On niissä eroa: perliitti hylkii vettä, vermikuliitti sitoo vettä.
Ja nyt pitäisi sitten vielä muistaa nuo erot
Tuo tätsyn vinkki nimen ja värin yhdistämisestä on hyvä. Siihen kun sitten vielä muistaisi, että vermikuliitti sitoo vettä, niin voisi olla jo jotain mahiksia oppia tuo ero.
Ekaa kertaa talvettelen pelargoneja, ja aika monta on tässä jo kupsahtanut talven aikana
Ihan huoneenlämmössä lisävalon alla pidän niitä. Nyt yksi viimeisimmistäkin (Mårbacka) on yhtäkkiä muuttunut varren tyvestä ruskeaksi ja puumaiseksi, onko se nyt sen menoa? Latva näyttää vielä jotenkin elävältä, voinko napata sen poikki ja laittaa multaan? Haluaisin niin, että se selviää ja ajattelin että pahin on jo ohi ![]()
Latva vain äkkiä poikki ja multaan.
Niitä ei sais kastella paljon yhtään talvella, ja kuitenkin kuiva ilma ränstyttää latvuksen, siksi se on niin vaikeaa. Kastelu (yli ruokalusikallinen kerrallaan) aiheuttaa noita tauteja…
Onkohan lajikekohtaisia eroja veden määrän suhteen? Kun mulla yksi taisi just tuohon tyvimätään kuolla. Siinä oli sellaiset sirot kukat, joissa kapeat terälehdet niissä kukissa. Tavallisen pelakuun näköiset taas porskuttaneet vallan hyvin. Samoin olen kastellut kaikkia, ja olleet samoissa valo- ja viileysolosuhteissa.
Nyt on yksi mahdollinen huolenaihe. Olen ottanut varuiksi latvapistokkaita jo aiemmin talvella. Olleet kiertovesikastelussa hyvän valon alla, ja kasvavat nyt komeasti kohisten. (Nuppuja poistelen viikottain.) Mietin, että missä ihmeen vaiheessa uskallan vesikasvatuksesta siirtää multiin, sillä taatusti tulevat närkästymään. (En tainnut ajatella loppuun asti kun pistokkaat tuonne törkkäsin. Halusin niin varmistaa, että viime kesäiset kauniit kasvit säilyy ensi kesäänkin.)
laita ne multaan ennenkuin kasvavat kovin isoiksi. Tuenta.
Eli rohkea rokan syö. Pitkän hiljaiselon jälkeen ovat nyt intoutuneet oikein ryöpsähtämällä kasvamaan ja tajusin, että tämä ei voi jatkua näin, sillä esim. chilit ei vesikasvatuksesta multaan siirry ihan mielellään.
Yks toisensa jälkeen mun ottamat pelargoninpistokkaat kupsahtaa :(. Olikohan kuu väärässä asennossa kun ne otin…
No, onpahan hyvä syy ostaa messuilta muutama uus lajike :).
Täällä on kaikki juurtuneet mitä olen multaan tökännyt.
Emo, liika märkyys + mahdollisesti viileä tappaa pistokkaat helposti
Onko kellään neuvoja, miten tämä tuoksupelargoni pitäisi leikata? On ollut poikaystävän luona kasvivalon alla koko talven, päävarsi paksu ja puutunut ja on tuollainen kauhea hujoppi… Mullan pinnasta ½m korkea.
Ton leikkaisin todella lyhyeksi. Siitä saisi äkkiä katsoen ainakin kymmenkunta pistokasta. Mikä hää on nimeltään??
Orange fizz nimellä ostettu pari vuotta sitten helsingin puutarhamessuilta.
Kai minun on sitten vain uskallettava, kauhistuttaa leikata kun tuo päärunko on reilun 1 cm paksuinen.
Ei ole viileässä, vaan kasvilampun alla makkarissa, ja lamppukin lämmittää. Eikä ole edes muovia päällä, kuitenkin mullan pinnasta varret homeessa. Olen kastellut vain altapäin, kun on matto siellä. Biolanin kukkamultaa. Taisin jo aiemminkin valittaa, että tänä vuonna ei ole laatu ollut sitä mitä ennen.
Ja kyllä ainakin viime vuonna oli joitain pelargonin pistokkaita Hesan messuilla, kun ostinkin sieltä yhden.
Emo, laitanko siulle jotain juurtumaan?
Emokasvit ovat hengissä: kirkkaanpun, American White Splash ja Black Magic Appleblossom. Tää on mulla näin vaatimatonta touhua
.
Kaipaisin kyllä puhtaanvalkoista :).
Mie laitan jotain.

![]()
Putsasin pelargonit. Yhtään ei kuollut talven aikana vaikka huonoilta näyttävätkin.