Voi juti; miten ihmeessä sinä kaikki ihanuudet bongaat? Sulla täytyy olla kyllä normaalia paljon parempi “hajuaisti” noitten kukkasten kanssa. On kyllä upea tuo Jägershus Einterblossom. Tietenkin olen minäkin pistokasjonossa keväällä.

Oxarv-pelargonin pistokas ilahduttaa uudella terhakalla lehdellä keskellä pimeintä marraskuuta. Otin pari pientä tainta tietokonepöydälle, jossa niiden yläpuolella palaa loistevalo koko päivän, ja se näyttää toimivalta ratkaisulta. Tälle laitoin multaan kanankakka-merileväpuikon palasen, jotta saa hieman ravinnettakin. Mårbacka-pelargoni keittiön ikkunalla on pärjännyt toistaiseksi oikein hyvin, kasvaakin, vain muutama vanha alalehti on kuihtunut. Sielläkin on vähän lisävaloa, ja huoneen patteri on päällä vain kovimmilla pakkasilla. Enkelipelargoni sen sijaan alkoi kuihtua alapäästä ja otin siitä talteen vain parhaan näköiset latvat vesikippoon, saa nähdä onko jotain tallella kevätpuoleen.
Minä en uskalla lannoittaa yhtään näin talvella ja pimeällä. Lisävalon alla kuistilla kukkivat monet pikkutaimet kuitenkin edelleen, vaikka ovat 5 cm potissa, ilman ravinteita ja joskus harvoin kastelen. Pitäis ottaa niitä kukkia pois, etteivät pikkuraukat rasitu…
Tuo on minulla lähes ravinteettomassa kasvualustassa, ja siksi ajattelin, että se tarvitsisi hieman jotakin kasvun tueksi, kun se on lämpimässä (22-23 astetta) ja valoisassa. Kastella aion niukasti. Toivon, että se alkuun päästyään vahvistuu ja kestää sitten vähän laiminlyöntiäkin. En ole koskaan ennen omassa huushollissani koettanut säilyttää pelargoneja talven yli, mutta yrittänyttä ei laiteta. Kolme viikkoa talvipäivänseisaukseen, pahin aika alkaa sitten toivottavasti ollakin ohi.
juu,noita uusia pistokkaita ei kannata lannoittaa ennen kevättä merileväuutetta vahvemmalla,…lannoitus haittaa juurten kasvua ja voi kokemukseni mukaan tappaa koko taimen heti alkuunsa,…kasvupisteen voi nappasta vielä pois, jotta juuret varmasti lähtevät kasvuun ![]()
Miten riippojen hoito talvella sisällä eroaa muista pelargoneista? Olen niitä jo melkein kolme onnistunut tappamaan tälle talvelle, huoh.
minulla nuo riipat kärsii aina koko talven niin, että eivät kerkii kunnolla kesällä edes toipumaan ja sitten seuraavana talvena ne jo aina kuolo korjaakin. Kait ne on vähän hankalammin talvetettavia kuin muut pelargonit.
Ehkä taidankin keskittyä vain noihin tavallisiin ja tuoksup. sitten. Niistä puheenollen, jokohan sitä voisi alkaa kylvämään (tälle “keväälle”). Ostin ensimmäistä kertaa myös tuoksupelargonien siemeniä, onkohan niiden kylvö vaikeampaa kuin tavallisten? Viralliset nimet eivät ole nyt tässä käsillä, mutta tuoksuina olisi ruusu, omena, kookos ja tutti-frutti.
lisävaloa tarvitsevat runsaasti ja varmasti 16 h päivässä, jos aikoo tähän aikaan vuodesta mitään kasvua saamaan aikaan, oli sitten kylvö tai juurrutus. Hengissä pitäminen on eri asia, ja siinä ei auta kastelu, päinvastoin.
Lämpimässä tilassa kasviparka hengittää vararavintoaan ulospäin pimeänä aikana, ja siksi valoisan ajan pitää olla pitkä ja runsasvaloinen, jotta ravinnon sitoutumista ehtisi tapahtumaan.
Voinko tuoda pelargonit jo kellarista sisään, vähän kasvamaan ja vahvistumaan ennen kesää ja ulos vientiä? Ovat olleet nyt ainakin 2 kk kellarissa. Kasvivalo löytyy, joten ajattelin tälläistä kokeilla, neuvoja?
Tuohon antakoon neuvon joku viisaampi.
Minun istutetut pistokkaani heittivät lopuksi molemmat henkensä, sekä paremmin että huonommin hoidettu. Varsi alkoi mustua alhaalta alkaen ja siinä se. Mutta enkelipelargonista pelastetut latvat ovat pirteinä vesipurkissaan, osaan niistä kasvaa jo juuret. Uskaltaakohan niitä pitää vedessä niin kauan, että päivät alkavat joskus kuukauden päästä tulla valoisammiksi, vai pitääkö ne istuttaa heti kun kaikissa alkaa olla juuret?
vedessä on eri asia kuin märässä mullassa. Tuos olis mullakin noin 15 vesipistokasta odottamassa multaan laittoa. Aion käyttää hiekkaturpeen seassa perliittiä.
Kyllä pelargonit voi tuoda sisälle, jos sisällä on viileää ja valoissaa, ja hoitajalla niukka kastelutaipumus.
Vähällä lisävalolla saa sisään tuodut kukkimaankin. Valoa vain 12tpäivällä . Valkoinen loisteputki tai megaman kasvivalolamppu. valo lähelle, noin 30 m kasvien yläpuolelle.
mahtaako riittää huonekorkeus…
Ok, voisin huomenna hakea nuo mökiltä kellarista. Toivottavasti kaikki ovat kunnossa! Lisävaloa on saatavilla, mutta kauhean viileää tilaa ei ole, kastelun yritän hoitaa oikein :).
Ota huomioon sitten, että tilaa on oltava myös niille kehittyville taimille, kasvavat aika isoiksi ennenkuin ne saa pihalle.
Mistä juti olet huutanut tuon pari sivua taaksepäin olevan pelargonin? Mikä paikka/nettisivu? Rupesi vain kiinnastamaan.
Annav Taisi mennnä metrit ja sentit sekaisin. valon pitää tietysti olla lähellä kasveja, että siitä olisi hyötyä. Taitaa olla lei vänmurusia näppäimistön rakoset täynnä, kun tahtoo jäädä kirjaimia muutenkin pois.

Tässä mun elämäni eka pelargoni , joka on selvinnyt synkästä syksystä.
Pitäiskö sitä jotenkin harventaa , siis nyppiä tuota lehtimäärää tyveltä ?
En ole myöskään ikinä kokeillut pistokaslisäystä , onnistuisko noista pikkuisista ?
Varmaan ihmettelette , miks mulla on flooravalo keittiössä , mösjöö vahingossa osti
!
Älä missään nimessä nypi elinvoimaisia lehtiä pois. Tuosta korkeimmasta oksasta saa hyvän pistokkaan, mutta itse katkaisisin sen vasta kuukauden -parin päästä. Mitäpä muut ootte mieltä?