä? (jos ei oo tuota altakastelua, kuten minulla...vielä...) Ja määränä semmonen ettei ihan tuu läpi asti aluslautaselle? Ehkä se tulevaisuudessa menee mututuntumalla, mutta nyt ois kiva saada öpaut eksaktit ohjeet, niin tietäs mille linjalle lähteä..
Tuo kastelumäärä kuulostaa ihan hyvälle. Koitan mututuntumasta huolimatta uusien kasvien kanssa aina työntämällä sormea multaan että onko se oikeasti jo vähän kuivahtanut pintaakin syvemmältä ennenko kastelen lisää. Mut ei tolla määrällä kyl peikkoa pitäis saada liikakasteltua. Lehtien kärkien kuivuminen voi olla merkki myös siitä että se on juuri vaihtanut ympäristöä eikä ole tottunut vielä yleensä kotiolojen alhasempaan ilmankosteuteen. Sillon tällön aamuisin sumuttelu saattaa auttaa. Peikko kyllä tykkää pienestä aamuisesta sumusta muutenkin. Aika näyttää kuivatteleeko se kärkiä enemmänkin, mut elä huoli äkkiä se pentele kasvattaa lisää
Tuota paikanvaihtoa en tullut ajatelleeksikaan! Hölmö mikä hölmö.. :P Noh, aamulla saa suihkauksen tai pari.. :)
On se vaan ihana.. :) Ei voi mitään.. :D
Älä nyt hyvä ihminen touhua hengiltä sitä peikkoa Tässä sinulle haastetta peikko kukassa
Ohhoh Kiurunkannus. Olen monta peikonlehteä kasvattanut isoksi ja sitten antanut pois kun ovat tulleet liian isoiksi. Kukkia en ole koskaan nähnyt. Hienoa että edes nyt
Kiurunkannus: Mistä päättelet, että saattas olla riski kukan hengiltä touhuamiseen? ;D
Uni (+muut): Ootko (ootteko) käyttäny niitä kukkivien kasvien vai viherkasvien lannoitepuikkoja? Kun periaatteessa kukkiva kasvi, mutta....... Iteltä löytyy kyl kumpaakin.. Tuli ostettua se altakasteluruukku + mullat + pinnalle jotain koristetta..... :)
No enempi tommonen hymy mielessä annettu ohje mutta sen verran tottakin että uusi kasvi ja uudet olosuhteet, antaa kasvin sopeutua uuteen kasvupaikkaan ja katsella rauhassa kuinka alkaa viihtymään ja korjata sitten olosuhteita jos on tarvis.
Viherkasien tikkuja oon käyttänyt. Niissä on paremmin kaikki lehtien vehreyteen vaikuttavat aineet ja peikko jos joku on lehdillä koreileva kasvi
Kiitos taas vinkeistä..... :)
Niin totta toki tuokin.. Pitää ottaa hissunkissun tuon kanssa, jäi tiskipöydälle "toipumaan" matkasta kaupasta tänne.. Joskohan se pian antas siirtää ittensä uusiin multiin ja ruukkuun. On muuten jotain uskomattoman kamalaa hevosenp**kaa noissa kaupan kasvatusruukuissa! Multaa nähnykään.. Melkeen jo mietin et joku tauti/home tms, mut taitaa olla vaan jotain erikoista turve tms-seosta.. Ei vaan tosiaankaan oo mikään maisemoinnin kaunistaja tuossa muoviruukussa ja noilla "mullilla".. :D
Niin muuten, jotain olen kai tehnyt oikeinkin, peikkoni tekee uutta lehtinystyrää/kierrettä! :) Sellaista jota en kaupassa huomannut.. :)