Tässä "sisarukset" Lady Diana ja Gray Lady Plymouth.

Tässä "sisarukset" Lady Diana ja Gray Lady Plymouth.

Crystal Palace Gemin kauniit lehdet. Terkut Tuilulle!

Gommerin kimpasta, Golden Gleam.

Väri oikeasti keltaisempi.
Nämä pelargonit sain säilymään talven yli, ovat silminnähden piristyneet kun pääsivät ulos.
Täällä Nurmijärvelläkin kukkii yksi sun toinenkin pelargoni. Odottelen uuttaa kameraa (postimyynnistä) että päsen ottamaan niistä kunnon kuvia. Perästä kuuluu!
Minkäs näköinen William Guinness on?
Olen kyllä nyt vähän surullinen.Tilasin Pukilta pelargoneja jo monta kuukautta sitten - ilmoitin puhelinnumeron muutoksesta sähköpostilla ennen paketin tuloa ja kyselin että tuleekohan niitä pelakuita koskaan. Posti ei voinut soittaa kun sähköpostiani ei oltu huomioitu - paketissa oli vanha puhelinnumeroni - makasivat postissa 2 päivää!!!!
Tilauksessa oli useita pelakuita ja niille oli laitettu varaehdokkaita. Kaksi tuli ja yksi "lohdutuspalkinto tai kaupanpäällinen???"Maksan nyt pahvilaatikosta pakkauksineen 10 euroa ja kahdesta pelakuusta 10 euroa.Mitä järkeä?Paperiin oli merkattu - valitettavasti suuri osa loppu - VAIKEA tilaus....En ymmärrä mikä oli vaikeaa kun lähetin tilauksen todella aikaisin...jos sitä tilausta vasta nyt ruvettiin lukemaan niin kai ne sitten ovat jo loppu.Mutta vaihtoehtoja oli listalla. Tilaan paljon ulkomailta kasveja...koskaan en ole muualta saanut tälläistä palvelua. Harmittaa maksaa pahviloorasta noin paljon ja saada pari kukkaa.Sitäpaitsi olen tavannut useita ihmisiä joille on käynyt tämän firman kanssa samoin.JOs netissä mainostaa...pitää lukea sähköpostiaankin.
Valkoinen ruusunnuppu kuvassa. Otetaanko kukkineet pois yksi kerrallaan vai koko terttu sitten?
Tipilintu, koko kukkaterttu pois vain, kun on vähänkin ränsistynyt:…uutta pukkaa,kun ei tarvitse vanhaan tuhlata voimaa!
… minä taas otan aina kukan kerrallaan. ![]()
Mistä johtuu pelargonin lehtien voimakas punertuminen? Kasvini olivat olleet sisällä ja melko nopealla tottuttelulla istutin ne ulos isoon astiaan pari viikkoa sitten. Laitoin mullan sekaan hieman jotakin lannoitetta (olikohan kesä-), jossa NPK vaikutti mielestäni pelakuille hyvältä, siis paljon kaliumia. Molempien kasvien lehdet alkoivat punertumaan tosi voimakkaasti. Anteeksi jos tästä on jo ollut juttua tänä keväänä, en ole keskustelua ehtinyt seuraamaan enkä nopealla selailulla löytänyt aiheesta...
Voimakas auringonvalo ainakin minulla punertaa ja muuttaa lehtien väriä. Kuviot tulevat selvemmin esiin, kolmivärisillä lehdillä kaikki värit näkyy hyvin. Happy thoughtillakin tulee tumma raita lehteen vaalean kuvion ympärille, aluksi pieneen lehteen oikein selvästi ja sitten myöhemmin se vaalenee, kun lehti kasvaa.
Mutta siis valo vaikuttaa. Ja lehti “palaa” punaiseksi.
Juu sen tiedän, että auringon valo voimistaa lehtien värejä ja kuvioita, mutta mites tämä? Tuli tosiaan hieman kiiruusti vietyä nuo ulos, pari päivää vain totuttelivat. Nyt huomasin muutaman uuden lehden näyttävän normaaleilta, eli taisi olla vaan liian voimakas aurinko?
Ihan äkkiä tuli vaan mieleen että voisiko tuo olla kylmän tekosia? Mitä muut on mieltä?
Toi on auringon tekosia, kylmettynyt lehti roikkuu reunoiltaan (ja muuttuu joskus jopa mustaksi). Mulla on molempia sortteja.
Kiitti Tagetes, täälläkin opittiin uutta ![]()
Laitanpa pari kuvaa omista pelakoistani:
ja toinen:

Jutitalta viime keväänä saatu pikkuinen Apple blossom jota olen monistanut jo useita mutta kyllä tämä on niin kaunis, nyt kukkii keittiön ikkunalla.
No on kyllä kaunis
Pitääkö "riippapelargonian" n. 35 cm pituinen taimi latvoa jotta se kukkisi? Varressa on kuitenkin jopa kuusi pientä (3-7-cm pituista) haaraa , mutta tuleeko kukat nuihin tuleviin oksiin... vai leikkaanko latvan jotta saan kukkimaan? : O