Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

No viileässä tai huoneenlämmössä ihan mikä sinulle parhaiten sopii.Viileässä pärjää hiukan heikommallakin valolla kuin huoneenlämmössä.

Kiitos juti :slight_smile: Minä kun en ole pelakuita harrastanut, niin en niistä mitään tiedä, mutta tämän kanssa haluan kokeilla talven yli vientiä.

Mun pelakat lähtee saunakamarille loputkin heti kun tuo pakkanen hellittää. Kastelen silloin kun muistan. Sielläkin alkaa olemaan ahdasta kun piti niin paljon noita ihanuuksia tänä kesänä haalia.

Ison tilan vie myös upeasti kukkiva Hovipoika. Kukat ovat ison kämmenen kokoisia ja helakanpunaisia.

Leikkasin 3 pelargonin oksaa, annoin leikkauspinnan kuivahtaa, nypin enimmät lehdet pois, laitoin pakastepussiin, kiersin sen löyhästi kiinni ja laitoin käärön jääkaapin vihanneslokeroon.

Kokeeksi.

Oksat olisivat joka tapauksessa olleet mennyttä, tilanpuutteen takia leikkasin ne pois kun sojottivat sivulle.Saas nähdä kuinka käy.Onkoos kukaan kokeillut ennen?

Pelargonit jäi pakkaseen kun syysloman aikana tuli kylmä :-/ . Suurin osa lurpottaa todella ikävästi. Onkohan mitän mahkuja että paleltunut lähtisi vielä elolle? Teenkö turhaa työtä jos kannan noi kellariin… samassa pakkasessa meni ainakin fuchsiat, mahdollisesti myös pasuunakukka… että miksi luotin ettei se kylmä nyt vielä tule.

kyllä mun pelargonit on vielä toipuneet eli alkaneet kasvaa uudelleen tyvestä, jos kylmää on saanut vain yhtenä yönä, vaikka oiskin -7, mutta toistuvat ja pitemmät pakkaset tappaa tietenkin. Mutta heti kuivaan kellariin, ja kuivana pitoa.

Kiitos. Lupsahtaneet lehdet varmaan leikkaan pois?

Minulla Mårbacka ja enkelipelargoni näyttävät sopeutuneen sisälläoloon ihan hyvin, ne ovat nyt pohjoisikkunalla, jossa on viileämpää, mutta erillistä lisävaloa ei ole. Mårbacka pudotti ensin alalehtiään mutta näyttää nyt viihtyvän. Niissä oli jotain hämähäkinlangan näköistä ja kun niiden pois heittämässäni kaverissa oli ansarijauhiaisia, koetan pitää niitä vähän erillään. Mårbacka teki sisällä vielä yhden siemenkodankin, joten siemeniä tai taimia riittää ensi keväänä tuttavillekin, jos itävät. Kukissa heteet ja emi ovat niin lähellä toisiaan, että luulen kasvin pölyttäneen itse itsensä. Tuoksupelargonin ja enkelipelargonin pistokkaat ovat valoisammassa olohuoneen puolella ja pärjäävät hyvin, enkelipelargoniviritelmän jouduin jo siirtämään suurempaan ruukkuun.

Sen pitäisi muuttua ruskeaksi ja kuivaksi. Yhdessä on ehkä pari-kolme siementä, mitä pulleampia ovat, sen enemmän toivoa kasvuunlähdöstä. Heinän siemenen näköiset eivät ymmärtääkseni kelpaa. Pelargoninsiementen spiraalinmuotoiset lenninhaivenet ovat hienoja!

Marraskuussa kukitaan vaatimattomasti kahdessa kerroksessa.

Hoyabella, minä laittaisin lyhyehköt, uuden kasvun pistokkaat esim. pilttipurkkiin matalaan veteen ja hyvään valoon, vähintään valoisalle ikkunalle. Pistokkaan leikkaus heti lehtikannan alapuolelta ja lehtiä jätetään kork. 1,5-2 kpl ja/tai isot lehdet puolitetaan saksilla.
Ne ei kuole vaikka vesi joskus vahingossa loppuiskin, ja juurtuneet pistokkaat voi laittaa sit perliitti-multaan vuodenvaihteen jälkeen vaikka helmikuulla. Jos nyt laittaa multaan, niin vaatii mielestäni alalämmön ja lisävalon, eikä kastella sais, eikä kuivuakaan - vaikeaa…

Hoyabella: Nyt on kyllä tosi hankala juurruttaa pistokkaita kun valon määrä on niin rajallinen, pistokkaat juurtuvat varmaankin parhaiten vedessä, jossain tummassa lasipurkissa (esim. ruskea) ja vain vähän vettä sen verran että varrensta vain noin sentti on veden peitossa. Uskon että suurin osa vain tummuu varresta, mutta ainahan voi kokeilla, joko saavat liikaa vettä tai sitten kuivuvat…harmi että olet saanut pistokkaita vasta nyt kun on kaikkein vaikeinta pitää ne hengissä kevääseen asti. Minulla ainakin kuolevat kaikki    pienimmät pistokkaat talven aikana, on tosi hankala talvettaa kun sen kastelemisen kanssa joutuu olemaan niin tarkka. 

Vastoin kaikkia periaatteitani eilen oli pakko huutaa kun halvalla sain tämän. Se on nimeltään Jägershus Winterblossom ja jo hyvänkokoinen kasvava taimi.

voiiiihhh - pidä tuo hengissä ens kesään ja pistokkaanottoikään (siis onko toi sana oikeesti noin pitkä ja omituisen näköinen)

Ei ole minulla ainakaan koskaan onnistunut pistokkaat näin syksyllä. Leikkaan melkein kaikki lyhyeksi syksyllä kun laitan ne viileään kamariin ja näistä yritin aikoinaan saada uusia aikaiseksi, ei ole onnistunut. Keväällä kun pukkaavat uusia versoja niin niistä olen ottanut sitten pistokkaat.

hei Juti,ihana pelargoni tuo Winterblossom,kannatti huutaa :smiley:

Tietääkö kukaan kukitushormooneista?

Kun keväällä ostan taimiston pelargoniapistokkaita, tuntuu että ne alkaisivat kukkia ihan tuota pikaa. Olen ajatellut sen johtuvan jostain käsittelystä, kukitushormooneista? Mistähän niitä voisi tilata valmiiksi jo ensi kevääksi?

…hmmm…ennemminkin on kyse tarvittavien kukintaolosuhteiden olemassa olosta! Tarpeellinen valo, vesi, lämpö ja ravinto on tarjolla keväisin nuoren pistokkaan käytettäväksi, silloin ei voi välttyä kukinnalta pelargonioiden kanssa!!!

ne kasvuhormonit on oikeastaan kasvunsääteitä, esim. CCC, joilla rajoitetaan pelargonien kasvua lisäten samalla ´ikää´ eli kukkii jo aiemmin ja pysyy tiiviimpänä kuin vastaava käsittelemätön…

pelargonien juurrutukseen ehdottoman paras apu on C-vitamiini(puhdas),taimimulta ja tähän aikaan vuodesta kasvilamppu lähietäisyydeltä(esim. alvaariokasvilamppu),…sittenkin juurtuminen on epävarmaa ennenkuin uv-säteet taas innostavat kasvuunmaaliskuulta alkaen,mutta aina voi yrittää,…ilman lisävaloa juurtuminen on aika epävarmaa…