Pelargoni (pelakuu), Pelargonium, Osa 1, Suljettu

Pakko aloittaa keskustelu pelargoneista.

En pidä tuosta pelakuu-nimestä.

Tässä luonnonpelargoni Pelargonium cordifolium

Kaunis. Tuollaisista tykkään vaikka pelargonit muuten on mulle hieman "kaukaisia".hymy

Kauniita ovat pelargoniat. Itsellä ei vain talvehtiminen onnistunut ja harmittaa kovin. 
Mutta kokeilen uudestaan tänä vuonna,  josko minuakin sitten onni suosisihymy

Huh, vaikka olen ollut vuosia täällä jäsenenä, en kiireiden vuoksi ole kirjoitellut aikoihin - joten oli aika tuskallista löytää oikea palsta..mutta löytyihän se ja löytyi Jorma jota etsiskelin. Olen tässä "penkonut" pelargonioitani ja kaipailisin alkuja seuraavista: Winford Festival, Lord Kybo, Augusta, Denise, Appleblossom Rosebud, Westdale Appleblossom, Super Nova, Crystal Palace Gem, Prince of Orange, Candy Dancer, Lady Scarborough, Rasberry Ripple. Jos siulta Jorma löytyy näistä jonkun pistokkaita myytäväksi - niin kiljuen otetaan vastaan.Tai joltakuulta muulta. Jos ei löydy niin ostan Pukilta- hän on hyvin kunnioitettava ja hyvä kauppapaikka - ainoa että kiiruiden vuoksi tahtoo toimitus mennä niin pitkäksi ettei mona jassa oottaa niin kauaa, siksi tässä nyt ensten kavereilta kyselen.

Ja lopuksi Jormalle mukavaa pelargoniankasvattelukevättä :)

pelargoneja ne oikeasti ovat ja ei kuulosta luontevalta nimittää luonnonlajeja pelakuiksi...
minua ärsyttää sana pelakka,jota ammattilaiset käyttävät ,

pelakuupiiri otti yhteistuumin nimen,
perustajat olivat kaikki vanhojen "mummon pelakuiden " harrastajia,siksi :)

Eikös pelakuu ole aivan hyvä suomalainen nimi, Eräs P-nettiläinen kertoi pitävänsä pielikki-nimestä eikä sekään ainakaan minusta mikään hullumpi ole. Enemmän meikäläisen korvaan särähtää pelargonia.

Itse kyllä pidän tuosta pelargonia nimestä,minusta se on kaunis.

Löytyykö kellään nuita pistokkaita mitä luettelin? Maksaisin ihan rahalla - pistokkaita minulla ei ole nyt kuin ehkä Sotaleskestä, Strawberry Sorbetista , Nevestasta ja Red Rosebudista.

Tällaisessa vaiheessa miun pistokaslisätyt tänään.

Onpas ihanan terhakoita Kurpitsan pelargoniatsydän

Mie kyllä tykkään molemmista nimistä, pelakuu ja pelargonia.
Ensimmäinen on vähän arkisempi ja jälkimmäinen hieman hienostuneempi...

Vaikka joku ottaakin "pulttia" pelkuu-sanasta, niin mielestäni se sopii oivallisesti tähän perinteiseen puhekieleen. Kun on pienestä alkaen kukaa siten sanottu, tuntuu melkein hienostelulta alkaa toisin sanomaan. Sallittakoon jokaisen sanoa kyseistä lajiketta oppimallaan nimellä, ilman suurempaa ärsyyntymistä. Minun tämän kevään ensimmäinen pieni aloitus kukkani talven yli säilyneessä Pelargonia- Pelakuussani lamppu

Ps. Mummoja kyllä on täälläkin pelakuidensa kanssa

minulle mummon pelakuu on ainoa oikea muoto laulaa kuuva mitä tahansa. fiinimmät voivatkin olla pelergoneja. enkä ennen p-nettiä osannut tuoksuvia kutsuakaan muiksi kuin tuoksupielikeiksi. - semmoinen se mai-leen roikkokin aina oli:-)

Backakselta ostin muutama viikko sitten eurolla pelargonin mini-taimen, tuossa nyt puskee ikkunalla uutta lehteä. Ei aavistustakaan mitä sille pitäisi tehdä... :)  Enemmän tykkäisin noista hentolehtisistä tai tuollaisista "moni-osaisista" kukista.. Ne perinteisen näköiset ei oikein ole mun juttu. Ei kyllä mitään tietoa mitä tuosta pikkuisesta tulee. :D

Hei,norma!

Onko tuo taimesi istutettu pelkkään turpeeseen, vai onko kunnon multaseos? Kannattaa varmistaa ensin se asia. Kasvualusta on tärkein ja tietenkin valo. Lannoituksen voi aloittaa sitten kun on ensin saatu hyvä kasvualusta ja kasvi siihen kotiutunut,jos multaseos on jo valmiiksi lannoitettu ei kovin pienelle taimelle saa antaa lisä lannoitetta.

Tuossapa hyvä pointti, olin kyllä katsovinani että olisi multaa, mutta taitaa olla turpeensekaista mössöä. Taidanpa vaihtaa kasvualustan heti! Muuten voi ihan hyvin, kukkia tietenkin toivon. :) Nämä pelargonit ovat aina mua hieman vierastaneet mutta josko nyt onnistuisin!

Hyvä päivä kaikkille!

Kertokaa minulle pelargonian tietojat hymy, onko mitään vinkeja miten pelargonia kasvatetaan, mikä multa, ihan tavallinen riitä? Ja miten toi talvetus, onko tosi huono lämpötila 22-23C ? Jos huonessa ikkunalaudalla talvehtivat sitten, ikkunasta valo mitä on tulee niille. Entä jos vien kylmäkellarin, siellä on piimeä, ja en tiedä paljonko siellä on astetta, voiko sinne pistää? Mihin parempi? En halua että ne heti kuolisivat kaikki. surullinen

Sasha, pelakuulle edullisin talvetustila on valoisa +5 astetta - kaikki muu on kokeilua, joka voi johtaa onnistumiseen tai epäonnistumiseen:| Kannattaa kuitenkin yrittää muissakin oloissa, sillä yllättävän moni pärjää ihan huoneenlämmössä ja keväällä niitä saa sitten lisättyä pistokkaista.

Tilanpuutteen vuoksi en edes yritä talvettaa kaikkia, vaan vain kaikkia värejä. Pistokkaista sitten keväällä lisään niitä - nyt olisi jo viimeistään aika - minä olen jo myöhässä...

Mie tykkään siitä pielikki-nimestä sydän

sovitaan nyt kuitenkin niin,että pelargoni ei ole pelargonia!!

laulaa se Kuuva mitä tahansa :)

Pelargonista puhutaan Otavan uuden uutukaisessa kirjassa “Ihanat pelargonit”. :slight_smile:
Ruotsista käännetty, alkuteos “100 pelargoner och hur du sköter dem”. Suomentanut Aretta Tiilimäki, suomalaisen osuuden kirjoittanut Anu Ranta.

tietysti,koska oikea nimi on pelargoni ;)
tuttujen kesken pelakuu :)