Tuolla aikaisemmin tarkoitin samaa mitä kibuvitsi tässä on yrittänyt tähdentää siis pelargoni, EI pelargonia!!!
Hups, ja mie hölmö oon aina kuvitellu, että se on pelargonia...
Yhtä kaikki, ei nimi miestä pahenna ja mie rrrrrrakastan niitä
Pelakka ja pelargonia kuulostavat korvaani pahalta, mutta pelakuu menee taas ihan hyvin Makuasia kaiketi... (Juu, "punaista pallopelakkaa" olen yhden kesän myynyt puutarhalla)
Tänä talvena onnistuin pelargonoitten talvetuksessa erittäin hyvin .
Ensimmäinen kukkakin näyttää niin ihanalta ! Kylläpä onnistumisesta tuleekin hyvä mieli .
Nuppuja on aika monessa jo. Tämä ensimmäisiä kukassa.
Ei näin hyvin ole ennen onnistanut talvetus.
Pistokkaiden kasvuunlähtö sitten tänävuonna tuntuu olevan hidasta.
Qhaukku, kivan näköiset kukat..kauniit ja erikoisen laikkuiset ;ö
Kiitos satues, pidän siitä itsekkin, kasvatin sen viime keväänä siemenestä.
Tänävuonna en löytänyt mitään kivaa pelargoniaa kaupanhyllyltä siemenkasvatukseen.
Ostin kirjan Ihanat pelargonit. Tietääkö kukaan mikä on kannessa oleva pelargonin nimi?
MirjaM ho-hoi!
Black magic oli aikeissa tehdä jo kukkaa, vaikka kokoa ei oo vielä kovinkaan paljon
ja mie julma äiti heti kuvanoton jälkeen nappasin tuon pois...
Maijuinkeri,kuvan on ottanut Suvi Laine, joten se on Annalan kokoelmista,luulisin
laita Anulle kysely?
Jou.
Enkelinsiipi pelargonia (kukkakaupasta ostettu).
Onpa kaunis!
Senpä takia sen ostinkin.
teille kaikille jotka ostatte pelargonian tai kotoisemmin pelakuun suosittelisin tarkistamaan että sen juurakko ei olisi ns.juuripussissa.rapsuttakaa sormella varovasti multaa parinsentin päästä varresta niin sieltä tulee näkyviin sellainen kankaan tapainen juuripussi.jos sitä ei poista niin todennäköisesti kasvu lakkaa eikä kukinta onnistu.pienistä taimista se on helppo poistaa mutta isoista yksilöistä on vaikeampaa.isoista kannattaa vain yrittää leikata siihen varovasti viiltoja ja varoa juuria.se juuripussi mahdollistaa koneellisen käsittelyn ja suuret liikkeet ja taimistot eivät poista niitä.siinä varmaan syy miksi pienistä puutarhoista ostetut kukat kukkivat paremmin.toivottavasti norma huomaa tämän ohjeen!!tämä koskee myös monia muita kukkia!
Kiitos iesteri! Monta ostamaani kukkaa on menehtynyt varmaankin tuon takia.
Minä taas en usko alkuunkaan tuohon teoriaan. Olen neljän vuoden aikana hankkinut satoja pelargonin pistokkaita, joista osa on tullut noissa ''''''''turvepillereissä'''''''' juurrutettuna, osa Vefi-ruukuissa, osa muoviruukuissa, joissa on isot reiät ruukun alaosassa.
Niistä pistokkaista, joista saa tämän juurrutusastian helposti pois, eli Vefi-ruukut, olen sen poistanut, mutta muut olen istuttanut isompaan ruukkuun juurrutusruukkuineen. Osa kaikista pistokkaista on kuollut, kuten usein tapahtuu, mutta en usko, että juurrutustavalla on osuutta asiaan.
Olen sitä mieltä, että pistokkaiden kohtelu sen jälkeen, kun on ne saanut, ratkaisee, ei niinkään se, missä ne on juurrutettu. Näiden turvepillereiden "juuripussi" päästää juuret lävitseen ja maatuu ajan mittaan olemattomiin.
Se, että kaupalliset puutarhat juurruttavat pistokkaita näissä turvepillereissä, johtuu siitä, että ne ovat käteviä, halpoja ja helppoja. Tänä keväänä olen itsekin juurruttanut yli kaksisataa pelargonin pistokasta näihin pillereihin. Myös kaikille siemenille olen niitä nyt käyttänyt. On helppoa ja nopeaa!
Tilasin tuossa eräästä puutarhasta pelargonian poikasia ja heidän taimensa olivat tuollaisissa juuripusseissa. Mietin pitkään leikatako ne pois, mutta mukana tulleissa ohjeissa sanottiin, että juuripussia ei tarvitse leikata pois koska ne maatuvat. En tiedä mikä on lopullinen totuus mutta nuo mainitut taimet ovat kasvaneet hyvin juuripussinsa kanssa. Toisaalta luottaisin kyllä pelargoniaan erikoistuneen viljelijän ohjeisiin, koska bisnes menee nopeasti, jos taimet kuolevat huonojen ohjeiden tai materiaalien vuoksi.
Jorman kanssa olen siinä samoilla linjoilla, että se mitä istutuksen jälkeen tapahtuu on kriittistä; pieni taimi on helppo hukuttaa liikaan kasteluun, varsinkin jos ne juuret ovat vielä vähäiset.
Joillain hentojuurisilla kasveilla on ollut sitä ongelmaa, ettei juuret päässeet harson läpi. Harsoja on ollut tiheämpää ja harvempaa mallia.
OK, täytyy toivoa että pelargoniantoimittajani tietää mitä verkkoa käyttää... Arctic Star on juuri alkamassa kukkimaan.