Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

joo, tyvellä näkyis olevan hyvä kasvun alku tulossa. Jos valoa riittää, niin voihan sitä jo nytkin typistää max 5 cm oksille, tuosta tulee hyvä ja tuuhea puska.

Hmmm… :slight_smile: varmaan olet jostain saanut ajatuksen tuosta nyppimisestä, mutta eihän tuohon raasuun jää mitään jos poistat nuo viimeiset lehdet!! Mikään ei anna syytä lehtien poistamiseen!!! Kasvi käyttää kaikki elävät lehtensä talvella selviämiseen ja kuolevat kyllä kuivuu pois itsekseen!! Tarvittaessa kaikkia talvesta selviäviä varsia voi käyttää lisäysmateriaalina, mutta odottaisin vielä ainakin kuukauden pistokkaiden ottamisen kanssa!! On kovin vähän valoa ja kasvua tähän pimeimpään aikaan vuodesta…

Suuri pelargonien ystävä/suurten pelargonien ystävä.

Mulla on yhden pelargonin varret alkaneet mädäntyä. Ei tosin juuresta vaan keskeltä oksaa. Leikkasin huonoa oksaa pois terveeseen asti, mutta mahtaako mikään enää pelastaa? Lehtiäkin on isossa kasvissa enää muutaman pienen lehdykkäisen tupsu yhden oksan latvassa.

Kasvi on 15-asteisessa huoneessa eteläikkunalla. Siirränkö viileämpään? (10-asteinen löytyy, ja kasvilamppukin on nyt muuttolaatikon uumenista löytynyt.)

Siirrä ennemmin valoisampaan

Onpas Valtsun kuvassa kyllä todellinen nähtävyys!

Mun suuri rotjake tuoksupelargonini valittelee oloistaan. Pitäisiköhän mun yrittää vaihtaa multa ja kaivella sen lukuisat lapsoset sen juurelta pois? Pikkutaimet ovat ihan honteloita ja ohuita, parempia taimia saisi pistokkaista, mutta kun mun pitää kaikkia niin säästää ja sääliä. En tiennytkään, että pelargoni voi noin vaan itsekseen tehdä siementaimia. Pelargoni on varmaan puolisen metriä korkea, mutta lehtiä ei juuri alaosissa ole, joten ei sitä varmaan voi oikein kovin paljon enempää leikatakaan?

Monet tuoksupelargoniat ovat hanakoita kasvattamaan juurivesoja…varsinkin saatuaan hiukan ikää, joten uskon noiden juurella kasvavien olevan enemminkin vesoja eikä siementaimia!

8-vuotias tuoksupelargonini on nyt surkean näköisenä, mutta tekee silti ohutta juurivesaa, en koskaan näin aikaisin tee sille mitään, valo kun lisääntyy niin nätintyy itsestään ja lähtee helposti multaan työnnetyistä pistokkaista tossa huhti-toukokuussa.

Se on rungollinen, ja otan aina latvapistokkaita keväällä kesäkukiksi.

Ai, juurivesaa vähän mietinkin, mutta pidin ajatusta täysin älyttömänä :slight_smile: No, olkoot siellä, katsotaan miten käy.

Kummassakohan kannattaisi nyt yrittää juurruttaa yhtä katkennutta riippapelargonin oksaa, turvepotissa vai vesilasissa?

Ei se onneksi maailmaani kaada, vaikka oksa ei juurtuisikaan. Olisi vaan niin kiva juurrutella kasvilampun alla.    

Leikkaa siistiksi ja alle 10 cm pituiseksi pistokkaaksi, lehtiruodin alapuolelta suoraan ja terävällä veitsellä (vaikka kirurgiveitsi) poikki. Juurruttaisin vedessä, ne mätänee helpommin varsinkin viileässä mullassa, jos ikkunalla on kylmä.

Minun  kesäiset pelargonit oli parvekkeella pikkupakkasiin asti. Nyt ovat ikkunalla ja säilyneet vihreinä, vain jokunen lehti kuivahtanut. Huomasin juuri, että olen kastellut niitä vahingossa, samalla kun muitakin kukkia.

Mitenköhän pitäisi toimi noiden “talvilevossa” olevien pelargonioiden kanssa kun kukkivat vieläkin ja nyt on jo uusia nuppuja tulossa. Kukat ovat viileässä (n. 10 astetta) ja vettä saavat ehkä kerran kuukaudessa. Jaksavatko talvella kukkia ollenkaan kun eivät ole mitään lepokautta viettäneet? En leikannut niitä alas vaan kannoin pihalta varastoon. Onkohan kesän kukinta nyt menetetty? :frowning:

Silleenhän ne tekee…kukkia tulee latvasta päin kun voimaa vain riittää varressa. Vain latvat kukkivat, eli siksi kannattaa varret lyhentää keväällä haaroittumisen edistämiseksi, uuden kasvun alettua.
Ja voihan sitä leikata kukkavarret pois, jos ei halua rasittaa kasvia.

Ai, no tämä on ensimmäinen kerta kun niitä talvehditan ja vaikka miten tulee netistä etsittyä tietoa niin näköjään aina jotain menee ohi. En siis (tyhmä minä) ajatellut, että sitä leikellään tuosta syystä. Mutta niinpä tietty nyt kun sitä ajattelee… Kiitos Annaw, täytyy miettiä mitä teen. Olin ajatellut leikellä niitä vasta keväällä kun tuon lämpimään (maaliskuun maissa) ja myönnettäköön, että syksyllä taisi olla muutama muukin hommeli niin hädissään vain kiikutin varastoon ;D

Tajusin juuri eksyessäni pitkästä aikaa puutarhapalstalle, että nuo minun syksyllä kuistille nostamani pelakuut ovat edelleen hengissä ja mielestäni hyvinvoivia. Mitäköhän niille pitäisi nyt sitten tehdä? Ihan olen aloittelija näissä kukka- ja kasvihommissa, eli tarvitsen apua “kädestä pitäen”. Tällä hetkellä kukat ovat kuistilla ikkunalaudalla, lämpöä on noin +15 astetta ulkolämpötilan mukaan. Kukkavarret ovat kasvaneet huimasti pituutta ja haaroja on useampia. Multaa on heikosti ruukuissa ja muutaman tipan olen vettä antanut syksyn jälkeen. Toiveissa siis olisi ensi kesälle muutama kesäkukka. Olisko mahdollista saada sellaista helppoa ohjeistusta? Pistokkaita en ole koskaan mistään ottanut.

Täältä löytyy ohje pistokkaiden ottamiseen .

Black Magic Appleblossom työntää nuppua . Ei nuo Megamanit ihan huonoja valoja ole .

Hei,

Voiko pelargoneja pitää viileässä varastossa kesään asti, vai tuodaanko ne helmi-maaliskuussa mullanvaihdon yhteydessä sisälle lämpimään&eteläikkunalle? (Ovat n.+6 asteisessa varastossa länsi-ikkunan edessä)